1

Onderwerp: schuim als vulling

Hallo allemaal!

Dank zij m'n schoonzus (dank je Jantine! :D) Heb ik een idee om met nougatvulling te combineren. Namelijk schuim. Hebben jullie dat wel eens gebruikt?

Ik dacht gewoon eiwitten op te kloppen, in toeven spuiten en in de oven te zetten. Maar dan... hoe doe je het dan tussen je taart? Gewoon in stukjes breken en tussen je lagen stoppen of spatel je het nog door slagroom of botercreme ofzo? Of is het misschien beter om het door de nougatvulling heen te spatelen, of krijg je dan

Groetjes,
Rhod

2

Re: schuim als vulling

Ik zou het in stukken breken en dan lekker door je nougatvulling doen, gaat denk ik prima hoor! Lijkt me erg lekker :) En anders kun je het ook gewoon door botercreme doen hoor.

Groetjes Laura!

3 Laatst bewerkt door rvhardeveld (04-11-2008 19:03)

Ik had natuurlijk

Groetjes,
Rhod

4

Gaat hartstikke goed; het enige waar je rekening mee moet houden is dat je het gebakken schuim echt apart houdt van 'natte' vullingen omdat het anders snel zacht wordt. Ik heb zelfs wel eens ipv biscuit 2 schuimbodems gebruikt en gevuld met limoenbavarois. Ging prima, wel de bodems helemaal afgesmeerd met botercreme voordat de limoenbavarois ertussen ging.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

5

Ok

Groetjes,
Rhod

6

Euh.... Vreemd! Ik bak ze weliswaar wat korter als jij (ca. 3uur op 100 graden) maar ook gewoon op bakpapier en ook wel eens in een springvorm (met bakpapier bekleed). Dus wat er nu is misgegaan.... Ik laat ze wel altijd helemaal afkoelen voordat ik het papier er voorzichtig aftrek. Is dat het verschil?

Groetjes Wendy

7

Dat zou wel eens kunnen, want na de hele dag al de oven in de gaten houden had ik geen geduld meer om te wachten tot het schuim was afgekoeld. Vanavond poging 2 en die zal ik pas morgenochtend van het papier af halen.

Groetjes,
Rhod

Groetjes,
Rhod

8

Je krijgt het beste resultaat als je je eiwitten met een snufje zout schuimig mixt, en dan deel voor deel de suiker eraan toevoegt. Doormixen tot je een glanzend stijf mengsel krijgt. Het moet echt goed met elkaar vermengd, ik denk dat als je de suiker er doorheen spatelt het er niet goed genoeg doorheen zit, dan wordt het eiwit niet 'taai' genoeg. Ik gebruik per eiwit inderdaad 60 gram suiker (witte basterdsuiker of poedersuiker; kristalsuiker kan ook maar dan duurt het iets langer voordat het echt allemaal opgenomen is)
Wat ik me verder afvraag is hoe groot was je bodem dan? In doorsnee, bedoel ik? 1 eiwit is volgens mij te weinig, dan wordt je bodem te dun en dan breekt-ie natuurlijk ook heel gemakkelijk...

Groetjes Wendy

9

Mijn bodem is 16 cm in doorsnee. Een klein taartje dus maar.
Laat je de mixer op volle snelheid draaien als de suiker er doorheen gaat?
M'n kitchenaid is nu bezig, dus de suiker kan er bijna doorheen.
Ik dacht dan je schuim dan weer vloeibaar werd...

Groetjes,
Rhod

10

Oeps, sorry, zie het nu pas...
Maar ik heb alweer geantwoord bij je volgende topic ;)

Groetjes Wendy

11

Wel dezelfde dag opeten.
Ik had er eentje een dag van te voren gemaakt en mijn schuim laag was helemaal opgelost..:s