1 Laatst bewerkt door mamamir28 (20-02-2009 12:10)

Onderwerp: houdbaarheids vraagje...

Hallo allemaal,

Ik heb me gister voor het eerst aan een klein stapeltaartje gewaagd :D
Het was heel leuk om te maken, maar beetje laat begonnen (20.00 savonds) daar ging gtst. maar goed om een uur of 00.15 was ik pas klaar en tussendoor heb ik mijn taart gevuld met slagroom met bastongekoekjes kruimels en mona citroen taart pudding wel een paar keer uit de koelkast gehad een tijdje. Ik was nogal lang bezig met de taart versieren en al met al is de taart er wel 1,5 uur uit geweest denk ik. Mijn vraag is eigenlijk mag dit wel en bederft de vulling dan niet??? ik neem aan dat het wel normaal is om je taart uit de koelkast te halen als je hem gaat bekleden en versieren?? of bereiden jullie alle figuurtjes al van te voren voor en plakken ze er dan heel snel op??

Ik ben heel benieuwd en hoop dat we deze taart nu nog wel op kunnen eten :Y
Oh ja ik heb de taart in zilverfolie ingepakt ik dacht dat dat wel ok was??

Bedankt alvast!

Groetjes Miriam.

2

Re: houdbaarheids vraagje...

Tijdens het bekleden moet je natuurlijk de taart uit de koeling halen en dat geeft ook helemaal niks. Het wordt een beetje riskanter als het buiten 30 graden is maar ook dan kan je taart toch nog wel wat hebben... Zeker als de fondant-marsepein of wat voor laag dan ook er omheen zit, ik heb altijd het idee dat dat ook nog wel wat

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

Ik probeer altijd van te voren alle figuurtjes, letters enz klaar hebben zodat ik ze gelijk op de taart kan zetten. Helaas lukt het niet altijd zo, dus bekleed ik de taart eerst, en zet het dan terug in de koeling totdat ik alle figuurtjes en freubeltjes klaar hebt.
En dan in 1 keer alles op de taart zetten.

Ik zou ook geen zilverfolie eromheen doen, althans niet strak om de taart bekleden. Dat lijkt me geen goede optie. Zonder folie kan het gewoon bewaart worden in de koeling.
Success!

Groetjes Tweety!

4

Het bedreft zomaar niet hoor !!! Ik bewaar de taarten altijd op schuur temperatuur, gaat prima..... Nooit in de koelkast.

5

Hallo Dames,

Bedankt voor jullie snelle reactie!! ik begrijp dus dat je een marsepein en fondant taart allebei zonder iets erom heen gewoon een aantel dagen in de koelkast of schuur kunt bewaren? dat scheelt me behoorlijk ik zat al zo te klungelen met het folie zodat ik niks aan zou raken...ik heb nu eigenlijk ook nog een aansluitende vraag.... ik heb namelijk voor het eerst eetbare verf gekocht zeg maar zo'n tubbetje maar het word niet hard in de koelkast klopt dat?? een beetje plakkerig als je er met iets tegenaan komt is de versiering of letter direct kappot :( moet ik dat tubetje eigenlijk ook in de koelkast bewaren? en mijn kleurstof van wilton?? sorry voor al mijn vragen maar dit is mijn 3e taartje en ik snap ondanks alle goede forums en uitleg nog niet alles helemaal :S

Thanks a Lott!! :D:D:D

Groetjes Miriam.

6

Hoi Miriam,

Ik bewaar mijn eetbare verf gewoon in een afsluitbaar bakje. De verf die ik nodig heb (of iets meer) doe ik in een speciaal daarvoor gekochte paletdoos (met deksel)  en genoeg vakjes daarin om de verf te mengen.

Ook al is hij plakkerig, wanneer je gaat schilderen en hem gaat verdunnen, verdwijnt de plakkerigheid. Alleen met drogen moet je oppassen voor plakkerigheid.

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

7

Als je slagroom in de taart verwerkt dan moet je hem dus echt wel in de koelkast zetten zeker als ie voor iemand anders is.
Ik gebruik tegenwoordig alleen maar houdbare vullingen , botercreme met smaak en zelfs die kan niet te lang buiten de koelkast.

Groetjes Charissa Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Arnhem!!
Website: www.droomtaarten.nl

8

Charissa schreef:

Als je slagroom in de taart verwerkt dan moet je hem dus echt wel in de koelkast zetten zeker als ie voor iemand anders is.
Ik gebruik tegenwoordig alleen maar houdbare vullingen , botercreme met smaak en zelfs die kan niet te lang buiten de koelkast.

botercreme met smaak, waarom kan die niet lang buiten de koelkast charissa?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!