1

Onderwerp: Vouwen... hoe moet het dan w

mmm... net mijn eerste taartje gevuld en bekleed met marsepein. Maar het is niet helemaal gelukt, ik kreeg t

Ik voel me een beetje kiezel...

2

Re: Vouwen... hoe moet het dan w

http://www.youtube.com/watch?gl=NL& … ecmy4nKT-A

Misschien helpt dit filmpje jou iets meer.

3

begrijp ik nou goed dat je de marsepein moet optillen en dan de lap omhoog moet wrijven? Is d

4 Laatst bewerkt door birgitta (12-02-2009 09:43)

Ik leg de lap op de taart zorg dat ik de bovenkant eerst glad strijk met de handen of smoother en til de lap telkens voorzichtig op en wrijf dan lichtjes van boven naar beneden.
Dan snijd ik met een pizza mes het meeste er van af, plaats de taart op een grote blik en snijd met een mes de rest af.

Zoals je ziet bij dit filmpje  http://www.youtube.com/watch?
gl=NL&hl=nl&v=IsrgS9eB1bE

En als het dan niet lukt raad ik je aan eens een workshop te volgen.
Daar krijg je altijd goede tips

5

En vooral veel oefenen! Gaat vanzelf beter. Heel geleidelijk de plooien optillen en in de rondte verdelen, totdat ie glad is. Zei ik al veel oefenen?? ;)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

6

Je hoeft niet echt omhoog te wrijven hoor, maar het gaat er meer om dat je niet heel hard de fondant naar beneden duwt of trekt, want dan gaat het scheuren op de rand...

Mijn website: Presentaart

7

haha lilo, veel oefenen? Goh, zou d

Gaat steeds beter, ik ben ook nog niet zo lang bezig maar meestal heb ik nu geen vouwen meer. Ik begin in het midden bovenop de taart een beetje glad te strijken naar de buitenkant toen en dan stukje voor stukje de zijkanten van boven naar beneden glad strijken. Ik ben er al wel achter dat je de fondant of marsepein niet te dun uit moet rollen want dan wordt hij te elastisch waardoor hij vervormt als je hem optilt om over de taart te leggen en dan krijg je sneller vouwen vind ik.

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

9

g11ling schreef:

haha lilo, veel oefenen? Goh, zou d

10

Tja mij lukt het na 7 taarten ook nog steeds niet helemaal, ik heb me nu begeven op volgens mij heel glad ijs, want dacht dan maar een vierkante, maar nu ik hem heb gemaakt en ik hem morgen gaat bekleden bedenk ik mij dat dat nog veel moeilijker is volgens mij, maar ach met decoratie krijg je een hoop weggewerkt en ik verkoop ze niet, maar geef ze in plaats van een bloemetje bv gewoon weg dus niemand moet hier over zeuren toch??

de smaak is weer fantastisch en daar gaat het toch om?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

11

christol schreef:

Tja mij lukt het na 7 taarten ook nog steeds niet helemaal, ik heb me nu begeven op volgens mij heel glad ijs, want dacht dan maar een vierkante, maar nu ik hem heb gemaakt en ik hem morgen gaat bekleden bedenk ik mij dat dat nog veel moeilijker is volgens mij, maar ach met decoratie krijg je een hoop weggewerkt en ik verkoop ze niet, maar geef ze in plaats van een bloemetje bv gewoon weg dus niemand moet hier over zeuren toch??

de smaak is weer fantastisch en daar gaat het toch om?

Yep dat is een moeilijke  :D

Hier deze link zal je hoop ik helpen, eerst de hoeken en dan de rest.

Veel Succes   http://www.youtube.com/watch?gl=NL& … yRy2QX2wKo

12

Als beginner zou je kunnen beginnen met grote ronde taarten die niet te hoog zijn.
Hoe kleiner, en hoe hoger, hoe meer vouwen je weg moet werken.
Je kan ook een schaal pakken en die bekleden. kan je mooi oefenen, zowel rond als vierkant.
Verder heb ik gemerkt dat je de vouwen weg kunt snijden, want eronder zit dus nog een laag marsepein. Even glad maken met je vingers en je ziet er bijna niets meer van.
Oefening baart kunst.

13

vandaag heb ik mijn eerste taart bekleed. En inderdaad ook: die vouwen aarrgh!! Maar ik lees nu oefening baart kunst... dus maar weer op zoek naar de volgende reden voor een taart, hahaha!

14

Dusss, de volgende wordt een l

15

Hallo zeg, ik mij eigen druk maken over mijn vierkante taart, is tie toch waanzinnig gelukt, gaat juist makkelijker als de ronde vind ik of gewoon meer feeling voor.

Maar er was maar 1 hoekje niet helemaal mooi, maar daarover een hart geplakt tis immers valentijn en rondom had ik toch allemaal marsepeinen harten dus was even slim zeg hahhaa

16

Een grote vierkante vind ik ook makkelijker dan ronde, maar klein vierkanten zijn juist lastiger.

17

Als je rond bent en je hebt nog steeds 1 vouw, moet je die toch weer optillen en doorgaan. Het kan dus zijn dat je een stuk al glad had, maar toch weer even op moet tillen. Soms moet je een taart bijna 1

groetjes Colinda                                mijnalbum/ taartjes en Co
taartjes en Co: jammie jammie lekker lekker!!!

18

Maar plakt je marsepein dan niet heel erg aan de bc vast als je m steeds hebt gladgestreken?
Ik zal straks eens proberen een foto te plaatsen van mijn niet-zo-gelukte taartje, maar hij was w

19

g11ling schreef:

Maar plakt je marsepein dan niet heel erg aan de bc vast als je m steeds hebt gladgestreken?
.

Op zich is het dus handig om je afgesmeerde taart voor het bekleden een tijdje in de koelkast te zetten, dan stijft de botercreme op en plakt het niet zo aan de marsepein. Vooral in het oefenstadium erg handig... Later ook wel hoor, want je kan op een gekoelde taart toch wat meer druk uitoefenen met de smoother(s) zonder dat het gaat deuken/schuiven oid.
Probeer het maar eens!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

20

wat handig toch al die tips :)

21

Yep dat is een moeilijke  :D

Hier deze link zal je hoop ik helpen, eerst de hoeken en dan de rest.

Veel Succes
Dit filmpje ziet er wel heel makkelijk uit, zo makkelijk is het voor mij ook weer niet ahhhaa

Berichten [ 21 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Vouwen... hoe moet het dan w