1

Onderwerp: platte cupcakes?

hallo,
even een vraagje, ben pas aan t bakken geslagen en vandaag weer de cupcakes geprobeerd,.. Ik zie hier de meest prachtig versierde cakes voorbij komen, misschien een domme vraag maar alle cc zijn altijd plat aan de bovenkant en dan mooi gedecoreerd, de mijne komen altijd met een enorme bult uit de oven?.. misschien heeft dit met de temperatuur te maken? dank! ze waren trouwens wel erg lekker!

2

Re: platte cupcakes?

Direct na het bakken een snijplank (ik gebruik een glazen) er op leggen :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door Kaatje2 (25-01-2009 21:56)

Ik ken het probleem! Wat ik gedaan heb is het kapje van de cake er met je taartzaag afsnijden, zodat ie netjes aan sluit op je cc vormpje. Zorg wel dat je de bovenkant goed afsluit met marsepein, zodat ie niet uitdroogt. Of inderdaad een plank er bovenop leggen. Stukje bakpapier er tussen!
En opzich als ze wel met een mooie bult uit de oven komen, kun je ze opzich ook best mooi afwerken. Gewoon je marsepein wat groter uitsnijden zodat je een mooi overlappend effect krijgt. Suc6 enne je zal hier vast nog veel meer tips krijgen!

Groetjes Kaatje2     Geniet van & met elkaar!

4

Ik gebruik ook Marianne's snijplank.
Nou ja, mijn eigen snijplank natuurlijk :+ maar ik bedoel dat ik die tip ook van Marianne heb en het werkt echt super!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

hier ook de snijplank, vind het toch altijd wel w3eer zielig voor mn cakejes ;)

6

Ook ik had altijd zo'n kopje op de cc's. Dus ook met snijplank in de weer, geen probleem, zagen er ook prima uit. Sinds het weekend bak ik de cc's in een metalen blik ipv siliconen en nu zijn ze vanuit zichzelf keurig recht???? Beetje vreemd, lijkt me geen toeval. Namelijk twee keer gedaan en beide keren keurige cc's. Wie weet kan dit anderen helpen. En het siliconen geval gaat naar mijn moeder. (o wat slecht!!)

Enjoy!

7

Ik doe het dus  nooit met de snijplank. De truc is om echt niet teveel beslag in je cupcakeje te doen, bij mij is dat precies 1 schep met een ijslepel en daarnaast ervoor zorgen dat de oven echt goed is voorverwarmd en dan gewoon 20 minuutjes op 175 graden. Als je de oven niet of tekort voorverwarmd, dan is hij aan het opwarmen (dus veel warmte in een keer) als je ze erin zit en dan krijg je van die kraters aan de bovenkant met barsten erin. Met de juiste inhoud + temperatuur krijg ik perfecte rechte cakejes. Doe je veel/meer beslag in je bakje, dan moet dat er wel overheen rijzen. Het is dus even zoeken naar de juiste formaat lepel (of als je (meer) geduld hebt kun je het ook wegen per cc'tje). Succes!

Groetejs, Inge

PS: ik bak ook meestal in de metalen vormen trouwens....

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

sluit me helemaal bij inge aan. Doe het ook op die manier.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no