1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (22-12-2008 14:24)

Onderwerp: mixschema voor chocolade biscuit gevraagd

hallo allemaal,

ik had zelf al een heel mixschema voor de gewone biscuit wat voor mij heel goed werkt en misschien hebben jullie er ook wel al wat aan.
maar ik kom er niet uit om het op een simpele manier voor dezelfde vormen maar dan met de chocobiscuit van de webshop uit te rekenen. heeft iemand zoiets al ergens uitgerekend? ik kan het in ieder geval niet vinden. de chocobiscuit heeft weer andere mengverhoudingen.

dit is in ieder geval voor de gewone biscuit

ei    mix    water       
1    65    6,5        blanda bolletje of 12 cm
2    130    13        16 cm
3    195    19,5        20 cm
4    260    26        22 cm
5    325    32,5        24 cm en hartentaart
6    390    39        24 cm en hartentaart extra hoog
7    455    45,5        26 cm
8    520    52        26  extra hoog
9    585    58         28 cm rond
10    650    65        25x30 cm
11    715    71

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2

Re: mixschema voor chocolade biscuit gevraagd

superbedankt voor je schema!!! zat laatst ook al te rekenen :D
en ik blijf mee lezen voor de cacao tips, want daar heb ik ook wel interrese in, meestal gok ik wat :D

groetjes José

3

Hoi Kwebbel,

Ga jij uit van M of L eieren?Ik gebruik zelf altijd de schema's van felicitaartjes,werken goed.Heb het even vergeleken,maar zag dat jij hele andere verhoudingen hebt.En voor de chcobiscuit gebruik ik dezelfde schema's,maar ze worden idd hoger.Dus maak ik de mix klaar voor bv 26cm als ik eigenlijk voor 28cm doorsnede nodig heb. ;)

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

4

Hoi Kwebbel,

Ik had net mijn 1e taart met de choco mix in de oven staan toen ik jouw bericht las. Ik gebruik ook altijd het schema van felicitaartjes en heb voor de choco mix eigenlijk alleen de hoeveelheid water verdubbeld. Heb net gebakken in een Wilton 25 cm pan met 6 eieren 400 gr mix en 80 ml water. Kwam precies tot de rand en voelt verder aan de buitenkant goed aan. Ik heb hem nog niet opengesneden.

Groet,

Jacqueline

5

Amarie schreef:

Hoi Kwebbel,

Ga jij uit van M of L eieren?Ik gebruik zelf altijd de schema's van felicitaartjes,werken goed.Heb het even vergeleken,maar zag dat jij hele andere verhoudingen hebt.En voor de chcobiscuit gebruik ik dezelfde schema's,maar ze worden idd hoger.Dus maak ik de mix klaar voor bv 26cm als ik eigenlijk voor 28cm doorsnede nodig heb. ;)

ik gebruik altijd de M eieren... ik wil de eieren niet naar ML omrekenen. maar per ei tellen ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

6

heeft er werkelijk niemand een duidelijk schema voor de bakmaten zoals hierboven beschreven?

7 Laatst bewerkt door Pooh (07-02-2009 21:10)

Is het niet gewoon uit te rekenen?
De gewone biscuit is doorsneebakblik:  5 eieren en 330 mix, dus 5 eieren = die 2,5 liter
De chocobiscuit is doorsneebakblik:  4 eieren en 330 mix, dus 4 eieren = die 2,5 liter
Alles door 4-en delen, ook die 2,5 liter en neem dan dat ene ei als uitgangspunt.

Met 1 ei, 82,5 gram mix en 18,75 gram water kan je dus 0,625 liter vullen. In theorie. Of het in de praktijk werkt weet ik niet, zal het eens testen. Je mag zelf afronden ;)

In de praktijk zal het per ei op iets meer mix en iets meer water komen en dan wordt je taart ook iets hoger. :lol:
Maar........ het is nog vroeg, dus vergeef me als ik ergens een rekenfout heb gemaakt :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8 Laatst bewerkt door Pooh (25-12-2008 08:38)

Ow ja en als je het per halve liter wilt weten, mag je zelf rekenen :lol: (ik vind het per ei makkelijker)
Misschien als ik zin heb, maak ik een schema met maten bakblikken enz hiervoor, maar nu ff niet ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

Bij mij mislukte de chocolade biscuit dus afgelopen weekend. Nog nooit gehad maar ik kreeg hem niet gaat. Had de aantallen van de witte biscuit aangehouden maar dat werkt dus niet.

Ga maar eens proberen wat jullie doen.

gr Karolien

Hier worden creatieve dromen werkelijkheid..
www.creatievedromen.nl

10

nou Poohtje, je bent weer een engel. ik weet wel dat je iets kunt uitrekenen in de matrixvorm, maar jeetje, weet je wel hoe lang dat geleden is voor mij??? ik denk toch zeker meer dan 25 jaar hoor... :O

11

Ik heb zelf een schema in *.xls staan. Voor de gewone vormen heb ik de opp. van de bodem uitgerekend en dan de factor om de rest uit te rekenen. Kan m wel naar je mailen als je wilt.
Naar een bol heb ik nog niet omgerekend, maar als je weet hoeveel inhoud een normale taart heeft, dan kun je het wel omrekenen met de inh. formule van een bol. (ben wiskunde doc ;))

Eieren gebruik ik L of M, maar weeg ze ook en het moet dan tussen bepaalde gewichten liggen

12

Machteld schreef:

Ik heb zelf een schema in *.xls staan. Voor de gewone vormen heb ik de opp. van de bodem uitgerekend en dan de factor om de rest uit te rekenen. Kan m wel naar je mailen als je wilt.
Naar een bol heb ik nog niet omgerekend, maar als je weet hoeveel inhoud een normale taart heeft, dan kun je het wel omrekenen met de inh. formule van een bol. (ben wiskunde doc ;))

Eieren gebruik ik L of M, maar weeg ze ook en het moet dan tussen bepaalde gewichten liggen

ik heb je een mailtje gestuurd met email adres, dank je wel ;)