1

Onderwerp: Hoe krijg ik een plat kapsel?

Ik heb al enige taartjes gebakken, maar tot nu toe waren mijn kapsels altijd bol. Nu is dat voor een slagroomtaart vind ik niet zo heel erg. Maar ik wil ook een taart gaan bekleden met marsepein en dus wil ik daar een mooi plat kapsel voor hebben.

De vorm omdraaien werkt niet echt omdat mijn bovenkant van mijn kapsel niet gelijk is met de bovenkant van mijn vorm.
Dat vind ik overigens wel vreemd. Ik gebruik soezie mix en volgens het pak moet je voor een vorm van 20 cm 140 gr. mix en twee eieren nemen. Ik heb een vorm van maar 18 cm en gebruik diezelfde hoeveelheden en nog komt mijn bischuit maar tot ongeveer 2/3 van het blik (als hij gebakken is ... ongebakken is het nog niet eens de helft).

Is er een andere manier om het kapsel toch plat te krijgen?

Enne hoe komt het als er een scheur in de bovenkant van je kapsel komt? Dat was bij het kapsel dat ik net uit de oven haalde.

Oja ik heb meteen nog een vraagje. Ik heb namelijk een combi magnetron. Kan ik daarbij dezelfde temperatuur aanhouden als bij een gewone oven. Bij de combi gaat het om een conventionele oven.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

2

Re: Hoe krijg ik een plat kapsel?

mijn combi magnetron heeft een hete lucht oven, dus de temp. voor hete lucht aanhouden. Ik vind dat trouwens erg weinig soezie mix, ik gebruik altijd 290gr. voor 20 cm. Heb je wel een beetje water erbij gedaan, dat zie ik nl. niet staan want dat zou natuurlijk ook het probleem kunnen zijn. Verder gebruik ik altijd een flower nail (zo'n bloemen ding) en daar krijg je een vrij goede resultaat mee. EN ik moet toch altijd een heel klein beetje afsnijden en dan op zijn kop zetten.

3

Ja ik heb er een lepel water bij gedaan. Zo'n flower nail heb ik niet helaas.
Ik zou er wat van af kunnen snijden, maar dan blijft er niet zo veel meer van over. ;)

ik gebruik ook soezie 140 gr voor 18 cm, gaat prima bij mij komt netjes tot de rand (bolling er iets boven), broodplank erop en hij is weer plat :)
Heb je ook 10 min gemixt? Het beslag moet wit (cremekleur) zijn en pieken trekken

ik zoek nog naar een manier om een theedoek vast te maken om een springvorm, iemand een idee?

5

Ik heb inderdaad 10 minuten gemixt. De mix is inderdaad creme kleur, maar of hij echt pieken heeft weet ik niet. Hij is wel redelijk dik....

6

Heb je de oplopende-temperatuur-tip uit de FAQ al  eens uitgeprobeerd? Bij mij werkt dat heel goed :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

7

Zodra een kapsel hier de oven uitkomt leg ik er een snijplank op. Als de biscuit dan uit zijn vorm komt daarna is het perfect plat ;).

Life is uncertain... do the wud first! ;)

8

Ik heb maar wat meer "deeg" gemaakt. 200 gram mix met 3 eieren en 2 lepels water. Ook de oplopende temperaturen gebruikt. Nu kwam mijn biscuit wel hoog genoeg om hem met een snijplank op de vorm recht te drukken. Alleen is er een klein stukje van de bodem (wordt bovenkant) af gegaan...die was aan het bakpapier dat ik in de vorm gedaan had (op de bodem) blijven plakken. Wel jammer, maar hopelijk kan ik dat nog wel bijwerken met botercreme.

Zal nog wel even gaan duren voor ik de ideale biscuit ga bakken.

9

Ik heb bij m'n eerste ingestorte kapsel (daarna wel goed gaar geworden) gewoon de bovenkant gladgesneden. Zag er netjes uit na het bekleden.

10 Laatst bewerkt door AngelCakes (06-01-2009 13:56)

Ik heb hier ook al gelezen dat je op een aantal manieren kan voorkomen dat je kapsels "bol" worden:

1: Een natte (uitgewrongen) theedoek om je bakvorm doen en met een veiligheidsspeld vastzetten om je vorm heen. Dit zorgt ervoor dat de zijkanten van je bakvorm niet te snel warm worden en alles gelijkmatig vewarmd word. Ik heb al van meerdere mensen gelezen dat dit echt super werkt en ga het zelf ook proberen bij mijn eerstvolgende bakpoging ;)

2: Als je het deeg in de vorm hebt geschept dan met een spatel het deeg goed naar de uiteindes van je vorm scheppen, dat zorgt er dus voor dat je minder deeg in het midden hebt en meer aan de zijkanten zeg maar, als jullie snappen wat ik bedoel.
wat ook zou kunnen helpen is om nog een eetlepel water erbovenop te gooien, dit zorgt ervoor dat er geen bolling op komt op de 1 of andere manier. (Al sla je me dood heb ook geen idee, heb het hier bij 't forum ook maar gelezen) of 't werkt is een 2e natuurlijk maar proberen kan geen kwaad ;)

Volgens mij zijn dit wel de 2 voornaamste. Oh ja, een snijplank op de bovenkant van je biscuit leggen helpt ook wel goed hoor als hij net uit de oven komt :) of gewoon omdraaien!

Enne die scheur dan denk ik toch dat je je oven te hoog had staan hoor zodat ie zowaar "ontplofte" hihi kan ook zijn doordat je de vorm niet goed hebt gevuld en dat er lucht op de bodem is blijven zitten. dit kun je voorkomen door even een aantal keer met je vorm te tikken op je keukenblad bv. Dat zorgt ervoor dat 't lucht eruit loopt :) als is mijn beslag/deeg wel heel stevig en moet ik echt met een spatel alles aanduwen!

En Carmen: het gladsmeren met bc helpt ook wel, maar dan vind ik weer dat er zo'n hele hap bc rondom mn taart zit, dat is echt way too much!

Wat ik eigenlijk zelf afvraag aangezien ik ook de Soezie Mix gebruik is 't misschien een slim idee om een extra theelepel bakpoeder erbij te gooien, zodat mn kapsels lekker hoog worden? Of is dit juist af te raden? Ik lees ff mee :)

~I Make: Angel Food Cakes~