1

Onderwerp: hulp gezocht: lactose vrije taart

ik heb een aanvraag voor een taart en die moet geheel lactose vrij zijn. Nu heb ik al eea erover zitten lezen maar ik zou graag ook van jullie willen weten wat het beste nu is om d etaart mee te maken, mee te vullen en mee te bekleden.

2 Laatst bewerkt door Ottolien (01-03-2009 18:45)

Re: hulp gezocht: lactose vrije taart

Je kan botercreme maken met wajang boter (deze is geheel zonder melk) en er bestaat ook soja slagroom. Ik kocht deze altijd in de natuurwinkel. Verder kan je daar natuurlijk van alles (vruchten ofzo) doorheen gooien.
Er bestaat ook een lactose vrije chocoladepasta en zelfs hagelslag. Al moet ik zeggen dat de echte pure chocola ook  (wel goed blijven kijken op de ingredienten) eigenlijk altijd lactose vrij is.
Kijk echter wel uit want in kant en klare biscuitmix zit altijd wel iets van melk en dus ook lactose! Dus de biscuit moet je van losse onderdelen (ingredienten) maken. Ik denk dat er hiernaast wel een recept staat. Melk kan je vervangen door rijstemelk, soja melk of geiten melk.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Mijn dochter mag ook geen lactose dus heb al een paar keer zo'n taart gemaakt.
Voor het biscuit kun je gewoon het recept gebruiken wat hiernaast bij recepten staat. Als je choobiscuit wilt kun je gewoon cacoapoeder gebruiken (zonder toevoegingen). En inderdaad wajang gebruiken voor botercreme voor het dijkje en afsmeren, je kunt natuurlijk ook afsmeren met jam of chocopasta, wel puur dan (ingredienten goed bekijken), de pure chocopasta van de AH is lactosevrij en van de coop volgens mij ook.
En als vulling gebruik ik dan vaak een laag jam en een laag banketbakkersroom, en dan ipv melk, water gebruiken. Je kunt dan ook sojamelk gebruiken. Als je als vulling iets met slagroom wilt bestaat er ook een merk genaamd MinusL. Die heeft ook allerlei lactosevrije producten waaronder dus slagroom.
En voor de bekleding fondant of mmf, marsepein zit lactose in.
Let wel goed op de ingredienten, want ook weipoeder bevat lactose (is bijna nog erger als lactose).
Succes met je taart.

Groetjes Saskia

Verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen!

Oh ja, misschien als tip voor de mensen die geen lactose mogen, er zijn tabletjes te krijgen die je in kunt nemen voordat je iets gaat eten met lactose. Werkt erg goed. Ik heb ze ook voor mijn  dochter. Als we op verjaardag gaan kan ze zodoende gewoon een taartje mee eten.
Het heet Kerutabs.

Verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen!

5

oke bedankt ik ga ermee aan de slag

6

Ottolien schreef:

Melk kan je vervangen door rijstemelk, soja melk of geiten melk.

Alleen de rijst of de soja hoor! In geitenmelk zit ook lactose!!!! (in alle melk)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Hallo.

Misschien kan je hier wat mee.
vorige week heb ik minus L houdbare slagroom gekocht. Was een beetje speciaal voor mij  besteld. De winkel wilde het eigenlijk uit het assortiment doen.
Dit was vorige week donderdag 7 mrt. De datum op de pakjes is 21-03-09. En ik moest 6 pakjes afnemen. Verder stond er op het pakje dat er geen suiker meer aan de slagroom hoefde toegevoegd. Door dat de lactose uit de melk/room is gehaald heeft deze een zoete smaak gekregen. Dit geld ook voor de melk van minus L die smaakt ook zoeter als gewone melk.

Succes met bakken

Groeten Jesni.

8

Ik ben zelf lactose intollerant (zo heftig dat ik echt totaal niks er van mag) dus als je vragen hebt over producten stel ze gerust!