1

Onderwerp: Koekjes worden zacht na decoreren :(

Zoals de titel al zegt.. ik heb heerlijke koekjes gebakken en daarna gedecoreerd met icing. Na een nachtje drogen waren de koekjes hartstikke zacht en dat is niet meer goedgekomen.
Wat heb ik nou verkeerd gedaan? Ik heb nog een stapel liggen maar ik durf ze eigenlijk niet meer met icing te bekleden.

Ze waren overigens wel lekker! Ook met de icing.

2

Re: Koekjes worden zacht na decoreren :(

Dat heb ik nou ook...
Ze vallen van zachtheid niet uit elkaar of zo maar echt knapperig zijn ze ook niet meer....
Ik bedoel, als ik ze zo uit een pak ik de winkel zou kopen dan was OF het pak open geweest OF de datum verstreken :S

3

Ik heb net even voor de zekerheid de koekjes geproefd dat hier nog lag van maandag, maar zowel de koekjes zonder icing als die met waren nog best knapperig.
Hoe bewaren jullie ze?

Ik pak ze losjes in met folie, verder niks eigenlijk.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Nou ik bak de koekjes en laat ze dan afkoelen, dat gaat best snel. Dan zijn ze ook nog knapperig.
Daarna bedek ik ze met icing en laat ik ze drogen aan de lucht. Nu zitten ze in een afgesloten schaal.

ik geloof dat je ze niet luctdicht moet verpakken. de verpakkingen van de supermarkt zijn ook ademend. dus beter in een koektrommel bewaren dan in een tupperware bakje.
weet dit niet heel zeker hoor, hoop dat iemand dit nog kan bevestigen of ontkrachten...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Oke maar ze waren dus al zacht geworden in de nacht waarin ze zonder verpakking lagen te drogen.

7

ik heb er geen verstand van hoor, maar kan het zo zijn dat de icing misschien te dun is geweest, dus te vloeibaar/vochtig? misschien dat het vocht dan tijdens het drogen in het koekje trekt???

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

Ja daar ben ik ook bang voor. Het probleem is alleen dat als ikd e icing dikker maak hij gaat bobbelen en niet meer uit te smeren is..

9

Het vocht trekt eerst vanuit de icing in het koekje, maar verdampt daarna ook weer.
Door de koekjes in een koektrommel te bewaren kan het vocht eruit verdampen, als je ze verpakt in Tupperware dan blijft het vocht in de ruimte hangen en trekt dus ook steeds meer in de koekjes.
Dan koekjes eerst zacht worden is dus heel normaal.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

Ik heb het gevonden!
De koekjes gaan na het decoreren een tien minuutjes in de oven.
Tadaaa droge icing!

11

Wendy artc131 schreef:

Ik heb het gevonden!
De koekjes gaan na het decoreren een tien minuutjes in de oven.
Tadaaa droge icing!

goed idee zeg! En op welke temperatuur?
Karentje pakt ze volgens mij in aluminiumfolie, maar ik weet niet of dat met of zonder icing is....