1

Onderwerp: HELP! Chocolade smelten, wat doe ik fout??

Hallo dames/heren,

Ik ben bezig met de oreo balls van Sir Kneighf. De balletjes liggen te wachten in de koelkast, nu was ik net bezig met de chocola te smelten, maar het wordt 1 harde klomp!

Ik heb gewoon een pannetje water opgezet, ander pannetje erboven (au bain marie), de chocola in stukjes gebroken en in het bovenste pannetje. Rustig doorgeroerd, maar het wordt een steeds vastere massa... Had ik toch pure chocolade moeten gebruiken? Of doe ik iets anders verkeerd?

Morgen ga ik maar weer nieuwe chocola halen, want dit wordt niks meer volgens mij.
Jammer, ik had ze zo graag afgemaakt vanavond....

*)

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

2 Laatst bewerkt door Pooh (25-03-2009 22:21)

Re: HELP! Chocolade smelten, wat doe ik fout??

Weet je zeker dat er geen water bij gekomen is? Want water en chocola wordt dus die stijve massa.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Ja, ik heb eerst het pannetje met water gevuld, toen moest ik het kleine pannetje nog uit de kast pakken en de chocola nog uit de verpakking halen.... Dus er is zekersteweten geen water bij de chocola gekomen. En het is ook gewoon chocola van AH eigen merk, dus niet supergoedkoop ofzo.

Ach ja, ik probeer het morgen gewoon weer...

*)

4

:think:  dan weet ik het ook niet :(

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Ik doe altijd olie bij de chocolade ....maar sommige huismerken willen gewoon niet lukken..c1000 huismerk wil bij mij dus ook echt niet smelten

6

en in een plastik bakje in de magnetron?? steeds een paar secondjes .. dan weer roeren..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

ik gebruik altijd swiss chocolade maar die heeft onze appie alleen in puur..

8

Nou, ik bedacht me vannacht ineens dat er in de deksel van de pan altijd een klein randje water blijft staan nadat ze in de vaatwasser zijn geweest. Dus misschien heeft dat een spoortje water nagelaten in de pan.

Ik ben het nu opnieuw aan het proberen, de pan eerst nog maar eens goed afgedroogd, en het ziet ernaar uit dat het nu wel lukt. Gelukkig....

Bedankt voor jullie tips!!!

*)

9

Je kunt er ook een heel klein scheutje slagroom bij doen, dan smelt het beter, maar droogt de chocolade wel hard op.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

10

ik gebruik altijd goedkope chocolade van de lidl voor mijn chocolade lollies en bonbons..werkt super en heb tot nu toe nog geen lekkerdere gevonden!!

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

11

Het kan ook zijn dat het te warm is geworden. Maar fijn dat het je later toch gelukt is!

12

Help wie kan mij helpen met tips over een stapeltaart?

13

http://www.callebaut.com/benl/5032
Ik zou hier eens kijken,een mooie site

14

bernadette schreef:

Help wie kan mij helpen met tips over een stapeltaart?

Ik zie dat je uiteindelijk toch je toch nog hebt gevonden ;)

15

Chocola smelten, die hier eigenlijk niet voor bedoeld is kan inderdaad een vaste klomp worden, dit komt omdat het vetgehalte te laag is en sommige merken hebben dit, als je het nu heel langzaam doet heb je er minder last van. maar je kan dit heel makkelijk voorkomen en ook weer goed maken door er roomboter door te roeren. als je nu veel chocola gaat gebruiken is smeltchocola van cellebaet een uitkomst, een zak van 2,5 kilo kost 15,00 en dit is echte belgische chocola die wel heel lekker is. ook heb je deze in melk en wit maar ik gebruik enkel de dark

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

16

Ik gebruik ook die van AH en ik doe er een scheutje slagroom bij en dan heb je nergens geen last van.....;)

17

ik smelt choc in de microgolf (magnetron dus), wel het vermogen lager zetten (ik doe hem op ongeveer 450 geloof ik). Choc in kleine stukjes breken, of van die callets gebruiken, is nog makkelijker. Aantal minuten hangt af van de hoeveelheid; af en toe eens roeren, want soms ziet het er nog ongesmolten uit en kan je het toch ineens doorroeren.

18

het kan ook zijn dat de pan met chocola het water raakte. dat mag ook niet...

19

christol schreef:

Chocola smelten, die hier eigenlijk niet voor bedoeld is kan inderdaad een vaste klomp worden, dit komt omdat het vetgehalte te laag is en sommige merken hebben dit, als je het nu heel langzaam doet heb je er minder last van. maar je kan dit heel makkelijk voorkomen en ook weer goed maken door er roomboter door te roeren. als je nu veel chocola gaat gebruiken is smeltchocola van cellebaet een uitkomst, een zak van 2,5 kilo kost 15,00 en dit is echte belgische chocola die wel heel lekker is. ook heb je deze in melk en wit maar ik gebruik enkel de dark

waar koop jij het dan? want ik zie alleen maar prijzen van 25 euro voor 2,5 kilo.