1

Onderwerp: Eerste taart!

Hallo iedereen!

Nieuw beginnend lid alert!
Ik heb zojuist mijn eerste biscuitgebak uit de oven gehaald en heb al gelijk 100 vragen ;-)
Heb gewoon de mix uit de webshop gebruikt in een springvorm. De taart ziet er mooi luchtig uit, maar niet echt zoals de plaatjes die je overal tegenkomt! Om te beginnen zijn de onderkant en zijkant korst-loos, dus helemaal sponzig en een heel klein beetje plakkerig. Ik heb de vorm van tevoren ingevet met margarine en er bloem overheen gedaan. Toch wilde de taart niet zomaar uit de vorm komen: aan de onderkant en zijkant van de springvorm zit nu een plakkerig 'laagje' wat volgens mij de mooie buitenkant van mijn taart had moeten zijn. De bovenkant van mijn taart (na omkering dus onderkant) is wel redelijk geworden, alhoewel niet helemaal egaal, maar dat zal wel nooit zoals de plaatjes worden! Weet iemand waarom de taart niet uit vorm kwam, maar een plakkerig laagje achterliet op de vorm? Ligt dat aan mijn invetmethode of omdat ik het niet op een rooster heb gebakken of niet lang genoeg heb gebakken (uiteindelijk 45 minuten op 170 graden in mijn magnetron-electrische oventje).
Hiernaast is de taart aan de ene kant bijna twee centimeter hoger gerezen dan aan de andere kant. Is hier nog wat aan te doen?
Laatste vraag: hoe lang moet de taart afgekoeld zijn voordat je deze mag gaan doorsnijden?

Als ik nog meer vragen heb laat ik het nog wel weten. Ik ga maar proberen toch wat van deze taart te maken!
Ik hoop op jullie antwoord!!

2

Re: Eerste taart!

Hoi!
Welkom als nieuwe verslaafde! Ga proberen om je te helpen! Denk wel dat je topic verhuist zal worden naar bakken en vullen! Hoort ie eigenlijk thuis!
Zal je vertellen hoe ik t doe en dan kan je kijken of je er wat aan hebt!
bakvorm insprayen met bakspray
Randen bekleden met bakpapier, bodem bekleden met bakpapier
Mix erin
glad strijken met bolle kant van een lepel
in de oven (afh van grote) sateprikker moet droog zijn bij t controleren
daarna biscuit even laten rusten
keren en op een taart/magnetronrooster leggen
bakpapier er voorzichtig afpellen
goed af laten koelen
bij bekleden en dus snijden vlak na t bakken/zelfde dag kruimelt t biscuit nogal.
Ik bak meestal van te voren en bewaar t biscuit in de vriezerin een pedaalemmerzak
dan ongeveer 3 uur voor t snijden eruit halen en in de zak laten ontdooien.
Snijden met taartzaag, biscuit op nieuwe bovenkant leggen en dan 2/3 lagen snijden. Steek prikkers in de zijkant in iedere laag zodat je m daarna weer goed kunt stapelen
Daarna vullen afsmeren en bekleden en natuurlijk mooi decoreren!

Succes en vooral veel plezier!

mama alweer taartje maken??? Ja schat, mama gaat weer een taartje maken :)

3

Hallo Salome,

Je berichtje stond inderdaad verkeerd, dus heb ik hem al verplaatst. Je hebt in elk geval al een uitgebreid antwoord gekregen van Mamavelise!

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

volgens mij is in elk geval 1 mogelijke oorzaak dat je niet op een rooster hebt gebakken. Als je de vorm op een bakplaat zet, kan de warmte veel minder goed bij je taart komen.

Verder inderdaad alles bekleden met bakpapier en nog een x extra insprayen met bakspray.
En de scheve kant zou ik gewoon maar bijsnijden en lekker opeten, zodat je een mooi rechte taart overhoudt.

5

Ja idd gewoon een beetje bijsnijden, dan zie je er meestal niks meer van nadat je hem hebt afgesmeerd en bekleed. Ik spray trouwens alleen met bakspray en bekleed niet ook nog eens met bakpapier en dan komt hij ook altijd mooi uit de vorm. Verder idd goed prikken met een sateprikker totdat hij helemaal droog is. Bij mijn oven duurt de baktijd namelijk altijd iets langer dan de tijd die hiervoor genoemd wordt. En op een rooster. ben benieuwd of je volgende biscuit er wel goed uit komt!

6

ik vet de vorm altijd in met boter en bestuif hem dan ook met bloem of cacao poeder.
heb eigelijk nooit problemen hiermee, tenzij ik het slordig heb gedaan en randjes van (priegelige) bakvormen heb overgeslagen.

wat mij wel op is gevallen is dat wanneer de taart niet goed uit het blik komt, hij bijna altijd ook net niet of net wel gaar is. wat mij doet denken dat je taart misschien nog niet helemaal gaar was toen je hem er uit haalde, vandaar dan ook het kleverige.

en heel goed koelen voor je hem snijd. soms doe ik het wel op dezelfde dag (ik ben ongeduldig, als ik iets heb gebakken wil ik het versieren, en wel direct) maar dan eerst goed af laten koelen buiten het blik, dan in de koelkast en dan pas snijden (ik heb geen vriezer, anders zou ik dat doen).

willemiene wonder wicht

7

nou, ook ik was ongeduldig en heb gelijk gisteren mijn allereerste taart afgemaakt. Snijden heb ik met een broodmes gedaan, maar ging niet helemaal goed omdat de taart inderdaad nog een beetje te veel kruimelde. Toch maar wat langer laten staan volgende keer! Heel erg bedankt voor jullie hulp in elk geval! Ik laat weten of mn volgende gebak lukt!
Oja, nog een vraag: ik had fondant blauw gekleurd, maar omdat het zo lang duurde om het door te kneden en omdat ik daarbij ontzettend veel poedersuiker moest gebruiken omdat het aan mijn aanrecht plakte, was het op het laatst helemaal droog. Daarom heeft het nu scheurtjes en kreeg ik het niet goed bekleed. Hoe kan ik voorkomen dat het uitdroogt? Mag ik water gebruiken om het weer zacht te krijgen?

Oja, nog een laatste vraagje: werkt marsepein hetzelfde als fondant en waar halen jullie marspein vandaan (goedkoper dan in de webshop).

Maargoed, ondertussen is mijn eerste blauwe-met-sterretjes taart wel een feit! Vanavond proeven en de komende tijd ga ik veel oefenen!
Nogmaals dank jullie wel, wellicht laat ik mijn eerste (mis)baksel nog wel s zien....

8

Hoi! Leuk dat je eerste af is! Ik gebruik geen poedersuiker maar crisco tegen t plakken, den droogt t dus ook niet uit. GEEN water gebruiken, fondant en marsepein hebben ernstige watervrees!
Marsepein koop ik in de webshop, heb ik tnt niet echt goedkoper gezien. Persoonlijk vindt ik marsepein en fondant gemengd prettig werken en veel lekkerder smaken dan alleen fondant.
Oefense!

mama alweer taartje maken??? Ja schat, mama gaat weer een taartje maken :)