1

Onderwerp: Zwarte taart --> zwarte tanden??

Hallo,

Voor een zwart-witte feest-/bruidstaart (gaat om zoveel jarig huwelijk) ben ik aan het bedenken wat ik wil gaan maken. Aanvankelijk was mijn idee een stapel van 3 taarten, waarvan de onderste en bovenste wit-met-zwart en de middelste omgekeerd, dus zwart-met-wit.
(Een soort van proeftaartje heb ik al eens gemaakt en hier laten zien:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UBUH8YB6.jpg  )

Nu lees ik alleen steeds over mensen met zwarte monden en tanden bij deze kleur taarten. Lijkt me tijdens zo'n feestje niet zo geslaagd.
Maar hoe zit het nou precies daarmee? Zijn die opmerkingen vooral grappend bedoeld en valt het wel mee? Of resulteert zwarte taart ook echt in feestgangers met een zwarte giechel? Ik heb dit proeftaartje aan mijn ouders meegegeven en later gevraagd of zij iets hadden gemerkt bij/na het eten. Niet dus. Bekleding was in dit geval met zwarte Regalice fondant. Maar eigenlijk wilde ik - omdat de meesten dat lekkerder vinden - voor Pettinice gaan, ofwel zelf gekleurd (ook al horrorverhalen over gelezen) ofwel voorgekleurd. Iemand nog ervaring met wat wel of juist geen zwarte monden oplevert? De bekleding moet in elk geval fondant gaan worden.

Ik twijfel nu namelijk of ik de middelste taart misschien niet beter wit met zwart kan maken, ik lees alleen ook weer dat zwarte icing zo lastig/niet goed mogelijk is.

Wat zeggen jullie?

2

Re: Zwarte taart --> zwarte tanden??

Hoi Freya,

Ik heb afgelopen weekeind een zwarte taart gemaakt. Ook omdat ik het wilde testen voor een bruidstaart in september. Hij is overigens wel bekleed met marsepein:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A8LK3OCD.jpg

Bij de volwassenen zijn geen zwarte tanden opgevallen, maar mijn zoontje zat helemaal onder. Zwarte tanden, zwarte mond. Wellicht, omdat wij beter slikken en minder "kwijlen" ;-).

Hoewel de smaak precies het zelfde is als een bij een andere kleur, vind ik het toch anders eten. Raar maar waar...ik vond het minder smakelijk.

Ik ga in september geen zwarte taart maken, omdat ik het minder smakelijk vind en het risico dat anderen met zwarte tanden en monden lopen, wil ik niet lopen (ben namelijk bij de bruiloft aanwezig.

Ik ga denk ik spuiten met icing of kleine zwarte versieringen.

Succes!

Liefs,
Kim

Kim's Taartjes! Wat zullen we vandaag weer eens verzinnen om te kunnen bakken?

3

ik heb een zwarte tong gehad van zwarte fondant.. maar geen zwarte tanden

4

Mijn kinderen hebben ook wel eens een gekleurde tong na andere kleuren gehad. Heel stom, maar de ene keer wel en de andere keer niet.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Hmm. Ik denk dat ik dan toch maar beter op safe speel en ook de middelste taart wit-met-zwart maak.

Mooie taart trouwens Kim! Wat jij zegt schoot mij ook al door mijn hoofd toen mijn vader bij hun taartje zei dat 'ie zwart een nogal onverwachte kleur vond voor een taart. Nou is het gezelschap voor de desbetreffende feesttaart nogal van de 'wat de boer niet kent, lust hij niet', dus een zwarte taart zou dan sowieso weleens misschien minder in de smaak kunnen vallen.

Nu eens zoeken naar het maken van royal icing...

In elk geval dank voor de reacties, ik weet nu in elk geval wat me te doen staat!

6

Mijn ervaring is dat zwart en kinderen niet zo goed samen gaan, zoals kim al zegt...alles komt vol met zwarte zever te zitten. Vaak bewaren de kinderen de fondant voor het laatst en hebben er dan al flink met de klamme handjes aangezeten..en daarna lekker smikkelen en alles onder smeren haha

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

7

Ik had inderdaad ook een keer een zwarte taart als opdracht. Na afloop vroeg ik: hoe was ie?
Nou, zei ze, mn zoontje was helemaal zwart!!!

Dus echt een zwarte taart maak ik maar niet meer. Of ik zeg het erbij!

Groetjes Kaatje2     Geniet van & met elkaar!

8

Haha niet zulke goede ervaringen met zwart, zo te lezen :P
Ik heb nog nooit een zwarte taart gemaakt; maar na het lezen van dit..
Geen zwarte taarten voor mij!

Groetjes Laura!

9

Ik heb laatst voor een feest een zwarte taart gemaakt. Het was gekleurde rolfondant van Het Suiker Atelier en werkte hetzelfde als de "gewone" rolfondant. Ik heb ook geen klachten gehad over zwarten monden ed. Er waren zelfs mensen die ook een taart wilden bestellen! Dan neem ik aan dat ie erg geslaagd was...

10

Heb even gekeken bij Suikeratelier en die verkopen dus voorgekleurde pettinice zag ik. Ondanks dat ik toch maar op safe speel en voor wit met zwart ga, is het wel een tip om te onthouden, want ze hebben superveel kleuren en niet duur!