1

Onderwerp: wat vraagjes

wat vraagjes nav mijn laatste taarten;

ik had een bolletje op een taart gezet met daar tussen een kartonnetje met aan beide zijden bakpapier. dat ik het bolletje er af haalde (na 1 dag) was de marsepein wat nattig daar waar het bolletje had gezeten.
Hoe kan dit en hoe kan ik dit verhelpen.

dat ik het bolletje er afhaalde staken ook mn rietjes (steuntjes tegen inzakken) door de marsepein heen. Waren ze te lang of is dit altijd zo (had ze tot net onder de botercreme afgeknipt)?

mijn botercreme met gesmolten chocolade (chocolade fudge) wordt altijd best stevig (lees;hard). Ook nu weer, hij brokkelde tussen de kapsel lagen uit.
Botercreme blijft goed soepel bij mij maar met chocolade dus niet, hoe kan ik dit oplossen of hebben jullie dit ook?(niet in de koelkast gestaan)

hoe verplaatsen jullie een taart van uit een doos naar een taart plateau en/of anders om. weet niet zo goed hoe ik de taart moet vastpakken.

tot zover even (ga nu foto's van de camera halen en plaatsen)

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

2

Re: wat vraagjes

Haha, een paar vraagjes maar ;)

Het vocht op de marsepein kan komen door de botercreme met mix (smeer je daar mee af?), maar is op zich niet zo heel erg als het alleen onder het taartje is. Ik heb het ook weleens een klein beetje, dat het iets 'weker' is.

Rietjes geven niet veel steun, en zou ik niet gebruiken met meer dan 2 lagen trouwens, maar het is wel normaal dat de stokjes iets uit gaan steken, omdat de taart toch een klein beetje inzakt.

Ik gebruik door de botercreme cacaopoeder om chocoladesmaak te krijgen. Dat is heel lekker en ook lekker makkelijk. Het blijft dan heel goed smeerbaar, misschien kan je dat eens proberen?

Ik verplaats de taart met behulp van een karton of plankje. Gewoon mdf bij de gamma op maat laten zagen, of uit een sinaasappel doos bijv. een vierkant snijden, en dan bekleden met inpakpapier, dan een doorzichtig folietje eroverheen (te krijgen bij bijv. Action) en daar je taart op zetten, dan kan je hem makkelijk ook in de doos zetten.

Mijn website: Presentaart

3

mascha schreef:

Haha, een paar vraagjes maar ;)

Het vocht op de marsepein kan komen door de botercreme met mix (smeer je daar mee af?), maar is op zich niet zo heel erg als het alleen onder het taartje is. Ik heb het ook weleens een klein beetje, dat het iets 'weker' is. .

nee ik maak botercreme met plantaardige margarine (ivm koemelk allergie) en poedersuiker. Zaten echt wat condens druppels op.

mascha schreef:

Ik gebruik door de botercreme cacaopoeder om chocoladesmaak te krijgen. Dat is heel lekker en ook lekker makkelijk. Het blijft dan heel goed smeerbaar, misschien kan je dat eens proberen?.

kan ik idd wel eens proberen, en idd wel makkelijker maken dan met gesmolten chocolade. Doe je dat dan naast de poedersuiker? wordt het dan niet te droog?

mascha schreef:

Ik verplaats de taart met behulp van een karton of plankje. Gewoon mdf bij de gamma op maat laten zagen, of uit een sinaasappel doos bijv. een vierkant snijden, en dan bekleden met inpakpapier, dan een doorzichtig folietje eroverheen (te krijgen bij bijv. Action) en daar je taart op zetten, dan kan je hem makkelijk ook in de doos zetten.

had nu alleen een kartonnetje er onder gedaan ter grote van de taart en onder de andere taart helemaal niets, zo in de doos gezet. Als ik een kleintje bijv als cadeau geef doe ik idd met een kartonnetje met pakpapier en folie, had nog ff niet bedacht omdat ook te doen als ik het in een doos doe, maar ga het zeker de volgende keer doen.

dank voor je reactie

4

Ik maak botercreme met mix, en dan wordt het niet droog van een beetje cacao, zoveel doe je er ook weer niet door.

Als je de botercreme maakt van plantaardige margarine en poedersuiker zou ik misschien

Mijn website: Presentaart

5

o ja dat kan ook, er is een chocopasta die mag (veelal pure pasta maar ook een goedkope lichte chocolade pasta).

ga ik ook een keer proberen

6 Laatst bewerkt door witje75 (01-03-2009 15:35)

Toch wel hoor, alle pasta's mogen erdoor. Je kan zelfs afsmeren met alleen pasta.
Wel even iets verwarmen in de magnetron, wordt hij beter smeerbaar.
Zelf gebruik ik vaak kitkatreepjes om te stukken.
Die steek ik er pas in als de marsepein er al op ligt, dus steken uit.
Dit geeft niets, want die zie je toch niet, alleen met aansnijden.

7 Laatst bewerkt door anneke79 (01-03-2009 17:07)

witje75 schreef:

Toch wel hoor, alle pasta's mogen erdoor.

wel of geen pasta had te maken met allergieen

8

O sorry, niet goed begrepen.