1

Onderwerp: help! ganache blijft niet op de taart zitten!

Vandaag is mijn dochter jarig en ik ben bezig met mijn eerste taart voor haar. Ik heb een kapsel gebakken van biscuit, gevuld met bokkenpootjesvulling en afgesmeerd met botercreme, zowel op als rondom de taart.

Nu ben ik dus bezig met de ganache, heb 200 gram melkchocolade met 200 ml slagroom gemengd (slagroom eerst tegen de kook aangebracht zoals beschreven op het receptenstuk van het forum).
De ganache is al helemaal afgekoeld en weliswaar nog niet helemaal zo dik als yoghurt, nou ja, als magere yoghurt dan :D

Nu heb ik al 2 keer de ganache over de taart gegoten maar het blijft er van de zijkanten aflopen! Hoe moet ik dit nou oplossen?

De familie is er al over 3 uur en ik wil dan echt mijn taart af hebben :(

Wie kan me wijzer maken?

Ik voel me een beetje kiezel...

2

Re: help! ganache blijft niet op de taart zitten!

niemand? zit echt te balen nu... heb nu 2 keer de ganache over de taart gegoten maar er blijft echt niks "hangen" het lijkt ook niet dikker te worden...
Wat heb ik toch fout gedaan?

3

Misschien kan je de ganache in de koeling zetten??

4

kan ik de taart tussendoor ook in de koeling zetten? Zou dat wat helpen?
Er blijft ondertussen een heeeeeel klein beetje hangen, maar je ziet de botercreme op de buitenkant zo zitten, en ik heb ondertussen al 5 keer overgoten :(

Zo wordt het nooit op tijd wat :'(

Overigens is de ganache nu echt wel yoghurtdikte... zou ik n

5

heb ik ook gehad... uiteindelijk na nog meer uur wachten bleef het wel zitten (na 10 x gieten of zo) jammer voor je visite!

6

je taart tussen het begieten door in de koelkast zetten! Dat is het moto! (ik zal het op mijn to-do lijstje zetten om het recept aan te passen)

7

Komt dit misschien omdat de taart is afgesmeerd met botercreme? Misschien glijdt de ganache er daardoor weer af? Ik smeer ze niet af als ik ganache gebruik.

Creatieve groetjes van Diana

Een klont boter door de ganache doet ook wonderen. Ik smeer wel af met botercreme als ik met ganache afgiet en hij blijft dan prima zitten; 1 keer gieten is vaak al voldoende. Ik doe de boter er dan wel in als het goedje nog warm is. Gr. Karen

Groetjes Karen

9

Nou, het zit er op!
Ondertussen dus elke keer in de koeling gezet (bijna koelkast gesloopt bij het eruit halen van een plankje :s maar het is dan toch gelukt! Een half uur voor de visite arriveert haha! Ik ben ook zoooo last-minute altijd :D
Heb hem nu terug gezet in de koelkast zodat het nog een beetje kan opstijven.
Ik zal straks een foto posten van mijn allereerste baksel, wel eerst checken of ie ook lekker is natuurlijk!

En die tip van de klont boter zal ik eens onthouden, voor de volgende keer!

Ben er trouwens ook achter dat je met ganache dus gewoon heeeeeel erg veel geduld moet hebben. Ook al is de ganache afgekoeld, hij moet n

10

heb je trouwens melk of pure chocolade gebruikt? iets meer chocolade maakt de ganache ook dikker.

Ik zet als ik weinig tijd heb ook wel het pannetje met ganache in koud water of in de koelkast. En dan idd de taart voor het begieten in de koelkast en na het begieten ook weer.

11

Melkchocola dus (zie bericht bovenaan ;) ) Ik zou er wat meer chocola doorheen doen zodat de verhouding verandert. Dan wordt het wel steviger. Maar ja, dan moet het wel weer afkoelen en je visite is er denk ik al :lol:

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

Mirjam5 schreef:

Melkchocola dus (zie bericht bovenaan ;) Mirjam

Ben blond :lol: :lol: (en mijn leesbril niet op ;))