1

Onderwerp: advies gevraagd

Hoi,
Ik heb een paar taarten gemaakt met MMF en ik heb toch een aantal vraagjes, die meer ervaren taartenbaksters vast weten te beantwoorden.

Op onderstaande foto zie je mijn laatste taart, ik ben er zelf niet kapot van want hij is heel anders geworden dan de bedoeling was. Maar goed. Bij de eerste taart(en) rolde ik het MMF minder dun uit. Dat geeft een strakker resultaat, maar met het aansnijden moet je dan door zo'n dikke laag snijden, dat je bijna de taart in elkaar drukt.
De laatste taarten heb ik de MMF zo dun mogelijk uitgerold en zie hier het resultaat.
Niet strak, maar bubbelig. De ondergrond was volgens mij best goed, maar als ik de MMF uitrol moet ik nogal wat poedersuiker gebruiken, (anders plakt ie vast aan de ondergrond) en ik heb het idee dat je die poedersuiker dan als oneffenheden blijft zien. Weten jullie wat ik daaraan kan doen?
http://www.foto-uploaden.nl/upload/67f35a9ae77a4c414c202877ae297e62.jpg

Mijn volgende vraag:
Bij jullie zijn de taarten zo hoog. Zetten jullie twee kapsels op elkaar of wordt ie bij jullie gewoon veel hoger? Ik gebruik een springvorm van 24 cm, met de hoeveelheid die hier bij de recepten gegeven wordt. Ik mix met een handmixer, 10 minuten! (Poeh!) Laatste keer de kom in een bak met warm water gezet en nu is ie toch wel wat hoger geworden, maar nog niet erg hoog.
Graag wat tips ter verbetering.

Mijn laatste vraag: (jeetje, het wordt wel een erg lang verhaal)
hoe bevallen de silicone-vormen en is er dan nog verschil tussen de goedkope en de duurdere.

Ik weet dat ik veel vraag, maar ik heb al zoveel op het forum zitten lezen en kan geen goed antwoord op mijn vraag vinden, dus ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Groeten, Ans

If live gives you lemons, make lemonade!

2

Re: advies gevraagd

Als ik zo naar je MMF kijk heb ik het idee dat hij ook niet zo elastisch is, een beetje aan de harde kant, of komt dat door de poedersuiker die eraan zit? Ik werk ook meestal met zelfgemaakte MMF, en ik rol m'n MMF altijd uit op een stuk doorzichtig tafelzeil wat ik insmeer met Crisco (of een blok frituurvet, werkt ook). Dan plakt het ook niet, werkt m.i. echt ideaal!! En je ziet er niets van, dus... Misschien eens uitproberen?
Jouw tweede vraag over je hoogte van je taart; zo te lezen doe je het toch wel goed, misschien gebruik je wat kleinere eieren? Probeer er eens eentje meer, en doe je je eieren vantevoren ook in een bakje warm water leggen? Dat scheelt ook een stuk... Ik gebruik ook normale springvormen (dus op je laatste vraag heb ik geen antwoord) en heb ook wel eens de vorm verhoogd met een rand bakpapier, zoals je hier op het forum ook wel eens leest. Dat moet je ook eens proberen, werkt geweldig!!
Succes!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

En wat voor poedersuiker gebruik je? Ik heb ondervonden dat de suikerbakkerspoeder echt veel beter werkt als die uit bussen...

Groetjes Wendy

Dat uitrollen op een zeiltje ingevet met crisco zou ik eens kunnen proberen. Ik doe het nu op een gekleurd (niet helemaal vlak) tafelzeil, met poedersuiker, maar als ik dan wat verder uitrol begint het toch weer te plakken.
Het ziet er idd uit alsof het niet soepel is, maar dat is het toch wel.

Eitje meer zou ik ook kunnen proberen. Eieren van te voren verwarmen heb ik ook al eens gedaan, maar laatste keer in een bak warm water werkte beter.

Als poedersuiker gebruik ik de suikerbakkerspoeder van de webshop.

5

Okee!
Hmmm, tja, het lijkt erop dat ik je dan verder niks nieuws kan vertellen...

Groetjes Wendy

Ok, bedankt voor de info. Ik ga het in elk geval zo eens proberen.

Groetjes, Ans

7

Ik zou idd ook invetten met crisco of frituurvet ipv zo veel poedersuiker gebruiken.  heb ik voor et eerst geprobeerd met een deel van mijn eerste bustier taart en was echt prima bevallen.
Je kan ook ff fals spellen met de taart hoogte... Als je alles goed doet met de biscuit (eieren eerst in water, 10 min mixen, eerste 30 min oven niet open maken) Dan kan et wel zijn dat de eieren want aan de kleinere kant zijn.  Maar ik heb een prima oplossing daar voor :D gewoon nog een laag apart bakken... niemand ziet et toch als de taart helemaal bekleed is ;)  Ik heb vroeger toen ik heel jong was en begreep niet hoe ik een taart moest snijden en vullen (jaar of 12) gewoon 4 hele dunne taarten gebakken hahahahaha wat was ik slim.
En over de silicon vormen.. ik vind ze best handig. Ik gebruik voor mijn ronde taarten liefsts gewoon een springvorm.  Maar je heb wel van de heleleuke siliconen vormen.  Ik heb zo wel de goedkoop vormen van action als duure uit en kook winkel en et maakt niet uit ze werken allemaal etzelfde.  De silicon bak mats zijn ook handig.