1 Laatst bewerkt door Guusje (27-12-2008 07:15)

Onderwerp: Domme vragen bestaan niet zeggen ze...nou ik doe toch een poging :P

Hoi,

Ik ben me al een paar dagen aan het voorbeiden via google en youtube op het maken van mijn eerste taart voor de verjaardag van mijn zoontje...hij wordt 3 :D

NU heb ik een grote reeks vragen waarvan ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om door de dommigheid heen te kijken en me ff op weg te helpen :)

* eieren wel of niet rechtstreeks uit de koelkast?

* baktemperaturen:
bakmix zegt 170 graden voor 30 minuten.
maar ik zie ook recepten die het hebben over 3 keer de temperatuur verhogen...
10 minuten...maar tel je dan die 10 minuten vanaf dat je de knop omhoog draait, of vanaf dat de oven aangeeft de juiste temp te hebben bereikt?

* is gumpaste hetzelfde als modelling paste?

* hoeveel biscuitmix in ronde vormen (verhouding staat wel op de verpakking:
maar hoev

2

Re: Domme vragen bestaan niet zeggen ze...nou ik doe toch een poging :P

zo jij hebt een lijst met vragen.....
Ik kan er een paar beantwoorden.

* eieren op kamertemperatuur
* 1 ei is gemiddeld 52 gram (zonder schil) dus kan je uitrekenen hoeveel je nodig hebt.
* bakblik op 2/3 vullen, ik verhoog nooit een rand en heb 8 cm hoge kapsels
* hoeveelheid mix kan je nazien op www.felicitaartjes.nl of hier links boven bij tabellen
als je het bakblik vult met water weet je hoeveel je nodig hebt aan mix, dus even de liters meten
* bak temperatuur is bij mij 30 min op 180
* fondant op fondant kan je met een beetje water op elkaar plakken of met eetbare lijm

3

Guusje schreef:

Hoi,

* eieren wel of niet rechtstreeks uit de koelkast?
  [color=blue]Eieren moeten op kamertemperatuur zijn, net als de rest van de ingredi

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

goedemorgen,
wel heel veel vragen zeg. begin rustig aan met een ding tegelijk. al doende leer je. Je kan niet alles in een keer perfect doen.
Wat het bakken betreft. Zorg dat alles op kanmer temperatuur is. Dit werkt het beste. Leg de eieren eventueel even in warm water voor dat je ze gaat mixen.
De vorm voor 2/3 vullen. Wil je een hoge taart dan de ophogen met bakpapieren en meer mix erin doen. Je moet dit gewoon uitproberen hoe hoog ze worden en wat jij wil. Voor 2 lagen vulling heb je een hogere taart nodig dan 1 laag.

Wat de maat van de eieren betreft, in recepten wordt meestal uitgegaan van een gemiddeld ei, anders staat het aangegeven. als je erg kleine eitjes hebt doe je er gewoon een extra in.

Baktemperatuur: een half uur op 170-180 graden of in 3 stappen op hogen. 10 min 140 graden, 10 min 160 graden, 10 min 180 graden. Tel de minuten vanaf de juiste temperatuur, dus als de taart in de oven gaat. Voorverwarmen niet meegerekent.

Cacaopoeder kan in de botercreme. Gewoon meemixen niets aan de botercreme veranderen..
Wat ook lekker is is gesmolten chocolade aan de botercreme toevoegen.

Boter: ik gebruik altijd gewone roomboter, is lekkerder dan margarine (vooral in de botercreme).

Fondant: wil je je fondant sneller hard hebben, meng er dan een beetje tylose door (in poedervorm te koop), dan hard het sneller uit. Is dan minder goed te eten vind ik, meer voor de decoratie.

fondant kan je plakken door eetbare lijm. Deze is kant en klaar te koop. Of je maakt hem zelf met de tylose. Klein beetje tylose met een beetje water mengen en je hebt lijm. Kleine onderdelen kan je ook met een drupje water plakken. Grote zware onderdelen zou ik met een mengsel van eiwit en poedersuiker plakken. Dit is steviger.

Gras kan je goed maken door de fondant door een zeef te drukken. dit worden geen lange slierten, maar mooi kort gras. (of zelfs hele struiken, werkt erg goed).

Bij het stapelen van taarten zou ik altijd stuuten voor de zekerheid. Het is zonde van al je werk als hij gaat inzakken.
Voor het stuuten kan je verschillende soorten materiaal kopen. Ik gebruik meestal chocsticks, die zijn nog lekker ook.
Maar deuvels kan je ook gebruiken.

Ik hoop dat je hier weer een beetje mee verder kan.
Ga veel bakken en gewoon uitproberen.

groeten Sylvia

hoi,
de boter moet trouwens ook zacht zijn, dus niet in de koelkast zetten.
ik doe zelf met een taartje van 20 180graden 30min, ff checken door eensateprikker erin te doen, als ie droog eruit komt is het gaar, anders weer ff terug in de oven.
maar je kan echt heel veel vinden hier, kijk ff bij FAQ. en op you tube zijn ook heel veel filmpjes te vinden, succes!

6 Laatst bewerkt door Guusje (27-12-2008 09:38)

owww wat super!
we komen net terug vn boodschappen doen...
en nu kan ik vol zelfvertrouwen aan de slag met al jullie tips! (Y)

die knoflookpers/zeef vind ik een reuzehandige tip!
*duwt hem snel in een bakje heet water met citroensap

ik heb blokken boter van blueband gekocht...helaas geen roomboter.
iets voor de volgende keer ;)

foto's volgens z.s.m :)

7

blueband proeft bijna hetzelfde, en vind ik nog lekkerder werken.

8

Succes! Zie dat je vragen allemaal al een antwoord hebben!

Hier worden creatieve dromen werkelijkheid..
www.creatievedromen.nl

Nou, is het iets geworden ;), ik ben benieuwd!

Verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen!

Berichten [ 9 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Domme vragen bestaan niet zeggen ze...nou ik doe toch een poging :P