Re: Welke merk jam gebruiken jullie als vulling?
christol schreef:Ik doe het via de stand Jam die op mijn broodbakmachine staat, vruchten wel eerst in kleine stukjes hakken en dan geleisuiker met wat citroensap erin en laat het maar door de machine doen,
mijn vriendin heeft een broodbakmachine waar die functie niet op staat en dan zet je hem op volkorenbrood, doet tie eigenlijk hetzelfde
dank je wel! Het klinkt inderdaad heel makkelijk! Ook maar eens proberen! Ik ga dadelijk meteen geleisuiker halen! Nog 1 vraagje. Wat is de verhouding geleisuiker, vruchten, citroensap? Valt het op dat ik nog nooit jam heb gemaakt
Geeft niets dat je nog nooit jam heb gemaakt, eens moet toch de eerste keer zijn!
Verhoudingen staan op de verpakking, als je de geleisuiker haalt van van gilse dan heb je twee soorten, de gewone en de minder zoete.
Ik gebruik ze allebei, ligt er maar net aan in welke winkel ik ben, maar bij de gewone doe ik ongeveer eenderde minder suiker erin en wat langer doorlaten koken anders is tie erg zoet en door het langer te laten koken dikt het toch wel in. en er staat niet altijd bij van de citroensap maar is wel noodzakelijk voor de frisse smaak.
Lege potjes goed uitkoken en deksels ook en dan is het dicht ongeveer een half jaar houdbaar.
Fruit koop ik altijd in het jaargetij dat het goedkoop is, maar pas wel op dat je niet te rijp fruit erin stopt, is niet goed voor de smaak! succes ermee
en nog een tip, bananenjam moet je eens proberen, is heel lekker en zeker ook zalig in de taarten!