1

Onderwerp: Marsepein

Ik heb vanavond Marsepein gemaakt:

300 gr Poedersuiker
4 etl. Tarwemeel
Amandel etc

Maar kreeg echt weinig marsepein :S En ik probeerde het te rollen en over de taart heen te krijgen.. maar het brak/scheurde snel was echt geen succes.

Heeft iemand tips met betrekking met Marsepein maken?
Is het mischien handig om eerst de marsepein in de koelkast te koelen en dan pas te rollen etc, of las ook ergens 10 sec in de magnetron doen en dan rollen...?

En ik wil veel meer Marsepein iemand mischien een recept dat je voldoende marsepein krijgt om een taart te bedekken?

Gr. Sabine

2

Re: Marsepein

tja daar kan ik je geen antwoord op geven, ik koop mijn marsepein en als die dan te stug is gaat tie heel eventjes in de magnetron, maar bij zelf gemaakte, ik zou het niet weten

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

3 Laatst bewerkt door Sproet75 (24-03-2009 08:26)

Hoi,

Ik ben ook begonnen met marsepein zelf te maken, maar dat is geen succes..
Buiten het feit dat ik niet alle amandelen fijn kreeg (wat je weer terug ziet als je het gaat kleuren in lichtere 'pitjes' in je marsepein) bleef het erg stug en was ik enorm duur uit!!! Ik had het recept: 250 gram amandelen en 250 gram poedersuiker en een beetje water.. Voor 250 gram amandelen was ik al 3 euro 50 kwijt dus dan zou ik voor een kilo 14 euro kwijt zijn!! (En dan de poedersuiker nog niet eens mee gerekend..) In de webshop kost een kilo dacht ik 7,95.
Ik ben het toen 's gaan vragen op de markt bij de notenkraam en daar kan ik het krijgen, dan heb ik een pond marsepein voor 3,75, maar dat hebben ze niet overal..
Ik denk dat marsepein bestellen via de webshop voordeliger is, mede omdat je dan meteen goede marsepein hebt waar je fijn mee kunt werken.. (En het kleurt egaal..)
Het is niet leuk om een taart te bekleden wat niet lukt door de kwaliteit marsepein, dat is frustrerend en het resultaat is minder..
Ik heb mijn zelfgemaakte marsepein met een boogje de prullenbak ingeknikkerd... :)

Succes!

4

mm okey dank je wel .. maar met een kilo marsepein kan je wel een taart bekleden?? is dat genoeg marsepein?? gr.

5

Als je links bij de tabellen kijkt, zie je hoeveel je ongeveer aan kan houden bij welk formaat taart. Van wat je kleurt/uitrolt hou je ook weer over dat je voor versiering kunt gebruiken.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

okey zo te zien is 1 kg dus meer dan genoeg!! dank je wel!

7

Ik denk dat je 300 a 400 gram, hangt er vanaf hoe dun je het uitrolt, voor een 26 cm ronde doorsneetaart. Meer dan zat hebt. (uit ervaring) Maar ik rol wel HEEL dun uit.

8

Ik ga het zien :) Voor het eerst een taart maken ermee.. dus ben benieuwd :P

9

Succes de marsepein van de webshop werkt trouwens fantastisch, zeker aanrader! En heel goedkoop, als je naar de maak ingredienten kijkt.

10

leinaaa schreef:

Ik denk dat je 300 a 400 gram, hangt er vanaf hoe dun je het uitrolt, voor een 26 cm ronde doorsneetaart. Meer dan zat hebt. (uit ervaring) Maar ik rol wel HEEL dun uit.

Oef, dan rol je wel heel erg dun uit!! En dan lukt het nagenoeg zeker niet om je taart mooi strak te krijgen. Het oog wil ook wat, toch? Ik houd meestal de hoeveelheden aan uit de tabellen waar Marianne het over had aan, en doe er zelfs nog wel eens wat bij ( Niets frusterender dan dat je je lap er NET niet recht overheen krijgt en dus aan 1 kant te kort hebt ;) ) En dan rol ik tussen de 3 en 4 milimeter dik. Precies goed om nog lekker te zijn en toch een strak resultaat te krijgen.

Maar om terug te komen op het zelf maken van marsepein: in noodgevallen kan het wel eens handig zijn, en voor boetseren kan het ook nog wel eens bruikbaar zijn, maar voor uitrollen - bekleden dus - raad ik je toch aan voor een klein bedrag extra gewoon kant en klaar te kopen: is leuker EN lekkerder! :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>