goedemorgen,
wel heel veel vragen zeg. begin rustig aan met een ding tegelijk. al doende leer je. Je kan niet alles in een keer perfect doen.
Wat het bakken betreft. Zorg dat alles op kanmer temperatuur is. Dit werkt het beste. Leg de eieren eventueel even in warm water voor dat je ze gaat mixen.
De vorm voor 2/3 vullen. Wil je een hoge taart dan de ophogen met bakpapieren en meer mix erin doen. Je moet dit gewoon uitproberen hoe hoog ze worden en wat jij wil. Voor 2 lagen vulling heb je een hogere taart nodig dan 1 laag.
Wat de maat van de eieren betreft, in recepten wordt meestal uitgegaan van een gemiddeld ei, anders staat het aangegeven. als je erg kleine eitjes hebt doe je er gewoon een extra in.
Baktemperatuur: een half uur op 170-180 graden of in 3 stappen op hogen. 10 min 140 graden, 10 min 160 graden, 10 min 180 graden. Tel de minuten vanaf de juiste temperatuur, dus als de taart in de oven gaat. Voorverwarmen niet meegerekent.
Cacaopoeder kan in de botercreme. Gewoon meemixen niets aan de botercreme veranderen..
Wat ook lekker is is gesmolten chocolade aan de botercreme toevoegen.
Boter: ik gebruik altijd gewone roomboter, is lekkerder dan margarine (vooral in de botercreme).
Fondant: wil je je fondant sneller hard hebben, meng er dan een beetje tylose door (in poedervorm te koop), dan hard het sneller uit. Is dan minder goed te eten vind ik, meer voor de decoratie.
fondant kan je plakken door eetbare lijm. Deze is kant en klaar te koop. Of je maakt hem zelf met de tylose. Klein beetje tylose met een beetje water mengen en je hebt lijm. Kleine onderdelen kan je ook met een drupje water plakken. Grote zware onderdelen zou ik met een mengsel van eiwit en poedersuiker plakken. Dit is steviger.
Gras kan je goed maken door de fondant door een zeef te drukken. dit worden geen lange slierten, maar mooi kort gras. (of zelfs hele struiken, werkt erg goed).
Bij het stapelen van taarten zou ik altijd stuuten voor de zekerheid. Het is zonde van al je werk als hij gaat inzakken.
Voor het stuuten kan je verschillende soorten materiaal kopen. Ik gebruik meestal chocsticks, die zijn nog lekker ook.
Maar deuvels kan je ook gebruiken.
Ik hoop dat je hier weer een beetje mee verder kan.
Ga veel bakken en gewoon uitproberen.
groeten Sylvia