1

Onderwerp: Eerste biscuit

Ik heb met 'n mix mijn eerste biscuit gemaakt. Ik heb de hoeveelheden van de tabellen gebruikt. Heb 'n ronde vorm van 28 cm diameter, dus 390 g mix, 6 eieren en 40 ml water. Eerst 10 min op 150 graden, dan 20 min op 175 graden. Dan getest met een sateprikker en die kwam er gewoon droog uit. (en erna nog 'ns met 'n breinaald geprobeerd en kwam er ook droog uit) Dus 'm eventjes in de vorm gelaten, toen hij niet meer heel heet was, uit de vorm gehaald en op 'n rooster gezet. Maar wat me nu opvalt is dat hij toch wel heel laag komt. Toen hij eruit kwam, was hij nog 5 cm, nu met moeite 3 cm. Ik weet dat hij wel moet zakken, maar toch.. om dat nog 2 keer te gaan doorsnijden gaat niet lukken denk ik.
Soms tips wat ik kan verkeerd gedaan hebben? Hij veert wel mooi en hij ziet er voor de rest ook perfect uit (buiten de hoogte), dus ik denk dat hij wel gaar is.

2

Re: Eerste biscuit

Je hebt sowieso te weinig mix gebruikt. Bij een vorm van 28 cm moet er 430 mix in met 7 eieren en 43 ml water. (kijk maar hier naar de schema onderin http://www.felicitaartjes.nl/)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

dan kloppen de schema's op dit forum niet? Want ik heb ze van hier bij Tabellen genomen...

4

Waren je eieren wel kamertemperatuur?

5

ja, ik heb ze 'n 10 minuutjes in warm water gelegd.
Heb dat andere schema  eens bekeken.. minder mix en 'n ei minder, komt ongeveer overeen volgens mij met 't geen ik gebruikt heb qua verhoudingen.. maar dan heb ik inderdaad 'n lagere taart als je er minder deeg in doet.. Zou dat alleen daaraan kunnen liggen?

6

Dat kan ik me niet zo voorstellen, 1 ei erbij, en dubbele centimeters?
Want hij zou wel 6 cm moeten blijven.
Wat je verder fout gedaan kan hebben?
Ik weet het niet, of je oven is minder heet als dat hij aangeeft.

7

Dat zou me verbazen, want 't is 'n heel nieuwe oven (en van 'n duurder merk), dus dat zou al moeten lukken..
ook meer mix erbij,h

8

ik heb net ook eentje gemaakt van 28 en eentje van 16. Om beide blikken te vullen heb ik 530 gr mix, 8 eieren en 40ml water gebruikt. Idd, ws heb je te weinig mix gebruikt.

Ik heb ook een vrij nieuwe oven, dat zegt niets hoor, ze wijken soms wel wat af. Met mijn oven bak ik goed op 10mn 150 graden, 10mn 165graden en 10mn 175-180 graden. Dan zijn ze na een minuut of 30-40 gaar.

9

Hoi Marijke,
wat balen zeg!Heb je misschien niet lang genoeg gemixt?
Ik heb gisteren mijn eerste biscuit gebakken.Ging ook niet helemaal vlekkeloos.
De vorm tot de rand gevuld ipv onder de rand en toen had ik een soort lavastroom in mijn oven.:lol:

Als ieder mens een ander mens gelukkig zou maken, was de gehele wereld gelukkig
groetjes saskia

10

mm.. tot aan de rand? de mijne was maar tot de helft gevuld... ik heb 't 8 min op volle snelheid en 2 min op de laagste stand laten mixen.
dus gewoon teweinig gemaakt? Hij veert echt mooi.. Vanavond als ik 'm ga vullen 'ns zien of hij voor de rest wel perfect is..