Onderwerp: Boffert... voor de Friezen onder ons... ;-)
Hierbij het recept wat ik van mijn moeder kreeg, en zij van haar moeder en mijn oma dus van mijn overgrootoma.
Boffert
Dit recept is bedoeld voor een boffertvorm van 1
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Ingezonden recepten » Boffert... voor de Friezen onder ons... ;-)
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hierbij het recept wat ik van mijn moeder kreeg, en zij van haar moeder en mijn oma dus van mijn overgrootoma.
Boffert
Dit recept is bedoeld voor een boffertvorm van 1
Oeh, dat lijkt me lekker zeg !
Dit kun je zeker niet met een andere bakvorm maken he ?
Ik heb namelijk niet zo'n vorm thuis, heb je enig idee waar ze te koop zijn ?
Stroop er op is ook heel lekker En wij noemen het thuis altijd Poffert, maar misschien is dat wel de Groningse variant
Hey
een recept wat goed voor de lijn is :d geen boter gaat erin en ook niet te veel suiker :d
Dit kun je zeker niet met een andere bakvorm maken he ?
Ik heb namelijk niet zo'n vorm thuis, heb je enig idee waar ze te koop zijn ?
Het is een soort tulband vorm met deksel en ik ben bang dat de deksel er echt wel op moet zitten.
Ik heb er 1 gevonden op deze website
Succes!
Hey
een recept wat goed voor de lijn is :d geen boter gaat erin en ook niet te veel suiker :d
Dat was me eigenlijk nog niet opgevallen, gelukkig maar want ik heb er gister toch twee! lekkere stukken van genomen
Hallo ik wil even reageren op dit recept volgens mij kan je het ook de vorm afdekken met aluminumfolie wel dik vouwen want het gaat erom dat het dicht zit.
groetjes alfien
hier heet het ook boffert, en ik gebruik deze ingredienten.
boffert is eigenlijk de friese benaming voor gekookt brood!
boffert is fries en poffert komt uit groningen. tja apart volk daarboven in nederland hihi
200 gram rozijnen en krenten
100 cc melk
3 eetlepels gembernat
250 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
50 gram hazelnoten
50 gram margarine,
3 eieren (m)
200 gram appels
2 theelepels kaneel
1/2 theelepel zout
4 eetlepels paneermeel
2 zakjes vanillesuiker
hier heet het ook boffert, en ik gebruik deze ingredienten.
boffert is eigenlijk de friese benaming voor gekookt brood!
boffert is fries en poffert komt uit groningen. tja apart volk daarboven in nederland hihi
200 gram rozijnen en krenten
100 cc melk
3 eetlepels gembernat
250 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
50 gram hazelnoten
50 gram margarine,
3 eieren (m)
200 gram appels
2 theelepels kaneel
1/2 theelepel zout
4 eetlepels paneermeel
2 zakjes vanillesuiker
Ah die van jou gaan veel meer ingredienten in... En ook noten en daar houd ik niet van blegh... Ik maak gewoon mijn versie....
Maar wellicht zijn er anderen die jou versie heerlijk vinden, super dat je het plaatst
en zo komt men dan weer terecht bij de alom bekende oud west friesche Boffers
Dat zijn dan weer dikke pannenkoekjes waarvan het beslag dikker is dan een gewone pannenkoek en gevuld met appel,kaneel en rozijnen..
Dit is nog een ander recept wat ik heb gevonden op de koopmans site...maar het lijkt me wel iets heel anders:
275 g Koopmans Witbrood
250 ml lauwwarme melk (40
komt allemaal wel een beetje op hetzelfde neer hoor, maar smaken verschillen en in der loop der tijd zullen mensen het zlef wel een beetje naar eiegen smaak hebben aangepast!
hier in drenthe heet het ook Poffert,
ik bak hem altijd in de oven.
Ken ook de variant met spek, maar die heb ik nog nooit gemaakt (ben vegetarier;) )
hier in belgi
grinnik en de rest(ik ook) van niet bovenin boffen helemaal met alle variaties
ga het zeker een keertje maken, alufolie erop en proberen maar
Zou het in een siliconen tulbandvorm kunnen of gaat de boffert dan smaken naar plastic??
Ik bakte hem ook in siliconen tulband en gaat Prima`!
450 g ZELFRIJZEND bakmeel
Dan heb jij een hele jonge overgrootoma want zelfrijzend bakmeel bestaat nog meer een jaar of 50.
Mijn overgrootouders heb ik ook nog gekend en die maakte het ook, maar bij ons in Noord-Holland heet dit gerecht: Jan in de zak. Dan ging het in een kaasdoek in kokend water. Mijn overgrootmoeder maakte er een saus van stroop met boter bij, mjammie om je vingers bij af te likken! Dit heb ik echt al een eeuwigheid niet meer gegeten.
Er zijn ook recepten te vinden met gist, misschien dat ze dat vroeger deden ipv zelfrijzend bakmeel of bloem met bakpoeder?
ik bak hem altijd in een braadpan met deksel in de oven
oh ja poffert
heerlijk met die zoete warme stroop erbij
ooit eens het recept van de oma van manlief gekregen en haar poffertpan
deze zijn trouwens te koop bij de blokker zag ik laatst
weet niet of dat eenmalig was of dat het in het assortiment zit
ohw heerlijk! ik ben geen fries maar ik maakte hem ook vaak hoor! yummy en dan lekker als hij nog warm is met bruine suiker
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Ingezonden recepten » Boffert... voor de Friezen onder ons... ;-)