1 Laatst bewerkt door anneke79 (09-01-2009 22:52)

Onderwerp: ik baal zooooo, tips gevraagd

ik heb ik november/december 3x een kapsel gebakken en die waren echt super, mooi om hoog gekomen, goed luchtig.

nu heb ik morgen een kapsel nodig, gisteren 1 gebakken, maar die is mislukt. Nu vanavond weer 1 gemaakt maar ook deze is niet goed om hoog gekomen, terwijl ik het zelfde heb gedaan als vorige keren.

ik gebruik; 7 eieren, 233 gram bloem en 233 gram basterdsuiker, dit gaat in een vierkante springvorm (maat weet ik zo ff niet)

ik leg de eieren voor gebruik in warm water, klop de suiker en eieren in een kom die staat in warm water. schep de bloem er door heen met een spatel. ik bak hetelucht op 180 en dan na 20 min naar 140.

kan het een verschil zijn qua bloem (heb bloem van de molen, zal bloem uit de supermarkt anders zijn?)

als ik de mix zou kopen/proberen, hoef ik dan de bloem er niet door heen te scheppen? gaat dan alles met de mixer? en in hoeverre lukt deze mix 'altijd'. (zie nu dat er melkpoeder in zit, valt voor thuis gebruik af)

ga denk ik toch maar 1 van de bodems gebruiken, heb niet echt meer tijd om nog een nieuwe te maken, met misschien dat ie weer niet lukt. maar als ik de ultieme tip tegen kom, toch morgen ochtend nog maar proberen?

alvast bedankt

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

2

Re: ik baal zooooo, tips gevraagd

Ik heb voor jou de gouden tip......

MIX GEBRUIKEN :D

Bij mix hoef je alleen maar eieren en een beetje water bij te voegen!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

kan de mix wel gebruiken voor als ik eens voor anderen bak, maar ivm koemelk allergie dus niet voor thuis en/of naaste familie

hopenlijk iemand anders nog tips

4

Ik gebruik bij 6 eieren 120 gr bloem ( wel glutenvrij) en 120 gr suiker. Dus 20 gram bloem en 20 gram suiker per ei.
Ook eerst in warm water , en ik doe ook wat citroensap erbij als ik het suiker en de eieren ga mixen. Ik bak 40 minuten op 170 graden, voor een springvorm van 24 doorsnee. Ze rijzen wel mooi, er is alleen een probleempje, soms zakken ze weer wat in.... Hoe dat komt weet ik niet.

5

je kunt natuurlijk beide kapsels gebruiken om een mooie hoogte te krijgen!

mijn taartjes kun je bekijken op: https://www.facebook.com/sjakkiestaarten
Ik ben in vorm! (Rond is een vorm, nietwaar?)

6 Laatst bewerkt door mierie (10-01-2009 02:46)

Ik had vandaag hetzelfde probleem; het eerste kapsel dat ik had gemaakt was erg ingezakt...
Ik heb er toen nog een gemaakt en deze heb ik toen hij klaar was niet direct uit de oven gehaald, maar heb hem +- 20 minuten in de oven laten afkoelen (oven uit, deur open). Daarna nog even in de vorm laten zitten en hem toen eruit gehaald. Deze was beter gelukt! Misschien dat dit helpt.

Voor nu zou ik inderdaad gewoon de 2 kapsels op elkaar gebruiken.

Succes!

Grtz Mieke!

7

laat ze idd nog even in de oven staan.

ben bang als ik de 2 bodems op elkaar zet (wat mijn man ook al voorstelde), dat de taart dan erg machtig wordt, misschien dat ik dan toch de helft van 1 bodem erbij gebruik.
of toch nog andere bloem halen en nog 1 proberen, maar ja wat dan met de andere bedems (worden wel erg veel balletjes, zijn wel lekker maar toch)

8

Wat mij opvalt is dat je de temperatuur erg hoog heb staan. 180 gr bij hetelucht is gelijk aan 200 graden bij een gewone oven.

Ik doe eerst 20 minuten op 130 en dan nog 20 minuten op 160 graden. Maar ik gebruik wel de mix. Deze duurt is langer met garen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

9

anneke79 schreef:

ben bang als ik de 2 bodems op elkaar zet (wat mijn man ook al voorstelde), dat de taart dan erg machtig wordt,

Het is niet het kapsel wat de taart machitg maakt, maar de vulling en bekleding ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

10

dank voor de antwoorden, ik ga er gele room met mandarijntjes in doen en een laag jam. afstrijken met jam of botercreme (moet ik nog ff verzinnen) en marsepein er over heen

resultaat volgt in de parade

11 Laatst bewerkt door mimajosi (11-01-2009 14:42)

.

Ben nieuw in de taartwereld en ben erg nieuwsgierig naar alles op dat gebied.

12

je kan altijd ook nog bakpoeder erbij doen, wellicht rijst het dan iets beter...

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

13

Aflopend bakken is juist HEEL GOED!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! In tegenstelling tot wat de meesten doen is het veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan oplopend bakken :)

Dus dat moet je lekker zo laten!
Ik bak ook aflopend, begin ook op 180 hetelucht maar zet 'm na 20 min op 160. Misschien is 140 iets te laag?

Het is wel zo dat kapsels van mix ALTIJD hoger worden dan "zelfgemaakte mix". Dus daar zit zeker verschil!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

14

ik had het aflopend bakken ook van een recept van deze site, las nu over oplopend bakken.

ik vermoed dat het toch aan het soort bloem ligt (mijn moeder beaamde dit ook), ik heb nu molen gemalen bloem gebruikt en dat ik steviger/zwaarder dan machine gemalen bloem. vandaag of morgen nog een keer proberen maar dan met bloem uit de supermarkt.

qua prijs wil ik eens gaan vergelijken zelf of kant en klare mix

dank voor alle reacties, resultaat staat in de parade

15

Hoi,
Ik had ook het probleem dat hij met de mix veel hoger kwam.
Tot ik dit recept tegenkwam, ideaal, geen bult in het midden, en mooi hoog.
En de prijs is echt goedkoper dan de mix.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=41194
Even helemaal naar beneden scrollen.
Succes ermee.

16

Witje,
die ga ik uitproberen, alleen hoe doen jullie dat met 3 dl suiker/bloem, in een maat beker? ik weeg altijd, moet ik dan 300 gram doen? (lijkt me erg veel met 4 eieren)

17

Ik gebruik een kwart liter kannetje. Die is lekker hoog en smal.
Zo kan je dus goed zien hoeveel het is.