1

Onderwerp: Help!!! Schuim blijft klef

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over het bakken van een schuimlaag. Ik heb gisteravond 1 eiwit opgeklopt, in de springvorm gedaan (16 cm doorsnee), 2,5 uur op 100 graden laten staan, daarna de oven uit, schuim in de nog warme oven laten staan en ik naar bed. Vanmorgen zag 'ie er keurig uit, springvorm liet goed los, maar het bakpapier blijft eraan plakken! Sterker nog, het eiwit is daar nog helemaal stroperig. Zou het komen door het bakpapier? Dat dan de warmte er niet goed bij kan ofzo?
Heb nu het taartje op z'n kop, dus met het bakpapier naarboven maar weer in de oven gezet op 100 graden.

Is dit normaal???

Groetjes,
Rhod

Groetjes,
Rhod

2

Re: Help!!! Schuim blijft klef

effe laten staan, meestal wordt het schuim gewoon hard. Ik vind dit altijd jammer, want ik vind dat kleffe heerlijk :P. Ik hoop altijd dat het klef wordt.. Maar ik krijg dat niet voor elkaar, Ik laat ze nooit afkoelen in de oven, ik haal wel altijd de schuimpjes van het bakpaier als ze net uit de oven komen, dan kan er aan de onderkant lucht bij, dus misschien dat het daanaan ligt. Ik gebruik ook vaak  silicone bakmat ipv bakpapier. Maar of het daaraan ligt weet ik niet.. Succes ermee

2.5 a 3 uur op 140 graden, hoeft niet in een springvorm, als je het eiwit (en 50 gr suiker) flink hebt opgeklopt (15 min ) en hup in de oven.

4 Laatst bewerkt door kokkie (06-11-2008 13:03)

Wat is dat toch met dat schuim van jou!! ;)
Bakpapier moet geen probleem zijn; gebruik ik zelf ook altijd. Als de onderkant nog klef is is hij niet lang genoeg gebakken. Langer doorgaan dus. Maar als jij zegt: stroperig, bedoel je dan echt gelige vloeibare suikerstroop misschien? Dan heb je misschien niet lang genoeg gemixt, is de suiker niet goed genoeg opgenomen door het eiwit. Het wordt overigens idd niet weer vloeibaar hoor (zoals je gisteravond vroeg) als je de suiker er later bijdoet, maar dat zul je ondertussen zelf ook wel gemerkt hebben!
Op z'n kop afbakken kan geen kwaad hoor, is voor nu een goeie redding...
Hopelijk zal het je toch een keertje lukken, het is zooo lekker....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

5 Laatst bewerkt door rvhardeveld (06-11-2008 16:32)

Nou, hij ziet er prima uit!!! :) :) :)
Nu hoop ik dat 'ie goed blijft tot morgen...

We gaan met een groep vrienden een weekendje weg. E

Groetjes,
Rhod

6

jippie!!
ben erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uitzag en hoe hij smaakte!!
fijn weekend!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...