1

Onderwerp: Taarten willen niet rijzen

Hallo allemaal. Ik ben een amateur op het gebied van bakken maar heb nu al redelijk wat taarten gemaakt. Helaas zijn er een groot aantal mislukt. Ik volg altijd netjes het recept. Mijn probleem is dat de meeste taarten niet willen rijzen en dat ik taarten van 2 a 3 cm overhoud. Niet echt mooi om te serveren.

Zo heb ik vandaag een citroen-kokostaart gemaakt (ingredienten zelfr. bakmeel, boter, eieren, suiker, kokos, citroen en melk. Ik gebruik een heteluchtoven (combimagnetron van Miele). Ik moest het beslag met een houten lepel roeren. Ik heb dan ook geen mixer gebruikt. De taart leek aardig omhoog te komen maar uiteindelijk stelt het weinig voor.

Geen idee wat ik steeds fout doe. In mijn bakboek stond ook dat ik een heteluchtoven 20 graden lager moet zetten dan het recept aangeeft. Ik zag dat pas achteraf en heb dat dus niet gedaan. Kan het daar aan liggen? Of heb ik het beslag niet luchtig genoeg geklopt.

Graag tips want teleurstelling op teleurstelling zorgen er voor dat ik geen plezier meer heb in het bakken :-(

Groetjes,
Robert

2

Re: Taarten willen niet rijzen

http://www.tartacadabra.nl/nl_main.html
ga naar recepten dan zie je dat ze er dubbelkoolzure soda in doet,dat is een goed rijsmiddel

En  heb eens ergens gelezen dat de engelse twee taarten bakken, en ze dan op elkaar plaatsen.

3

Dat is niet echt het antwoord waar ik op had gehoopt. En 2 taarten bakken en op elkaar plakken is ook niet echt een oplossing. Ik zou graag willen weten wat ik fout doe. Normaal gesproken is de taart nog wel redelijk te eten maar nu kon ik hem weggooien. Het leek alsof het deeg nog niet gaar was, het had een taaie spons-achtige structuur. Alleen in het midden van de taart was het cake-achtig.

Het kan ook niet zo zijn dat hij niet lang genoeg in de oven heeft gestaan want ik heb hem er 10 min langer dan dat het recept voorschrijft ingehad.

Ik had overigens wel problemen om het beslag glad te krijgen. Kan het daar iets mee te maken hebben?

4

Volgens mij komt het omdat je er boter bij gebruikt hebt...
dat is voor een cake en niet voor een luchtig biscuit zoals er hier veel mensen gebruiken!

Zou even kijken voor het basisrecept voor biscuit,
dan krijg je een luchtiger 'kapsel'...

En anders een keer de biscuitmix van de webshop proberen,
daar moet alleen nog eieren en water door..

Succes!
En niet opgeven hoor!!

5

Hoi robert,

Probeer het eens met het basisrecept voor cake:

200 gr. zelfr. bakmeel
200 gr. suiker
200 gr roomboter
4 eieren
half zakje dr. Oetker Backin'

Roomboter langzaam smelten en met suiker snel opkloppen met de garde. Eieren erdoor. gezeefd bakmeel met Backin' er snel doorheen spatelen.

ca 25 min, op 180-200 graden bakken.

Mocht je nog problemen hebben dan hoor ik het wel.

Van een te hete over rijst je taart trouwens de pan uit.. dus dat is het niet geweest.

VoorJeTaart.nl Winkel, Workshops & Webshop in Spijkenisse!
Nu ook de PME Professional Diploma Course! http://www.voorjetaart.nl!

6

je recept is prima hoor. Het hoort gewoon te rijzen. Ik neem aan dat je de boter en suiker eerst samen hebt geroert, daarna de eieren er bij, het vocht en als laatste de bloem? Als je dit doet moet het rijzen. Rijst het niet dan is je zelfrijzend bakmeel niet goed, of je gebruikt bloem ipv zelfrijzend bakmeel, of je oven is niet goed. Als je zegt dat je baksel wel omhoog komt maar aan het eind niet goed is dat komt er waarschijnlijk koude licht in je oven.
probeer eens dit recept in een andere over te bakken,  kijken of het je dan wel lukt.
veel succes :)

7

o,ja, ik weet niet waar je woont, maar je mag gerust een keer bij mij komen bakken.

8

eieren in warm water leggen en grotere eieren (L) of een eitje meer gebruiken kan al helpen...

verder heb ik gelezen dat er mensen zijn die de temperatuur van hun oven geleidenlijk aan opvoeren... (dus beginnen bij 140 en dan om de 10 minuten 10 graden omhoog ofzo)

trouwens. soms als ik citroen of iets dergelijks toevoeg wil de taart ook minder mooi rijzen, probeer dus eerst een standaard cake te maken!

9

volgens mij komt het omdat je beslag met alleen roeren niet luchtig genoeg wordt.Ik zou het gewoon met de mixer doen.

10 Laatst bewerkt door saskiahuisman (18-01-2009 09:29)

Robert147 schreef:

Hallo allemaal. Ik ben een amateur op het gebied van bakken maar heb nu al redelijk wat taarten gemaakt. Helaas zijn er een groot aantal mislukt. Ik volg altijd netjes het recept. Mijn probleem is dat de meeste taarten niet willen rijzen en dat ik taarten van 2 a 3 cm overhoud. Niet echt mooi om te serveren.

Zo heb ik vandaag een citroen-kokostaart gemaakt (ingredienten zelfr. bakmeel, boter, eieren, suiker, kokos, citroen en melk. Ik gebruik een heteluchtoven (combimagnetron van Miele). Ik moest het beslag met een houten lepel roeren. Ik heb dan ook geen mixer gebruikt. De taart leek aardig omhoog te komen maar uiteindelijk stelt het weinig voor.

Geen idee wat ik steeds fout doe. In mijn bakboek stond ook dat ik een heteluchtoven 20 graden lager moet zetten dan het recept aangeeft. Ik zag dat pas achteraf en heb dat dus niet gedaan. Kan het daar aan liggen? Of heb ik het beslag niet luchtig genoeg geklopt.

Graag tips want teleurstelling op teleurstelling zorgen er voor dat ik geen plezier meer heb in het bakken :-(

Groetjes,
Robert

Hoi,

Ik heb van een patisseur het volgende geleerd:
Wel een mixer gebruiken, zo schep je lucht in je deeg. Deze lucht moet je zien te behouden door:
Eieren op kamertemperatuur te nemen;
Het meel van te voren te zeven;
Het deeg minimaal 8 minuten mixen;
Daarna je gezeefde meel voorzichtig door het deeg scheppen. Niet te veel roeren maar wel zodanig dat je het volume behoudt en zodat je deeg glad wordt van structuur;
Daarna heel voorzichtig je deeg in de vorm gieten, niet teveel scheppen, maar voorzichtig aan de zijkanten het deeg eruit halen.
Je kunt je oven eerst op een wat lagere temp zetten (20 graden minder)10 minuten, daarna je oven op de goede stand zetten en de oven niet eerder open doen na de voorgeschreven tijd (min die 10 min dus die je al had).
Ik hoop dat je je cake alleen in de oven bakt en niet in de combimagnetron.

Succes met je volgende taarten: en volhouden, de aanhouder wint tenslotte!

11

ik maak vaak muffins, deze hoef je niet te mixen, met klontjes enal in de vorm en ze rijzen de pan uit. Dus voor sommige recepten is mixen niet nodig, zelfs funest :) .