1

Onderwerp: Bakpannen PME vraag! (sproedje, lang verhaal)

Ik heb net de 25 cm bakpan gebruikt. Een keer met de verhouding voor 25 cm, maar die was zo laag, die moet ik dubbel vouwen ;-) en daarna de verhouding voor een taart van 30 cm, maar ook hier kwam het kapsel bij lange na niet boven de pan uit. Ik snap er niets van.

Ik heb de verhoudingen volgens de tabel van hier gebruikt en ik gebruik de biscuitmix de luxe van TaartenDecoratie.nl

Ronde vormen

Maat (= doorsnede)

25
30

Biscuitmix
315
450

Ei (in gram)
240
350

Water (gram = ml)
32
45

Zodra de taart uit de oven komt, leg ik hem op een rooster om af te koelen, maar direct zie je, dat er een soort van laagje over de onderkant (en bovenkant ook, maar dat is dan toch de onderkant :-S) ligt met lucht eronder, dat je er van af kunt trekken. 

Beide taarten hebben 35 minuten in de oven gestaan op 175 graden. Voor die van 25 cm. was dat iets te lang, maar voor 30 cm goed (gaar).

Ik heb net als anders bakspray van Dr. Oetker gebruikt en ik gebruik de bakmix de luxe van taartendecoratie.nl. In tegenstelling tot mijn springvormen heb ik nu geen bakpapier gebruikt, omdat ik dacht, dat dat nu niet nodig was. 

Ik heb niet echt de tijd (en de rust) om het de komende dagen nog een paar keer te proberen voor de bruidstaart van vrijdag. Dus, dan gebruik ik mijn springvormen maar. Maar het moet toch gewoon lukken?

Wie o wie?!

Liefs,
Kim

Kim's Taartjes! Wat zullen we vandaag weer eens verzinnen om te kunnen bakken?

2 Laatst bewerkt door Jax (23-03-2009 23:03)

Re: Bakpannen PME vraag! (sproedje, lang verhaal)

Ik doe altijd, omdat ik dat hier ergens op het forum heb gelezen, de temperatuur ophogen in stappen, tijdens het bakken. Als je dus een totale baktijd van 35 minuten heb, doe ik het volgende:
oven voorverwarmen op 130 graden, taart 10 minuten bakken op 130 graden, daarna temp. instellen op 160 graden (deur NIET open doen en oven hoeft ook niet opnieuw voor te verwarmen) en de taart 10 minuten op 160 graden bakken, daarna temp. instellen op 180 graden (wederom deur NIET open doen en oven niet opnieuw voorverwarmen) en de taart de rest tijd bakken op 180 graden. Als ie dan klaar is even prikken of ie gaar is, zo niet dan bak ik nog 3 minuten op 180 graden. Issie dan nog niet gaar, nog een keer 3 minuten op 180 graden, en dit zo door tot ie wel gaar is. (dit wel meteen doen, dus niet eerst een half uur wachten ;))
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik heb altijd hele mooie hoge taarten van zeker 7 cm, meestal hoger nog.
Succes ermee!!

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

25

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

4

Ik vond de hoeveelheid biscuit die je noemt ook al erg weinig. De hoeveelheden van Claudia komen beter in de buurt. Ik gebruik zelf voor de 25 cm inmiddels 470 gr. biscuit en 7 eieren, zodat het echt hoog wordt.
En opbouwend bakken wat temperatuur betreft bevordert ook het rijzen van het biscuit.

Groet, Jolanda

5

Bedankt voor jullie reacties! De laatste staat er inmiddels in!

he kim laat het me even weten of het is gelukt.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

7

Hoi Claudia,

Het is gelukt hoor! De foto's staan in de Bruidstaartenparade!

Bedankt voor de tips!

Liefs,
kim

8

De tabellen hier links zijn gebaseerd op de funcakes mix. Die wordt volgens mij weten niet bij taartendecoratie verkocht.
Met funcakes is het prima te doen, en krijg je mooie kapsels. Voor mij hoef ze niet meer de pannen uitrijzen omdat ze anders te groot worden.

Groetjes Tweety!