1

Onderwerp: Diverse vragen over bakken, kleuren en bekleden

Hallo,

Ik ben nieuw op de site (en nog een groentje in het taarten bekleden) en heb wat vragen voor jullie ervaringsdeskundigen :)

Ik heb 1,5 week geleden een workshop gevolgd en gisteren voor het eerst thuis alleen een taart bekleed. Nu kom ik wat dingen tegen waar ik vragen over heb:

* Hoe zorg je dat bij het maken van biscuitdeeg je geen klontjes bloem/maizena in het beslag krijgt? Bij mij wil alle bloem graag bij elkaar zitten waardoor je dus ingekapselde bloembolletjes krijgt... :D
* Gisteren heb ik mijn houten deegroller gebruikt, was niet zo'n succes want de fondant bleef plakken... Volgens mij kwamen hierdoor de scheuren in het fondant, klopt dat dat het daar door is?? Vandaag maar even ergens een plastic deegroller halen!
* Hoe kan je zorgen dat letters (gebruik tappits) geen rafelrandje hebben? Is dat een kwestie van de fondant dunner rollen? Omdat de fondant in de tappits bleef zitten heb ik er huishoudfolie tussen gelegd, maar toen kreeg ik dus rafels.
* Vrijdag wil ik een paarse taart gaan maken met een witte strik met zwarte biesjes. Ik heb al wel gelezen dat zwart niet makkelijk te maken is. Is dit echt zo moeilijk??

Om te laten zien wat ik al gemaakt heb hier 2 foto's. De bovenste heb ik tijdens de workshop gemaakt en de 2e heb ik zondag gemaakt als cadeau voor de verjaardag van mijn opa en oma.

Ik hoop dat de foto's niet te groot zijn, weet niet hoe ik ze moet verkleinen...

http://i21.photobucket.com/albums/b270/Seja/P1030250.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b270/Seja/P1030279.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b270/Seja/P1030284.jpg

2

Re: Diverse vragen over bakken, kleuren en bekleden

wat een leuke taarten
ook jij hebt het bakvirus flink te pakken zo te zien :D
over het kapsel

de klontjes heb je echt veel minder als je alles goed zeeft voordat je het in de mengkom doet
zelf bak ik het liefst met mixen maar ik doe in ieder geval eerst de mix in de kom dan pas de eieren en de rest (als ik het andersom doe heb ik ook klontjes ) :S
en vooral lang genoeg en goed mixen

mijn houten deegroller was het eerst dat de deur uitgevlogen is toen ik ben gaan bakken
ik kwam er al snel achter dat dat (voor mij ) gewoon niet werkt
alles plakte scheurde en vlekte
veel forummers gebruiken pvc pijpen
ik zelf gebruik de rollers uit de webshop

zwart is echt een heel vervelende kleur om te mengen vind ik zelf
je hebt best veel kleurstof nodig
marsepein is wel een stuk beter zwart te krijgen dan fondant
maar het licht ook aan de kleurstof die je gebruikt
ik gebruik bijna alleen nog maar americolor die kleurt wel heel goed
en heb er dan ook een stuk minder van nodig

de tappits kan ik je niet mee helpen ik heb nog niet echt rafels gehad
mischien indd dunner uitrollen ?
ik laat mijn fondant altijd iets drogen voordat ik de tappits gebruik dan gaan ze makkelijker eruit

succes groetjes noelle

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

3

Ik vind je 2e taart helemaal geweldig. wat de tappits betreft, heel dun uitrollen, met lineaal heen en weer schuiven op je werkblad dat je een scherpe rand krijg ipv gerafeld

4

Ik gebruik nog steeds mijn houten roller en heb nog niets gevonden wat beter werkt ( yep heb die van de webshop en de PVC uitgeprobeerd) Zwart zou ik niet zelf kleuren maar bestellen ( maar dat is echt alleen een advies als jij het wilt kun je het best proberen

Wat betreft de tappits... niet alleen heel dun uitrollen maar het lapje ook even laten 'aandrogen' aan de lucht zodat het niet zo plakkerig meer is ( paar minuutjes )

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

noelle schreef:

wat een leuke taarten
ook jij hebt het bakvirus flink te pakken zo te zien :D

Haha, ja ik heb meteen de webshop leeggekocht na die workshop

over het kapsel
de klontjes heb je echt veel minder als je alles goed zeeft voordat je het in de mengkom doet zelf bak ik het liefst met mixen maar ik doe in ieder geval eerst de mix in de kom dan pas de eieren en de rest (als ik het andersom doe heb ik ook klontjes ) :S en vooral lang genoeg en goed mixen

Ik gebruik geen mix maar gewoon bloem en maizena. Probeer heel voorzichtig te scheppen maar klontjes gaan niet helemaal weg merk ik. Mixen mag geloof ik niet nadat je de eieren met de suiker hebt opgeklopt...

mijn houten deegroller was het eerst dat de deur uitgevlogen is toen ik ben gaan bakken ik kwam er al snel achter dat dat (voor mij ) gewoon niet werkt alles plakte scheurde en vlekte veel forummers gebruiken pvc pijpen ik zelf gebruik de rollers uit de webshop

Ik had vandaag al bij de Hema en de Blokker gekeken of ze geen plastic hebben, maar dat hebben ze dus niet. Morgen even bij de Hanos kijken als ik nieuwe fondant ga halen :)

zwart is echt een heel vervelende kleur om te mengen vind ik zelf je hebt best veel kleurstof nodig marsepein is wel een stuk beter zwart te krijgen dan fondant maar het licht ook aan de kleurstof die je gebruikt ik gebruik bijna alleen nog maar mericolor die kleurt wel heel goed en heb er dan ook een stuk minder van nodig

ik ga 't vanavond gewoon eens proberen, heb namelijk niet zo veel zwart nodig.

de tappits kan ik je niet mee helpen ik heb nog niet echt rafels gehad mischien indd dunner uitrollen ? ik laat mijn fondant altijd iets drogen voordat ik de tappits gebruik dan gaan ze makkelijker eruit
succes groetjes noelle

Dat is wel een goede tip, eerst laten drogen!! Tnx!

monique53 schreef:

Ik vind je 2e taart helemaal geweldig. wat de tappits betreft, heel dun uitrollen, met lineaal heen en weer schuiven op je werkblad dat je een scherpe rand krijg ipv gerafeld

Bedankt voor je compliment!

Bommeltje schreef:

Ik gebruik nog steeds mijn houten roller en heb nog niets gevonden wat beter werkt ( yep heb die van de webshop en de PVC uitgeprobeerd) Zwart zou ik niet zelf kleuren maar bestellen ( maar dat is echt alleen een advies als jij het wilt kun je het best proberen

Haha, betreft die roller moet ik me toch aansluiten bij Noelle, voor mij is het ook geen succes.

Wat betreft de tappits... niet alleen heel dun uitrollen maar het lapje ook even laten 'aandrogen' aan de lucht zodat het niet zo plakkerig meer is ( paar minuutjes )

Dat ik daar zelf ook niet opgekomen ben dat drogen... Zal de tijdsdruk wel zijn geweest icm het balen om die roller :D

Super bedankt voor jullie tips!!!

6

bij de hema hebben ze op zeker deegrollers, heb er vorige week nog een gekocht.
een roze aluminium, met plastic rolgedeelte supergoed ding.

7

kaar schreef:

bij de hema hebben ze op zeker deegrollers, heb er vorige week nog een gekocht.
een roze aluminium, met plastic rolgedeelte supergoed ding.

Hm, dan ga ik morgen eens bij een andere Hema kijken want die hier het dichtste bij had alleen houten...

8

ik had juist hele slechte ervaringen over die roller gelezen hier op het forum als ik het goed heb ...

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl