1 Laatst bewerkt door Passiefruit (13-01-2009 14:21)

Onderwerp: Boter creme en banketbakkersoom vraag

Hallo baksters, ik heb eenvraag, in principe zijn er tientallen topics en onderwerpen die er al bestaan. Maar kennen jullie dit dta er zoveel informatie is en zoveel tips dta ik nu gewoonwge niet meer weet en heb even concreet advies nodig.
Ik heb een workshop gevolgd taart decoreren en datw as zo leuk dta ik hier nu verder mee wil. Ik wil het als beginneling en ieman did efulltime werkt met weinig tijd makkelijk maken. De biscuit mix heb ik al gekocht want het zelf maken lukt nog niet echt. Kwestie van oefenen snap ik. Maar nu de botercreme, op de workshop had ze die al gemaakt en heb ook het recept meegekregen,maar toen ik die maakte vond ik hem niet zo lekker. En nu lees ik ook veel over banket bakkersoom en banketbakkerscreme en dingen als suikerbakkerspoedersuik(???) hellpp..
mijn vraag is dus, is het beter de boter creme te gebruiken om de taart af te smeren? vanwege de structuur? dus steviger?zoja dan lukt het mij nog wle om boter creme te maken :-D maar kan ik de peodersuiker in de winkel kopen is het normale poedersuiker die je ook over pannekoeken strooit?en nu de vulling. Ik dnek dta banketbakkersroom lekkerder luchtiger is( tenminste dta is mijn smaak). maar de cruciale vraag is dit ook in een mix variant te koop? en kan ik dta in de reguliere winkel vinden? zoniet waar kan ik een simpel recept vinden ( smaakjes toevoegen enzo lukt me wel dus graag een basis recept). Ik hoop niet dat ik iedereen irriteer met deze topic waarvan het onderwerp verspeid is over tientallen, dus een verwijzing naar een andere topic vind ik erg verwarrend. Er zijn veel tips gevorderen, ik wil nu even goed bij het begin beginnen. Hopelijk krijg ik reactie en alvats bedankt!! PS ik decoreer alleen nog maar met marsepein ik heb in andere topics gelezen dat het relevant is om te weten zodat je je vulling op aanpast!
:thumb:

2

Re: Boter creme en banketbakkersoom vraag

Ja het is de normale poedersuiker die je over de pannekoeken strooit.

In de supermarkt vind je ook banketbakkerroom van dr oetker. Kan je het daarmee eerst proberen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

Ik ben ook pas net begonnen maar op een paare vragen weet ik wel het antwoord.

Bij de taarten die ik heb gemaakt heb ik afgesmeerd met 1:1 botercreme, dat is botercreme die bestaat uit de helft boter en de andere helft poedersuiker.
Voor de vulling met botercreme gebruik ik die van de mix van de webshop omdat ik die lekkerder vind.

Suikerbakkerspoeder= poedersuiker en die uit die bussen van de supermarkt is gewoon goed.

Banketbakkersroom kun je maken van de mix van dr. oetker en die hebben ze gewoon in de supermakrt, bij de bakspullen.

Succes!

4

Ok super bedankt!!
dus officieel moet je altijd 1 vulling hebben en 1 botercreme pasat voor het afsmeren als ik het nu goed begrijp..

5

Nou, officieel... er zijn er ook genoeg die afsmeren met botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik vul me taart altijd met twee vullingen. Hier op de site kan je een lijstje daarvan vinden. Voor het afsmeren indd de 1 :1 botercreme en voor vullen de mix. Deze is lekkerder maar niet geschikt voor het afmeren ivm het vocht.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

7

Hai dames, ja dat bedoel ik ook, soms is het moeilijk zo een verhaal neer te zetten hihi :-) vocht idd niet handig voor je marsepein, ben ik nog verder van huis..
dus botercreme voor afsmeren, dijkjes maken zodta je vulling niet uitloopt en overige voor het vullen van d etaart zlef..pffjjj.. helder, wat ben ik blij met dit forum!! Ik ben geholpen, maar tips blijven altidj welkom :thumb:
X

8 Laatst bewerkt door Elly67 (13-01-2009 18:44)

Ik maak altijd meringue botercreme. Dit is boter met eiwitpoeder, water en gesmolten suiker. Is lekker luchtig en niet zo mierzoet en prima geschikt om af te smeren. Ik heb wel een paar keer moeten oefenen om hem goed egaal en luchtig te krijgen.
Verder kun je hier in de linkerkolom bij recepten kijken, staan recepten voor botercreme en banketbakkersroom en nog veel meer.

Groetjes, Elly

9

ik heb van een kennis dit recept gekregen:
banketbakkersroom (van soezie, bij de boerenbond gekocht) maken (100 gram mix, 330 ml. koude melk+50 gram extra poedersuiker), 250 gram blue band (op kamertemperatuur) mixen tot ie wit ziet, en dan beetje bij beetje de banketbakkersroom bij de boter mixen.
Ik heb deze gebruikt bij mijn eerste taart (ja, ik ben nog maar net begonnen), en deze was heerlijk, en niet vochtig.
Hoop dat je wat aan mijn (beginnelings)advies hebt.
Groetjes, Mariska

Mijn taartjes kun je hier bekijken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DN4OYRM3-D.jpg

10

Wat ook erg lekker is, de banketbakkersroom aanmaken met siasappelsap i.p.v. Melk. Heerlijk fris.Als vulling dan he? Niet mee af smeren.
En voor de vulling geldt dat dezelfde vullingen worden gebruikt, of je nu marsepein of fondant hebt. Maakt niet uit.

11

ik wil graag nog 1 dingetje toevoegen
ben ook nog maar een beginnende bakster hoor en heb me hier ook kleurenblind gestaard hihi. er zijn zoveel verschillende tips en adviezen. iedereen ontdekt uiteindelijk toch de manier die het beste bij die persoon past.

maar wat betreft het dijkjes maken.. de ene doet het wel, de ander niet.
dus ik ben begonnen met NIET hihi, dat scheelt toch tijd nietwaar? enne.. het is nooit mis gegaan. zelfs niet met de toch net wat vloeibaardere vullingen. gewoon zorgen dat je 1 cm van de rand verwijderd blijft. en de lagen niet te hard op elkaar duwt hihi anders loopt het er alsnog uit.
wanneer je dan de taart gaat afsmeren, komt er automatisch ook botercr

12

toch nog ff een bedank berichtje!!! hetheeft gewerkt alel tips, de paniek is eruit en kan nu relaxed verder gaan met taarten bakken omdat het gelukt is, en ja het is zeker veel lezen en zoeken en kijken wat het beste werkt. Thanx ladies!!!!!

13

ik maak het mezelf ook zo gemakkelijk mogelijk, mijn basis is altijd de botermix van de webshop, en dan met banketbakkersroom ( de mijne komt uit frankrijk, mmmm) erdoor. Wat ook goed werkt en heel lekker is, is (afgekoelde) gesmolten chocola door de botercreme, liefst in een flinke hoeveelheid, mmmmm.

ik smeer sinds kort ook af met de 1:1 botermix, en mn taarten worden steeds strakker!