1

Onderwerp: marsepein en fondant

ik wil zondag een taart gaan maken voor maandag. het is de eerste taart en ik ben heel bang dat het gaat mislukken omdat ik hier ook heel veel lees over mislukkingen....
ik heb marsepein en fondant in huis. wild eeerst alleen met fondant bekleden, maar lees veel over sheuren. kan ik ook het marsepein en fondatnt mixen? heb ik dan midner kans op scheuren bij het bekleden? het is wel al allebei gekleurd dus misschien wordt de kleur dan heel vreemd? en kan ik ook als ik bv bekleed met fondant een versiering erop doen van marsepein of andersom???
oj ik wil gaan vullen met jam en dan afsmeren met botercreme. klopt het dat ik dan gewoon zelf een mix kan maken van boter en poedersuiker? ik wil er wel iets van smaak aan toe voegen anders is het zo zoet. bv met citroensap
alle tips zijn welkom! want ik hoorde van mensen om me heebn dat het vrij gemakkelijk was, maar begin nu toch een beetje te twijfelen.....

2

Re: marsepein en fondant

Fondant en marsepein kun je prima mengen in welke verhouding dan ook. Je hebt dan wel idd kans dat je kleuren "vreemd" worden. Persoonlijk bekleed ik alleen maar met fondant en als deze vers is (dus niet uitgedroogd) krijg je echt geen scheuren. Je moet het niet te dun erop willen leggen. Marsepein versieringen kunnen prima op fondant, geen probleem.

Botercreme is niks anders dan flink opgeklopte boter (kleine 10 minuten) met daarbij een evengrote hoeveelheid poedersuiker. Je kunt er smaak en kleur naar gelieve bijvoegen. Ik zou alleen voorzichtig zijn met vochte erbij doen, als je ermee wilt afsmeren kan dit smelten van het fondant veroorzaken.

veel succes en het gaat vast wel lukken!!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Hoi Julia,

Ik heb pas voor de eerste keer gewerkt met een mix van marsepein en fondant. Voorheen alleen met marsepein maar vond dit ook wel erg prettig werken.
En je krijgt een wat neutralere smaak vind ik.
Succes en het gaat je hoe dan ook lukken!! Wel showen he...!!

Groetjes Kim

4

zou ik dan beter de boercreme op smaak kunnen brengen met jam? ik heb voorverpakte rolfondant dus dat lijkt me vers dan toch? is in elk geval nog niet open geweest

5

Ik zou geen jam aan de botercreme waar je mee afsmeert doen. Ik denk dat dat te nat wordt en dan heb je nog het smelt verhaal.
Ik zelf gooi er vaak een klein beetje van die smaakvloeistof bij (citroen is bij mij favo).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Botercreme met jam kan prima, ook voor af te smeren. Een alternatief voor het plakken van fondant op je taart is namelijk (gezeefde) jam! Kijk alleen uit met stukken fruit, krijg je het minder glad.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

7

nou de taart was heerlijk! misschien zag hij er nog niet zo proffesioneel uit als bij andere, maar hij smaakte super!!!! ik was er in elke geval heel blij mee. dus dat wordt zeker nog veel meer bakwerk!!!