1

Onderwerp: botercreme mislukt, hulp nodig ...

Ik heb nu twee keer botercreme gemaakt, 1x met een recept om het helelmaal zelf te maken en 1x met een botercreme mix waar ik zelf maar een paar dingen aan toe moest voegen ... Beide keren is het dus mislukt, het is een vies prutje en het lijkt wel alsof de boter niet goed wil mengen ... Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen ?! Ik had de boter even in de magnetron gedaan om het te laten smelten, anders gaat het zo klonteren bij het mixen ...

Groetjes Marsha

2

Re: botercreme mislukt, hulp nodig ...

Ik doe altijd gewoon 250 g roomboter met 250 g poedersuiker en dat net zo lang mixen tot het smeeuig is. (duurt wel even en is flink stuiven)

Groetjes Marlies

3

Ik gebruik de Merinque botercreme; heerlijk en is nog nooit mislukt...;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

4

hmmm kweet het ook niet..... bij mij luktie ook gewoon
Volg gewoon de aanwijzingen op bij de mix.
En anders gewoon 1op 1
maarrrrrrr het enige wat ik me misschien kan bedenken wat ik anders zou doen is dat ik de boter even op de defrost stand in de magnetron doe voor 50 seconden.
En dat doe ik dan als ik hem uit de koelkast haal.
En dan is hij mooi indeukbaar zacht.
misschien heb je er wat aan

boter in de magnetron is waar het fout gaat, je kan beter de boter een tijdje voor gebruik uit de koelkast halen en als het redelijk zacht is gebruiken. Vraag me niet waarom, maar als de boter in de magnetron is geweest wordt het een soort van vloeibare substantie en daar is ook weinig meer aan te redden, wellicht door de boter weer hard te laten worden en dan weer zachter (zonder magnetron) en dan weer op te kloppen.

6

verliefdmeiske schreef:

boter in de magnetron is waar het fout gaat, je kan beter de boter een tijdje voor gebruik uit de koelkast halen en als het redelijk zacht is gebruiken. Vraag me niet waarom, maar als de boter in de magnetron is geweest wordt het een soort van vloeibare substantie en daar is ook weinig meer aan te redden, wellicht door de boter weer hard te laten worden en dan weer zachter (zonder magnetron) en dan weer op te kloppen.

Ja dat denk ik ook dat het de magnetron is geweest. Of de boter door afkoelen nog te redden is,..... Mijn gevoel zegt dat het dan nog kans is dat het anders wordt dan het moet zijn. En wel omdat door het smelten van de boter, vocht uit ontrokken is. En dat komt er door afkoelen niet meer in. Maar in hoeverre dat uit kan maken weet ik niet. Ik zou dan op safe gaan en nieuwe boter gebruiken.

Groetjes Jesni

ik denk eigenlijk ook niet dat het te redden is... Ik zou ook voor nieuwe boter gaan (zonder magnetron!)

8

kan ik ook vloeibare boter gebruiken voor cupcake recepten en botercreme enzo ?! ik heb nl. altijd 'ruzie' met pakjes boter (oops) ...

hoe kan je nou ruzie hebben met pakjes boter :think: Gewoon terug bijten ;)

vloeibare boter voor cupcakes gaat DENK IK wel, voor botercreme kan het sowieso niet (dan wordt het natuurlijk nooit cremig ;))

10

Ik doe de boter altijd een seconde of 20 in de magnetron dan is ie net wat zachter en veel beter te mixen (maar ik vergeet dan ook altijd om de boter eerst uit de koelkast te pakken)

Heb alleen wel een vraagje, staat een tip van annelies over merengue botercreme, maar ik kan dat recept dus echt niet vinden.... Kan iemand me daarmee helpen?

11

Als ik het zo hoor ligt het inderdaad aan de boter temperatuur: gewoon op tijd uit de koelkast halen en op kamertemperatuur laten komen. Ik laat 'm meestal liggen tot ik er gemakkelijk een deukje in kan duwen, maar veel zachter moet ie niet zijn.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

12

Marielske schreef:

Ik doe de boter altijd een seconde of 20 in de magnetron dan is ie net wat zachter en veel beter te mixen (maar ik vergeet dan ook altijd om de boter eerst uit de koelkast te pakken)

Heb alleen wel een vraagje, staat een tip van annelies over merengue botercreme, maar ik kan dat recept dus echt niet vinden.... Kan iemand me daarmee helpen?

http://www.tartacadabra.nl/nl_main.html

13

Dankjewel!!!

Gewoon de avond van tevoren pakje boter of de hoeveelheid die je nodig hebt op het aanrecht leggen op een bord of kom, en voila: de volgende ochtend zachte boter zonder ruzie, die je makkelijk kan kloppen.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

15

ik koop mijn roomboter en leg hem nooit meer thuis in de koelkast, roomboter hoeft namelijk niet gekoeld bewaard te blijven, tenzij het natuurlijk straks erg warm gaat worden, dan is het weer wat anders, maar gewoon in je keukenkastje waar het rond de 18 graden is of koeler bv is het juist perfect!

heb je nooit meer het probleem dat als je onverwachts een vulling of creme wil gaan maken dat je boter te hard is!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

16

Ik heb het ook gehad, Ik had de boter op de oven laten staan waardoor hij te zacht werd, Ik heb er gewoon extra boter bij gegooit en wat poedersuiker weer op smaak gebracht en hij was weer goed.
zo heb het dus niet weg hoeven gooien dat zou zonde zijn.

17

gewoon de roomboter niet meer in de koelkast bewaren. is ie altijd lekker zacht, en dan kan het niet misgaan!

Mijn tips (al zie ik dat al vele mij voor zijn ;-) met hun geweldige adviezen:
Gebruik roomboter! Hoeft niet duur te zijn, van de aldi/lidl is prima. Bewaar gewoon in de voorraadkast (of kelder als je die hebt) never nooit in de magnetron/oven smelten veranderd de molecuultjes en dat krijg je never nooit in oude staat weer terug. Enne botercreme moet gewoon toch wel een tijdje (dus geen 10 sec) in de kennie/of andere mixer. In het begin lijkt het idd nergens op en lijkt het ook erop dat het nooit goed komt, maar dan ineens wordt het botercreme! Enne ik maak het altijd zelf. Net zo makkelijk.

Suc7 ermee!

19

Ik gebruik grasboter, smaakt lekker en smelt in je handen als ie uit de ijskast is. De boter is van goede kwaliteit en van vrolijk huppelende koetjes in de wei.

"They claim everyone was born, but I don't recall it. Maybe I was having one of my blackouts "

20

Ik herken je problemen met boter wel. ik gebruik daarom altijd boter met olijfolie erin. die is misschien iets duurder, maar mixt tenminste wel zonder problemen bij mij :)

21

Marlies-d schreef:

Ik doe altijd gewoon 250 g roomboter met 250 g poedersuiker en dat net zo lang mixen tot het smeeuig is. (duurt wel even en is flink stuiven)

Gebruik je dit om te vullen EN om af te smeren? Scheelt weer 1x maken :D

22

ik denk dat de 1:1 echt te machtig is om mee te vullen. athans dat is mijn mening!

23

Nee niet om te vullen, daar is juist de mix zo lekker voor!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

24

donique schreef:

ik denk dat de 1:1 echt te machtig is om mee te vullen. athans dat is mijn mening!

Nee hoor, met bokkenpootjes erdoor is hij errug lekker. Gewoon niet te grote stukken snijden.

Groetjes Marlies

25

Ik heb een keer om te proberen een heel klein taartje met een laagje jam en een laagje botercreme 1:1 gevuld. Ik vond het echt niet lekker!