1

Onderwerp: datum marsepein, tot begin of eind van de maand?

Vraagje:
ik heb nog een pakje voorgekleurde marsepein staan, datum 02/09.
Is ie dan tot eind feb houdbaar of begin, of beetje tussenin...??

Stomme vraag, maar ja ik zou het wel willen weten.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

2

Re: datum marsepein, tot begin of eind van de maand?

Normaal is het dan geloof ik tot eind februari.

Veel liefs Rafaëla

ten minste houdbaar staat erop, dat betekent niet dat de marsepein op 28 feb 23:59 meteen daarna niet meer houdbaar is. Zou het dus gewoon gebruiken zolang het goed smaakt (en goed uit ziet natuurlijk).

om antwoord op je vraag te geven, ik denk tot het einde van feb

4

Een tht datum is verplicht maar eigenlijk een beetje natte vinger werk weet ik van een heel groot bedrijf ;) Ze laten er een mooie berekening op los en doen wat proefjes en dan maken ze een datum tot wanneer het zeker goed moet zijn. Maar het kan rustig nog heel lang houdbaar zijn. Zeker dingen als marsepein die barsten van het suiker bederfen niet zomaar. Zolang het er goed uit ziet en smaakt is er niets aan de hand. Het heeft ook te maken met het behoud van vitamine en smaak ed. Maar bij soep bijvoorbeeld ook met klonteren ofzo. Als er een maand opstaat denk ik dat je mag verwachten dat het die maand nog gewoon te gebruiken is maar zolang het goed blijft is het twee maanden na die datum ook nog rustig te gebruiken. Dit geld natuurlijk niet voor dingen als melk en vlees die wel erg bederfelijk zijn al zien die er na een maand ook niet erg fris meer uit denk ik.. Maar veel andere dingen zijn prima na de datum te gebruiken. Baby voeding of katten voer ofzo zou ik weer niet doen ivm eventueel verlies van vitamines enz.

5

Als er op staat 02-09 dan is het minstens tot 31 mei 2009 houdbaar :lol:

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep