1 Laatst bewerkt door birgitta (14-11-2008 20:43)

Onderwerp: caramelkoekjes

http://i37.tinypic.com/1424f2t.jpg

140 gr bloem
55 gr kristalsuiker
85 gr boter (ROOMboter dus.......)

Vulling:
110 gr boter
110 gr lichtbruine basterdsuiker

2 el stroop
400 ml gecondenseerde melk
1 zakje vanillesuiker

Voor de bovenlaag:
140 gr pure chocolade (hoe donkerder, hoe lekkerder)

Meng de bloem en suiker en voeg de roomboter toe (roomboter op kamertemperatuur). Dit alles mengen tot een soepel deeg.
Verdeel dit deeg over de bodem van een vierkante taartvorm (als je die niet hebt: een ovenschaal kan ook) en bak de bodem in 20 minuten op 160 graden.
Doe al de ingredienten voor de vulling in een pan en verwarm deze op middelmatig vuur tot de boter is gesmolten.
Draai het gas laag en laat de vloeistof langzaam (ongeveer 8 a 10 minuten)een caramelkleur krijgen. Roer af en toe goed door.
Giet deze caramelmassa over de taartbodem en laat deze goed afkoelen. Smelt als laatste de chocolade (au bain marie, in de magnetron wordt het echt niet lekker) en verdeel deze over de caramel.
Laat het geheel in de koelkast afkoelen en snijd het dan in kleine stukjes (5 bij 5 centimeter, anders is het echt te machtig.)

2

Re: caramelkoekjes

Die zien er echt overheerlijk uit!!!

3

oh dat klinkt heerlijk

Groetjes Cindy

Heee deze (miljonairs-)koeken zijn mooi gelukt zeg! Ik heb ze wel ns eerder geprobeerd te maken maar had problemen met m'n vulling; de gecondenseerde melk ging niet caramelisreren en bleef te vloeibaar (!).....zou t kunnen dat het aan de pan lag? :think:
Mag ik vragen met wat voor pan en wat voor fornuis jij het deed??

Groetjes, Marleen

5

Heb dit zelf nog niet gemaakt, :D  heb het recept op google gevonden, maar ga het dit weekend maken.

Maak het dan in in zo een zware zwarte tefalpan.

Laat je dan weten of dat dan lukt  :)

Volgensmij komt dat uit een bakboek van de expo dat ik een keer zag liggen ^^ was toen vooral geïnteresseerd hoe je die caramel maakte...

Bedankt voor het recept :)!

7

water loopt me in de mond, die gaat in mijn receptenbestand! dank voor het delen!

groetjes Ellen

8

Heb vandaag de karamelkoekjes Gemaakt, en ze staan nu in de koelkast.

Heb de karamel in zware zwarte tefalpan gemaakt.

Heb zolang geroerd tot het een karamelpudding werd, dus iets langer dan 10 min.

En hij smaakte heerlijk :9

Vanavond snij ik hem in stukjes, en maak er een foto van :)

9

Je kunt ook een blikje gecondenseerde melk in een grote pan met water doen en 3 uur zachtjes laten sudderen, dan heb je ook caramel als je het blikje open maakt.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

10

dank ja voor de tip, maar 10 min gaat ietsje vlugger ;)

11

Het is me vrijwel goed gelukt, alleen maar het snijden ging niet zo netjes.

Maar ze smaken overheerlijk  :9

Heb ze niet allemaal op het bord gelegd

http://i34.tinypic.com/2j26gb8.jpg

12

Die zien er zeker goed uit!

Misschien helpt het als je met een warm mes snijdt? Geen idee hoor, maar misschien voor de volgende keer de moeite van het proberen waard.
Ze zullen er zeker niet minder om smaken (en het gaat toch niet in 1 stuk je maag in :D)

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

13

ik vind ze werkelijk geweldig eruit zien :) die moet ik zeker ook een keertje maken :)

14 Laatst bewerkt door TaartJo (17-11-2008 21:14)

Waar in de supermarkt kan je gecondenseerde melk vinden?
Heb al bij verschillende supers gezocht maar niet gevonden.
Ziet er echt heerlijk uit.. ze zien eruit als de caramel shortbread die je hier in Rotterdam kan kopen bij de Koekela en die zijn zo heeerrrrlijk!

Ik ga ze maken! Als ik die gecondenseerde melk kan vinden ;)

TaartJo schreef:

Waar in de supermarkt kan je gecondenseerde melk vinden?
Heb al bij verschillende supers gezocht maar niet gevonden.
Ziet er echt heerlijk uit.. ze zien eruit als de caramel shortbread die je hier in Rotterdam kan kopen bij de Koekela en die zijn zo heeerrrrlijk!

Ik ga ze maken! Als ik die gecondenseerde melk kan vinden ;)

Gecondenseerde melk kun je vinden bij de AH!!!!

16

http://www.oudwest.amsterdam.nl/content … _150_.jpeg

Staat vaak tussen de melk en chocolademelk

17

Bij onze AH (Eindhoven) staat de gecondenseerde melk bij de aziatische producten, bij de kokosmelk en dat soort dingen.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

18

Ik heb het gevonden bij de buitenlandse producten.
Beetje vreemde plek... maar gelukkig gevonden.
Nu maken :D

19

gebruik je voor de vulling ook roomboter? of gewone margarine?

20

Ik heb roomboter gebruikt voor de vulling... weet niet of het wat uit maakt als je margarine gebruikt.

Ik heb nog wel even een vraagje; ik heb deze koeken namelijk gemaakt ze staan nu in de koelkast alleen heb ik een vierkante bakvorm gebruikt met vrij hoge randen en ik was vergeten bakpapier te gebruiken voor de zijkanten, heb dit alleen voor de bodem gedaan... hoe krijg ik het er nu uit?

21

Ik heb een bakvorm gebruikt waar je de rand van kan afhalen.

22

Hoi,

Ik heb een blikje gecondenseerde melk gekocht met suiker. Zit er altijd suiker in of moet ik dan minder suiker erin doen?

Initiatiefneemster van jouwtaart.nl. en Jouwtaartshop.nl , en sinds februari een taartwinkel in Haarlem!

23

daar zit altijd suiker in, want anders wordt het geen caramel volgens mij. je hebt dus de goede gekocht!

24

Kijk eens aan...hier staat dus het recept...zit net het laatste stukje weg te werken :P ...heeeeeeeeeeeeerlijk :P :9 :P :9

Nog bedankt voor dit goddelijke stuk(je) chocola/caramel/koekjes ;)

P.S.: Katja heeft het ook nog op de valreep geproefd...ze vond het heeeeeeeerlijk!!!

"Het is altijd een feestje met elk Ti-Ta-ToverTaartje"
Groetjes, Dolores...  www.ti-ta-tovertaartjes.nl

25

Geweldig!!! had deze koeken als eens ergens op de foto gezien...en nu met recept.... ga meteen bakken!!!