1

Onderwerp: Beginners vraagje

Vraaje van een beginneling.
Ik heb van het weekend 2 taarten gebakken en op zich waren ze goed gelukt maar ze waren een beetje droog. Wat doe ik niet goed? Heb het recept eieren/suiker/bloem en maizena gebruikt. Kan ik beter een ander recept gebruiken?

Groetjes,
Susan

Groetjes,
Susan

2

Re: Beginners vraagje

Misschien iets te lang gebakken? Daar wordt hij droger van.
Je kan het wel verhelpen door met een plantenspuit er iets op te spuiten.
Dus op de doorgesneden plak, net voor je de vulling erop doet.
Iets van likeurtje, of sinasappelsap, of kan van alles zijn.

3

Ik heb de eerste paar keer ook zelf biscuit gemaakt en dat smaakte ook erg droog. Ik weet ook niet waar het aan ligt.

Groetjes, Elly

4

Elly67 schreef:

Ik heb de eerste paar keer ook zelf biscuit gemaakt en dat smaakte ook erg droog. Ik weet ook niet waar het aan ligt.

Jammer, maar het hoeft niet, die van mij waren echt niet droog, of ik had ze te lang in de oven gehad. En ik gebruikte dus ook dit recept.

5

Ik maak het ook altijd zelf met het zelfde recept als jij. Maar het is eigenlijk nooit te droog. Misschien idd iets te lang in de oven denk ik.

Groetjes Colinda

groetjes Colinda                                mijnalbum/ taartjes en Co
taartjes en Co: jammie jammie lekker lekker!!!

6 Laatst bewerkt door Carin (08-12-2008 23:01)

Ik vind het "zelfgemaakt" wel altijd iets droger dan van de mix.
Tenzij je het recept op de ouderwetse manier klaarmaakt maar dat doet denk ik niemand. Is ook erg veel werk :s

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

Mijn recept is veel sappiger dan de mix. Zijn velen in Noorwegen die dit recept zijn gaan gebruiken. Ook lukt de biscuit veel beter en wordt heel gelijk tijdens bakken.

Voor een vorm van 25 cm

4 eieren
3 dl suiker

20 min met de handmixer mixen

3 dl bloem
1 1/2 tl bakpoeder

mengen en zeven. Leper voor lepel bij mengsel voegen

tot slot 1 dl kokend water toevoegen (maakt beslag heel luchtig).

35 minuten op 175 graden midden in de oven.

Als biscuit klaar is uit de vorm halen en de vorm weer over biscuit leggen en zo laten afkoelen.

Als de biscuit over de rand van de vorm is gekomen moet je die voorzichtig los maken zodat de taart, tijdens afkoelen niet in het midden inzinkt.

Taart word nog sappiger als je em een nacht laat staan met vulling erin.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

8

Lady-Sharon schrijft: Als biscuit klaar is uit de vorm halen en de vorm weer over biscuit leggen en zo laten afkoelen.
Dus vorm eraf, en meteen er weer op? En in de vorm af laten koelen?

9

Lady-Sharon, is de tijd om te mixen hetzelfde als je een staande mixer (een Kenwood) hebt?

Als je het kokende water erbij hebt gedaan, moet je dan nog even doormixen
en dan in de vorm?

Je recept klinkt goed!

10 Laatst bewerkt door witje75 (15-12-2008 12:33)

Lady_Sharon schreef:

Mijn recept is veel sappiger dan de mix. Zijn velen in Noorwegen die dit recept zijn gaan gebruiken. Ook lukt de biscuit veel beter en wordt heel gelijk tijdens bakken.

Voor een vorm van 25 cm

4 eieren
3 dl suiker

20 min met de handmixer mixen

3 dl bloem
1 1/2 tl bakpoeder

mengen en zeven. Leper voor lepel bij mengsel voegen

tot slot 1 dl kokend water toevoegen (maakt beslag heel luchtig).

35 minuten op 175 graden midden in de oven.

Als biscuit klaar is uit de vorm halen en de vorm weer over biscuit leggen en zo laten afkoelen.

Als de biscuit over de rand van de vorm is gekomen moet je die voorzichtig los maken zodat de taart, tijdens afkoelen niet in het midden inzinkt.

Taart word nog sappiger als je em een nacht laat staan met vulling erin.

Zo, ik heb deze dus even uitgeprobeerd, al was ik wel iets eigenwijs.
Ik heb er toch verhoogd naar 5 eieren, omdat dat in ieder recept nodig was, om een 25 cm taart te vullen. Dus 5 eieren, 3,75 dl. bloem en suiker en bijna 2 theelepels bakpoeder.
Na, ik stond echt verbaasd, ik heb wel 3 verschillende recepten hier uitgeprobeerd, en heb nu de mix van de webshop.
Die werd dus het hoogst. De anderen 2 cm. tot 4 cm. lager.
Nu, ik kon de schaal met 2/3 vullen, en had niet verhoogd.
Dit ging maar net goed, want hij werd net zo hoog als de mix van de webshop!
Alleen 20 min. mixen, wat duurt de tijd dan lang zeg!
Dus ik heb de bloem er door heen gelepeld, en het kokend water stevig geroerd.
Resultaat: Stuk dunner beslag, wat dus niet gladgestreken hoeft te worden, en bleef helemaal recht, geen buld in het midden.
Nu uit de oven gehaald, en toen zakte hij toch weer 2 cm in, maar dat deden ze bij mij altijd al.
Resultaat heb ik op de foto gezet. Hier is hij dus al geslonken.
Lady-Sharon: Hartstikke bedankt. Dit is echt het recept, als je geen mix wil of hebt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QMII7G6V.jpg

11 Laatst bewerkt door leinaaa (18-01-2009 12:22)

Hoeveel gram is 3 dl aan suiker en bloem ongeveer? Weet iemand dat?

12 Laatst bewerkt door witje75 (18-01-2009 12:33)

Even in een smalle literkan gieten, of als je die niet hebt, kan je een lang smal glas nemen, daar eerst 3 dl water ingieten en daar streepje bij zetten.
Dan water eruit, en bloem erin.
Waarschijnlijk moet je dus 2 keer 1,5 dl doen, of je moet een groot glas hebben.

Of als je babyfles in huis hebt, kan je die goed gebruiken, staat de maatverdeling goed op.
3 dl. is trouwens wat Lady Sharon doet, zelf heb ik 3,75 gebruikt, dan wordt hij zo hoog als op de foto.

13

Net dit recept gedaan met inderdaad 5 eieren en dan 3,75 (Wel iettje minder suiker omdat het rietsuiker was en wij hier niet zulke zoetekauwen zijn)  ging allemaal prima in de 20x20 vierkante vorm de oven in 35 min op 175 gebakken.. er uit gehaald en.. TADA... weer maar 3 cm hoog. Ik ben eerlijk gezegd een beetje moedeloos geen idee waar aan het nu ligt en waarom het niet rijst...

14

Dat is heel vreemd. Als het goed is, kan je je bakvorm met 2 3de vullen.
En dat is volgens mij al meer dan 3 cm.
Ik weet niet of het aan de suikergehalte kan liggen.
Wel zou je nog kunnen proberen om de schaal eieren en suiker in een pan met kokend water te zetten, tijdens het mixen.
Als ik dat doe, dan kan ik de mixerpoten even rechtop laten staan na 20 min., en vallen ze langzaam om.
Als ik de dubbele hoeveelheid maak tegelijk, dan lukt me dat dus niet. Blijft het veel vloeibaarder.
Kan mijn mixer niet aan. En dan rijst het ook niet.

15

Het tijd van het mixen kan je wel verminderen maar magische getal is 20 min langer helpt niet want dan kan er echt geen lucht meer bij.

Bakken in vierkante vormen... De meeste wilton vormen zijn aardig laag en bescuit rijst niet meer dan de vorm hoog is.
Varme lucht heeft meer volume dan koude lucht... daardoor zakken alle bescuits iets in. Een optie voor hogere taart is door de kanten met bakpapier te bekleden wat boven de rand uitsteekt.

Als ik taart bodems maak in lage vormen bak ik er vaak twee die ik op elkaar leg.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

16 Laatst bewerkt door Sofia (04-02-2009 22:44)

Lady_Sharon: dit lijkt mij een lekker recept voor de biscuit. Ik ga deze binnenkort uitproberen. Alleen lijkt mij 250 gram suiker erg veel. Ik denk dat ik 150 gram ga doen.
En met 300 dl. bloem bedoel je toch 200 gram bloem? Bedankt dat je je recept met ons deelt. :thumb:

17

Sofia schreef:

Lady_Sharon: dit lijkt mij een lekker recept voor de biscuit. Ik ga deze binnenkort uitproberen. Alleen lijkt mij 250 gram suiker erg veel. Ik denk dat ik 150 gram ga doen.
En met 300 dl. bloem bedoel je toch 200 gram bloem? Bedankt dat je je recept met ons deelt. :thumb:

Laat je hier nog even weten, of het kan met 150 gr. suiker???
Als dat lukt, wil ik dat ook wel.

18

Mischien een stomme vraag maar dl is toch bijna gelijk aan grammen?
En bakpoeder nog speciale?

groetjes carola

Veel oefenen baart kunst :)    Groetjes Carola

19 Laatst bewerkt door witje75 (15-02-2009 10:19)

Bakpoeder koop je in hele kleine zakjes net als vannille suiker, ook bij de supermarkt bij de bakspullen.
En dl is zeker niet hetzelfde als grammen.
Ik heb het recept omgezet naar grammen, zie hier:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=46852
Succes ermee.