1

Onderwerp: Fondant en ik zijn geen vriendjes

Gisteren een taartje gemaakt voor de juf van mijn zoontje die met zwangerschapsverlof ging. Normaal bekleed ik altijd met marsepein, maar die kleurt niet zo lief blauw en roze als fondant. Ik had weinig tijd en dus het resultaat was grote scheur.... en niet meer te herstellen. .....aarrgghh! 
Gelukkig was de juf er erg blij mee en het was de lekkerste taart die ze in tijden had gegeten. Gevuld met aarbeienbavarois en jam.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EGBQ8NIJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JDSUDR4F.jpg

groetjes Marscha

ps. tips van fondantXperts zijn zeeer welkom

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
kijkje in ons fotoalbum:  http://tiptoptaartje.mijnalbums.nl/

2

Re: Fondant en ik zijn geen vriendjes

Heel leuk gedaan zeg.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

Ik bekleed altijd met fondant.. heb nog nooit marsepein gebruikt.. Als de fondant niet goed gekneed is kan ie gaan scheuren.. of als je te vaak opnieuw bent moeten beginnen met uitrollen en er dus allemaal poedersuiker doorheen zit kan ie ook sneller scheuren.. Ik merk zelf ook dat als ik de fondant zelf kleur hij sneller scheurt en dus "droger" is.. Ik hoor hier allemaal tips over crisco (toch?) maar dat heb ik zelf nog nooit gebruikt.. maar...Ik vind je taart supermooi! En die scheur... tja.. die smaakt ook wel hoor!! hahaha

Bijna waar ik zijn moet....

4

sorry heb nog nooit fondant gebruikt dus daar kan ik niets over zeggen.

maar ik vind je taart er super gaaf uitzien! echt! de zijkanten, de kleuren, de bovenkant... het is een heel mooi geheel geworden!

5

Superschattig!!! Ik werk ook liever met marsepein, fondant droogt toch sneller uit. Maar idd wat kollekebolleke zegt, goed doorkneden, evt wat crisco er door...

Dorieke

-  My therapist told me the way to achieve true inner peace is to finish what I start. So far today, I have finished 2 bags of M&M's and a chocolate cake. I feel better already -

6

hij is heel schattig !!!!

ik bekleed eigenlijk bijna altijd met fondant
ik doe hem even in de magnetron een paar seconden
dan kleur ik hem
dan rol ik hem uit op poedersuiker
en laat hem dan een paar minuutjes liggen
minuut of 5 ofzo dan wordt hij iets steviger
en dan ga ik bekleden
en hij scheurd eigenlijk nooit

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

7 Laatst bewerkt door monique53 (20-02-2009 20:34)

Leuke taart, leuk idee ook.

Ik gebruik ook alleen maar fondant, alles wat hierboven is gezegd plus misschien nog, zorg dat het helemaal gelijke dikte is anders gaat het scheuren waar het te dun is.

8

Super mooie taart geworden hoor!
Ik ben nog niet zo ervaren (ben net 1 week bezig) dus ik kan je geen tips geven.

"Kleine muisjes hebben kleine wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes" (John O' Mill)
Groetjes Natasja S

9

Als je de marsepein mooi blauw en/of roze wil krijgen eerst de marsepein zo wit mogelijk maken en dan pas kleuren, werkt heel goed. Fondant en ik zijn ook niet zo'n goeie vriendjes nl...

Mmm das pas lekker!

10

Wat een leuk taartje!

Inderdaad wat Kollekebolleke zegt klopt wel. Even de tijd nemen om goed door te kneden. Je merkt dan vanzelf dat het soepeler wordt. Heb je eenmaal een scheur dan kun je nog proberen de fondant voorzichtig naar elkaar toe te duwen en te smootheren, maar als je het te dun hebt uitgerold lukt dat ook niet meer.

11

Mooi hoor.

Groetjes, Elly

12

Wat een leuk boetseerseltje op de taart!!

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

13

Heel mooi taartje!

14

Erg leuk gemaakt dat jurkje!!

gr Bianc

groeten, Bianca
TAART in huis

15

waar zit die scheur dan ik vind het een prachtige taart

16

Wat een leuk ideetje zeg dat bollebuiken jurkje!!!! Met zo'n mooi jurkje zie je toch die hele scheur niet meer! Mooi gedaan hoor!

17

Wauw, mooi taartje zeg. En wat dat kleuren betreft, kan ik alleen maar aansluiten bij de tip van Mamandy77.

Groetje,
Toetje

18

Heel leuk gemaakt!
Groetjes Tineke.

Ik denk altijd heel goed na ,voor ik iets stoms zeg!

groetjes Tineke.