1

Onderwerp: Help mijn biscuit is te droog....

Ik heb nu een aantal taarten gebakken, volgens het recept wat hiernaast staat en de laatste taart van een andere site, ik weet zo de naam niet meer. Wel weet ik wat ik gedaan heb en dat is het volgende:

Het is een grote 25 pers. (kinderen) taart.

Ik heb het volgende gebruikt:

14 eieren
420 gr. suiker
390 gr. bloem+ 30 gr. maizena
en een snufje zout.

Ik heb de eiereneerst warm klaten worden in heet water, ondertussen spullen klaar gezet en toen eerst de eieren geklopt, zo ongeveer 5 min. Daarna de suiker toegevoegt en nog wel 20 min doorgeklopt omdat het zo'n grote hoeveelheid was en ik nu dus eindelijk eens een lekkere biscuit wou hebben. Daarna de bloem, maizena en zout erdoor gespatelt.

De oven (electrisch) had ik voorverwarmt op 150 graden en die heb ik langzaam opgevoerd naar 180 graden. En de taart heeft 45 min gebakken......

Ik heb verder de taart volledig af laten koelen voordat ik ben gaan snijden, daarna gevult met abrikozenjam en slagroom, afgestreken met botercreme en bekleed met fondant hier uit de webshop....

Maar heeft iemand enig idee wat ik nu nog meer kan doen om de biscuit niet zo droog te laten zijn?

Iedereen vind de taart lekker, maar ik hoor wel steeds bij iedere taart van hij is wel een beetje droog....

Bedankt alvast voor het meedenken ;)

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

2

Re: Help mijn biscuit is te droog....

misschien even tremperen, beetje met vocht dat bij je vulling past (bijvoorbeeld mokka vulling --> koffie likeur!)
hierdoor is je taart minder droog!

3

Ik gebruik altijd biscuitmix dus ik kan je geen tips geven over het mixen/bakken. Maar wat altijd helpt is tremperen: suikersiroop maken van 1:1 suiker en water. Aan de kook brengen (suiker oplossen) en als het is afgekoeld een smaakje toevoegen die past bij de vulling. Hiermee met bijv. een kwastje elke laag van je biscuit vochtig maken. Het geeft een lekkere smaak aan je biscuit en bijkomend voordeel is, dat het minder droog is.

Groet, Jolanda

ok, super, bedankt dat ga ik meteen morgen proberen!

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

5

Aantal mogelijkheden:

- minder lang in de oven, met een heating core of bloemennagel in het midden kun je voor grote kapsels de baktijd verkorten (begin 10 minuten vantevoren eens om te kijken of je kapsel al stevig aanvoelt, zo niet 5 min later nog een keer etc.) (ik bak trouwens gewoon alles op een temp 175 graden)

- beetje gesmolten roomboter door je beslag roeren voordat je het in de bakvorm doet (ong 25 gr per 4 eieren)

-inderdaad tremperen zoals hierboven beschreven

Succes!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

6

Ik gebruikte eerst hetzelfde recept als jij, en had t zelfde probleem. Vond de taart erg droog! Gebruik nu sinds een tijdje de mix uit de webshop, en dat is echt 10x lekkerder en zoooo zacht en totaal niet droog! Dus enige tip die ik heb, is de biscuitmix proberen. Is t echt waard! Succes

7

Als je de taart laat afkoelen, een schone theedoek eroverheen leggen. Dat scheelt ook heel veel.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

8

Maak je taart eens met cake! Lekker en niet droog. Wel rekening houden dat je er niet te zware vullingen in doet. Met vruchtenvullingen is het erg lekker.

Groetjes WendyK