1

Onderwerp: Botercreme van gewone margarine of roomboter?

Hoi

Voor mijn eerste taart wil ik een bokkenpootjevulling van botercreme maken met een laagje jam. Ook het afsmeren zal ik dan met botercreme doen.

Wat ik mij echter afvroeg is wat voor een boter je gebruikt om die botercreme te maken en of je daar dan ook nog een smaakje doorheen gooit.
Ik zag bij het zoeken dat er veel gebruik gemaakt wordt van de mix uit de webshop maar helaas heb ik die niet besteld en geen tijd meer om hem nog apart te gaan bestellen. Ik ga hem dus zelf maken.

Alvast bedankt voor de tips.

Marlies

Groetjes Marlies

2

Re: Botercreme van gewone margarine of roomboter?

Het kan van allebei!!

De meesten hiet gebruiken roomboter, maar ik gebruik ook heel vaak margarine.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Net wat je zelf het lekkerste vindt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

De webshopmix kan je beter niet gebruiken voor het afsmeren.
Dit omdat er water in zit, en er dus (kleine) kans op smeltende taarten bestaat.
Je kan pakjes boter, zowel room als gewone boter gebruiken.
Geen broodboter.

5 Laatst bewerkt door Marlies-d (17-03-2009 16:01)

Had ik er bijna broodboter doorgedaan dus want dat versta ik onder gewone boter. :o Maar met gewone boter bedoelen jullie de boter die je ook gebruikt om taarten te bakken enzo zoals Blue Band?

Groetjes Marlies

6

Precies, echt de pakjes die je gebruikt om te bakken.
In broodboter, kuipjes zit teveel water in. Ideaal om op brood te smeren,
Maar onbruikbaar om te bakken, of botercreme.
Door het teveel aan water gaat je fondant smelten.

7

Ik gebruik zelf alleen maar roomboter....
en inderdaad de webshop mix is alleen voor vullen..
voor afsmeren mak je de 1:1 roomboter/poedersuiker...en hier kan je desgewenst een smaakje aan geven.....

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

8

Als er in een recept staat boter dan is dat roomboter. De boter waar jij het over hebt is margarine.
Ik gebruik altijd de webshopmix met roomboter en nooit geen smeltende taarten.

9

Als we boter nou gewoon boter noemen en margarine margarine dan scheelt dat een hoop spraakverwarring! :S :lol:

Maar hoe zit dat nou met die kuipjes? Ik dacht dat margarine uit een kuipje ook gewoon kan omdat dat hetzefde vetgehalte heeft als boter en margarine uit een pakje (nl ongeveer 80%). Er zit alleen meer olie in t.o. vast vet in een pakje. Alleen halvarine (light) kan niet vanwege te veel water cq te weinig vet.

10

margarine blijft zacht ook al zet je het in de koelkast. en boter uit een pakje wordt hard. daarom kan het denk ik niet.

zelf gebruik ik altijd roomboter, met van die ruitjesverpakking.

11

chantal1980 schreef:

margarine blijft zacht ook al zet je het in de koelkast. en boter uit een pakje wordt hard. daarom kan het denk ik niet.

Ja, klinkt logisch :Y Ik gebruik ook de ruitjesboter.

12

Hallo allemaal,

Ik gebruik ook altijd roomboter, vind ik gewoon lekkerder. Ik gebruik wel altijd de mix van de webshop voor het afsmeren. Heb ook geregeld smeltende stukken, dus die kan ik beter niet meer gebruiken. Ik hoor hier veel mensen over botercr

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

13

1 op 1 betekend dus evenveel boter als poedersuiker. Dus bv. 200 gr. boter op kamertemperatuur mixen met 200 gr. poedersuiker.
Dit lang mixen, tot het mooi wit en luchtig geworden is.
Hier kan je allerlei smaakjes aan toe voegen.
Zelf vind ik deze erg zoet. Je kan ook, heel veilig tegen smelten, de meringue botercreme maken. Iets lastiger te maken, maar wel veel lekkerder.
Hier staat het recept: http://www.tartacadabra.nl/nl_main.html

14

Witje, bedankt voor je reactie. Ik heb gister de meingue botercreme gemaakt. Wat is die heerlijk zeg!!! Ik vond hem ook heel fijn smeerbaar. Toch om eventuele deukjes op te vullen vind ik de gewone botercreme makkelijker!

15

Heb de 1 op 1 botercreme gemaakt van roomboter. Was een ernorme stofwolk met al die rondvliegende poedersuiker maar lekker!!!!

Groetjes Marlies

16

Siepie schreef:

Witje, bedankt voor je reactie. Ik heb gister de meingue botercreme gemaakt. Wat is die heerlijk zeg!!! Ik vond hem ook heel fijn smeerbaar. Toch om eventuele deukjes op te vullen vind ik de gewone botercreme makkelijker!

Fijn dat je hem lekker vond. En die deukjes opvullen lukt ook wel. Als je er moeite mee hebt, kan je na het afsmeren half uurtje in de koelkast zetten, dan nog verder glad smeren.

17

Beste Witje,

Ja, hij was echt heerlijk, van het weekend een taart maken voor mijn man zijn verjaardag en daar ga ik hem weer voor maken. Nu hopen dat er genoeg overblijft voor op de taart, want ik moest echt mijn best doen om niet alles meteen al op te eten, hahahaha! Ja, ik had het al een tijdje in de koelkast stijf laten worden. Ik ben in ieder geval om: weet niet fo ik ooit nog gewonen botercreme ga gebruiken!

18

Ik maak 1 op 0,5+0,5 botercreme om af te smeren.
1 deel boter,  100 gram mix, 100 gram (of minder) poedersuiker.
Geen boter. Dan is ie toch nog lekkerder als 1 op 1 en geen kans om te smelten!

Is dit gek eigenlijk, aangezien ik niemand ooit erover hoor :S?

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

19

Ik gebruik ook alleen maar roomboter omdat ik dat het lekkerste vind....
Maar smaken verschillen...;)

20

Geen water bedoel je denk ik;) Smeer nu dus ook af met 1 op 1 en niet meer met de mix van de shop, heb al 3 smeltende taarten gehad en dat is errug! verveled, heb wel wat citroensap door de botercreme gedaan, is anders idd niet echt lekker, zou ook veel liever de mix blijven gebruiken maar wil er gewoon geen risico's meer mee nemen!

mama alweer taartje maken??? Ja schat, mama gaat weer een taartje maken :)

21

Ik lees hier toch al een aardig tijdje mee ondertussen, maar wist helemaal niet dat je van de mix uit de webshop een smeltende taart kan krijgen. ik smeer het altijd af met die mix en gaat altijd goed tot nu toe. Is dat echt zeker dat het dan daardoor komt (niet door soort boter of iets anders wat je erdoor heen doet ofzo)? Want zowel petrabennes als ik hebben dat dus nog nooit gehad. Zou me dan toch ook eens moeten zijn overkomen ondertussen zou je zeggen...

22

Er zijn mensen die workshops gaven aan zo'n 10 personen.
Allemaal kregen ze dezelfde vulling, en smeerder af met de mix.
Volgende dag waren er 2 aan het zweten.
Waardoor weet niemand.

23

Is wel toevallig zeg, maar is dus niet echt zeker dat het daardoor komt... Voor belangrijke opdrachten ga ik in ieder geval maar gaan risici meer nemen dan :)

24

Hallo ik ben Alice en ben echt net begonnen met het ontdekken van bakken (ben nu nog bezig met bakken van boterkoek, cakes via de pakken in de winkel) enz maar wil wel meer gaan proberen. Nou heb ik een recept voor biscuitdeeg en dat wil ik gaan maken maar nou wilde ik een vulling van gewoon een smaak jam en botercreme. Is dat mogelijk en wat is het recept voor gewone botercreme? Zag van Witje75:

1 op 1 betekend dus evenveel boter als poedersuiker. Dus bv. 200 gr. boter op kamertemperatuur mixen met 200 gr. poedersuiker.
Dit lang mixen, tot het mooi wit en luchtig geworden is.
Hier kan je allerlei smaakjes aan toe voegen.

Is dit het standaard recept?

Alvast bedankt voor  jullie hulp!!!

25

Je kunt het doen met 1:1 botercr

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)