1

Onderwerp: Wegglijden van Fondant

Hallo mede-taartbakkers!!

Ik had een prachtige taart gemaakt, incl. 2 lagen vullingen en witte fondant.
Alleen na 1 dag begon de Fondant weg te glijden (nadat ik in de taart had gesneden om er een stukje van te eten).
Wat heb ik fout gedaan en wat kan ik doen om in de toekomst dit te voorkomen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten, Sigrid

2

Re: Wegglijden van Fondant

heb je de taart wel afgesmeerd voordat je de fondant erop deed?

3

Mijn eerste gedachte ook. Wat heb je gebruikt om de fondant mee vast te plakken?

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Hoi,

Ik heb, n.a.v. een recept, begrepen dat ik botercreme moest gebruiken om af te smeren. Maar het lijkt erop dat dit niet verstandig is geweest, of dat ik het misschien te dun heb opgebracht? Of is er iets anders dat ik kan gebruiken?

5

Nou kan het zijn dat je fondant is gaan smelten (en daarna glijden) omdat je iets van vocht hebt gebruikt in de botercreme. Of je hebt de mix uit de shop gebruikt, daar gaat ook water in.
Het kan ook zijn dat je vulling tegen het fondant heeft gelekt. Dan gaat het ook smelten.
Ik gebruik vaak abrikozenjam om af te smeren. Gewoon abrikozenjam in een zeef en boven een pannetje opwarmen met een paar druppels water. Dit smeer ik dan met een kwastje op de taart. Zorg wel dat de onderrand schoon blijft.

Groetjes, Ilonka

6 Laatst bewerkt door Ziggy (06-04-2009 14:49)

Misschien is de fondant wel gaan smelten... Is het dan raadzaam om de olgende keer de taart nog kouder te bewaren?
Waar en hoe bewaren jullie een fondant-beklede-taart?

7

Hoi Ziggy
Fondant 'smelt' door vocht, .. niet door temparatuur

Hoeveel vocht zat er in de boter creme?
Wat waren je vullingen?
Heb je een 'dijkje' gemaakt tussen je vulling en de zijkant van de taart?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Ik heb me gehouden aan het recept wat op de verpakking van de botercreme staat (merk FunCakes): 100gr mix, 100gr gezeefde poedersuiker, 200ml lauw water, 250gr roomboter.
Als vullingen had ik een laag banketbakkersroom (dr Oetker): poeder en 200ml water, gemengd met vlaai-kersen. Een laag botercreme met gehakte bastognekoeken.

Terwijl ik het zo opschrijf lijkt het me inderdaad een hoop water.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik wil nl. voor pasen een taart maken, maar het is zonde als die laag er weer afglijd.

Alvast bedankt voor alle hulp!

9

Ik smeer nooit af met cr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10 Laatst bewerkt door Bommeltje (07-04-2009 19:29)

Het is mij ook overkomen.. en het ligt niet aan je recept.. je hebt je er keurig aan gehouden
Wat ik nu doe is afsmeren alleen met 1:1 ( dus 1 deel suiker op 1 deel boter) en de mix (die zoooo lekker smaakt) als vulling gebruiken.

Zorg dan dat de vulling niet het fondant raakt,.. dus het liefst een 'dijkje' van 1:1 botercreme aan het einde van de laag tussen de vulling en de afsmeerlaag..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Voor het afsmeren van de taart kun je het beste 1 op 1 botercreme (zelfde hoeveelheid boter als poedersuiker) gebruiken, hiermee heb je het minste kans op smeltende taarten.
Aan deze botercreme wordt geen vocht toegevoegd, het vocht zorgt ervoor dat fondant gaat smelten.

Zorg er ook voor dat de vulling die je gebruikt 1 cm van de rand blijft zodat die niet in contact kan komen met de fondant.
de ontstane ruimte kun je dichtsmeren als je de taart aan de buitenkant besmeert met botercreme.

Veel succes met het maken van je paastaart.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

12

Ik ga vrijdag een poging wagen!!!!!! Hopelijk komt het deze keer goed!!!
BEDANKT!!!!!!!!

13

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de botercrememix van de site. De "oude" botercreme van de site moest je 15 minuten laten rusten en "nieuwe" botercreme echter maar een paar minuten laten rusten. En inderdaad zijn de hoeveelheden water anders.
Als je 1 op 1 (boter en poedersuiker) gebruikt proef je dat dan niet af aan de taart??

Ben benieuwd want ook ik ga morgen een taart voor pasen maken.

Groetjes, Brigitta

14

Op de zijkant hoef je maar een heel klein beetje te smeren, het is alleen voor de hechting van de fondant, dus proeven doe je het niet echt.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

15

Ik ga het morgen eens uitproberen.
Bedankt voor de tip.

Groetjes, Brigitta

16

Ik ben z

17

Ziggy schreef:

Ik ben z

18

Ik heb even een belrondje gemaakt... maar geen supermarkt die ik aan de lijn heb gehad, verkoopt knetterchocolade... SNIK!
Leek me zo leuk!

19

Jamin misschien? Die heeft ook de 'gewone' smurfensticks (zolang je bij smurfen van gewoon kunt spreken :+)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

20

nog nooit van gehoord van knetterchocolade :S:S:S

succes morgen
groetjes

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

21

Mensen stel je niet al teveel voor bij knetter chocola. Het geeft een lichte tinteling in de mond. Ik he het een hele tijd geleden gewoon bij de C1000hier gekocht.

Groetjes, Ilonka

22

Vandaag de taart aangesneden en wat denk je. DE FONDANT IS NIET WEGGEGLEDEN. Super en de smaak was prima.
Bedankt voor de goede tip zijn weer een stap verder in de goede richting.

Groetjes, Brigitta

23

Hallo!
Paastaart gemaakt en doordat ik de taart koeler heb bewaard is de Fondant er niet geheel vanaf gegleden.... Toch lijkt de taart te "nat" te zijn. Heb expres gelet op "droge" vullingen. Oh... mijn taart-maak-zin word steeds kleiner... EN DAT WIL IK NIET!!!!!!
HELP!!!!!!!!!!!!!!

24

Bommeltje schreef:

Het is mij ook overkomen.. en het ligt niet aan je recept.. je hebt je er keurig aan gehouden
Wat ik nu doe is afsmeren alleen met 1:1 ( dus 1 deel suiker op 1 deel boter) en de mix (die zoooo lekker smaakt) als vulling gebruiken.

Zorg dan dat de vulling niet het fondant raakt,.. dus het liefst een 'dijkje' van 1:1 botercreme aan het einde van de laag tussen de vulling en de afsmeerlaag..

Ja doe ik ook!

groetjes Syl

25

Ziggy schreef:

Hallo!
Paastaart gemaakt en doordat ik de taart koeler heb bewaard is de Fondant er niet geheel vanaf gegleden.... Toch lijkt de taart te "nat" te zijn. Heb expres gelet op "droge" vullingen. Oh... mijn taart-maak-zin word steeds kleiner... EN DAT WIL IK NIET!!!!!!
HELP!!!!!!!!!!!!!!

heb je gelet op je dijkje? dat voorkomt dat het vocht er langs de lagen uit kan. Ik weet niet wat je met koeler bedoelt, koelkast? Dat heb ik nog niet gedaan, maar lijkt mij te vochtig. Ik heb wel eens een 'zweetende' taart gehad uit de vriezer, daar heb ik toen een ventilator op gezet. Het resultaat was helemaal goed. Misschien ook een tipje voor jou? Succes!

groetjes Syl

Berichten [ 25 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Wegglijden van Fondant