1

Onderwerp: Vlinders van icing

LET OP: OUD TOPIC!!

Ik zie hier vaak foto's voorbijkomen van taarten of cupcakes waar gespoten vlinders op staan.
Deze vlinders lijken erg stevig, terwijl ze bij mij erg dun zijn geworden toen ik het ooit 2x geprobeerd heb (en daarna opgegeven omdat er zoveel kapot gingen).

Ik had ze toen 1x gemaakt met Royal Icing mix en 1x met zelfgemaakte Royal Icing met vers eiwit.

Inmiddels heb ik eiwitpoeder gekocht en daarmee vandaag Royal Icing gemaakt. Ik had een klein beetje nodig voor een taart, maar heb dus nog wel wat over en dacht eraan om weer een poging te wagen om vlinders te maken.

Dus... heeft iemand tips (ik heb de zoekfunctie wel gebruikt, maar kon daar zo snel niet echt het antwoord op mijn vraag vinden, vandaar een nieuw topic)

Dus, hoe krijg ik 'stevige' vlinders??

Alvast bedankt!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

2

Re: Vlinders van icing

Eerst buitenrand vlindervleugels (2 x per vlinder uiteraard) spuiten met dikke icing op een stuk plastic, bijvoorbeeld een plastic mapje. Kun je eventueel dan eerst een voorbeeld om "over te trekken" in schuiven. Even laten drogen. Dan invullen met "dunne icing". Minimaal 24 uur laten drogen. Pas van het plastic afhalen (heel voorzichtig) als alles echt goed droog is. Een stukje karton in een V-vorm vouwen en ergens tegenaan zetten zodat het rechtop blijft staan. stukje bakppapier erin vouwen ook in een V vorm. Je vlindervleugels erin leggen en met dikke icing het lijfje en het kopje spuiten. Weer goed laten drogen en voorzichtig loshalen. Et Voila!
Een voorbeeld en how-to en kopieerblad met vlindervleugelide

Groetjes, Tessa

3

Ik heb een how-to-tje gemaakt onlangs http://www.dekoekjesfee.be/nl/forums/de … lindertjes

4

Dankjewel voor de antwoorden en de how-to!

Ik heb inderdaad de patroontjes uit het boek van PP.
Probleem bij mij is volgens mij dat de buitenlijntjes te dun gespoten zijn, alhoewel ik dacht dat mijn icing toch dik genoeg was.

Ik denk dat dit typisch een geval is van 'oefening baart kunst'.
Dus... ik blijf stug doorproberen.

Mochten er nog andere tips/trucs zijn, dan hoor/lees ik ze graag!!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

5

Misschien als je de buitenlijntjes te dun vind een ander/iets groter spuitmondje nemen ;)

Groetjes Miss-J

6

ik heb op internet gezocht naar vleugelpatronen, maar ik kon niks geschikts vinden. Hebben jullie nog ideeen?

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

7

0marianne0 schreef:

ik heb op internet gezocht naar vleugelpatronen, maar ik kon niks geschikts vinden. Hebben jullie nog ideeen?

bedoel je het voorbeeld van de vlinders op papier.

Want dat kan ik je toe sturen :)

8

0marianne0 schreef:

als je me ff een mailtje stuurt kan ik je wel een paar vleugels toesturen ;)

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl

9

ik heb een mailtje gestuurd... Kom maar op met die vleugels :P

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

10 Laatst bewerkt door amina84 (30-01-2009 19:49)

hahaha tegelijk !!
marianne je hebt mail!!! ze vliegen naar je toe

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl

11

Zou ik ook van jullie een mailtje mogen krijgen met die vlinders????

leafs fan pietie

'Je kunt op geen enkele manier een perfecte moeder zijn, maar wel op duizenden manieren een goede moeder zijn.' (Jill Churchill)

12

pietie schreef:

Zou ik ook van jullie een mailtje mogen krijgen met die vlinders????

leafs fan pietie

Het is geen malletje, maar een patroon op papier met vlinders.

Stuur mij een mail, dan stuur ik je ze toe :)

13 Laatst bewerkt door 0marianne0 (02-02-2009 15:44)

mailtje=malletje?? :P

ohja, ik heb de vlinders vrijdagavond gemaakt. Nu heb ik eerst een vraagje over de spuitzak, ik heb een gewone set van wilton. Maar als ik een poosje aan het knijpen ben zegmaar, dan komt het vocht door de zak heen, en wordt het binnenin heel erg niet vloeibaar. Maar als ik er vloeibaardere icing in doe, loopt het zo eruit.

Ik heb net geprobeert om 1 vleugelpaar los te halen, maar ze gaan echt heel snel kapot. En ze zijn ook nog niet echt helemaal wit wit zegmaar, zijn ze dan nog niet droog? En hoe dik maken jullie ze eigenlijk? Bij sommigen ben ik 2 keer langs de rand gegaan.

Groetjes,,

Groetjes Marianne

14

bedankt hoor! Echt heel mooi, heb de how to er even bij uitgeprint! En nu maar proberen.. ben benieuwd!

leafs fan pietie

'Je kunt op geen enkele manier een perfecte moeder zijn, maar wel op duizenden manieren een goede moeder zijn.' (Jill Churchill)

15

je moet ze wel heel lang laten drogen! bij mij duurde het 2 dagen volgens mij dat ze droog waren.

16

Super! Ik wil ook wel een mailtje met de vleugels..... :o

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

17

Zou je aub op de datum van een topic willen letten?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

18

Marianne schreef:

Zou je aub op de datum van een topic willen letten?

Sorry zie het nu pas, zal er volgende keer op letten :o

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!