1

Onderwerp: beginnersvraagjes, help!

hallo allemaal,

Op 15 dec. is mijn zoontje jarig, en ik wil dan graag mijn eerste echte beklede taart maken, en dan graag een trein!
Heb bedacht dat ik de taart wil laten bestaan uit rechte blokjes cake/biscuit van 15x20 cm, 10 cm hoog. En dan 4 blokjes/wagons, en 1 locomotief.
Kan ik de trein het beste van biscuit of cake maken? En hoeveel lagen vulling zou ik ertussen kunnen doen? En die vulling, snij je de cake/bicuit dan gewoon in lagen?
En heb ook wat vraagjes over de bekleding (ook al is dit dan niet de juiste plaats, anders moet ik allemaal aparte topics openen...)
Ik ken fondant eigenlijk niet qua smaak, maar marsepein vind ik in elk geval lekker, maar dat geldt niet voor iedereen. Is t een idee om marsepein en fondant per wagon af te wisselen? En smaken ze bij elkaar ook goed, of is dat niet lekker.
En kan de fondant/marsepein direct over de cake heen, of moet je het met iets vastplakken? En de dingen die je uitsnijdt en erop plakt, hoe maak je die vast?
En dan tot slot, ik wilde de ingredienten bij de webshop kopen, maar lees allemaal negatieve dingen over de startersets fondant en marsepein... moet ik dat echt niet kopen, of zijn jullie ervaringen anders? Wat kopen jullie altijd?

Alvast heel erg bedankt, ik voel me echt een complete idioot met mijn vragen, maar kom er niet uit...:o

2

Re: beginnersvraagjes, help!

1. tenzij je flink wilt gaan stapelen zou biscuit prima kunnen. Maar cake kan ook, wat je zelf wilt.
2. hangt ervan af hoe hoog ze worden. Maar 2 lagen zou op zich prima kunnen. Zeker als hij 10 cm hoog wordt.
3. ja, je snijdt de cake gewoon in lagen (kan met een mes of taartzaag)
4. ik vind fondant vies, een ander vind marsepein vies. Je zou het allebei kunnen bestellen om het te proberen, of iemand bij je in de buurt lief aankijken of je een stukje mag proeven.
5. tuurlijk kan je per wagon afwisselen
6. ja hoor, dan noem je het marsefond
7. ik zou het met iets vastplakken. De meesten doen botercreme (of van de mix van de webshop of gewoon 1 op 1 maar jam, chocopasta ofzo kan ook. Slagroom beter van niet want daar gaat je marsepein/fondant van smelten geloof ik.
8. je kan plakken met een klein beetje water, met icing, met eetbare lijm.
9. ik koop zelf altijd gewoon de marsepein van de webshop, ik vind beide (funcakes maar ook extra blank) prima. Over fondant zou ik niet weten. De regalice heb ik eens gehad maar die vond ik echt vies.

:) hopelijk heb ik overal de juiste antwoorden op gegeven.
je kunt ook echt heel veel vinden als je zoekt. Ik heb voor ik mijn eerste taart maakte echt weken op het forum gelezen en gekeken.

Links in de oranje balk vind je FAQ, daar vind je heel veel informatie op al deze vragen.

Ik vind fondant lekker, vooral van Pettinice! Of marshmallowfondant, ook lekker. Het meest fan ben ik van marsefond, dus fondant en marsepein gemengd.

Groetjes Renske

4

ik heb toevallig net een week geleden ook een 3D trein gemaakt voor mijn neefje
(zie taartenparade 'tjoeketjoeke')
naar mijn idee een soortgelijke trein als jij in gedachten hebt..

ik heb voor de wagonnetjes gewoon chocobiscuit gemaakt, maar voor de loco heb ik toch wel cake gebruikt, omdat ik zeker wou weten dat de 'cockpit' (geen idee hoe dat bij een trein heet hihi) stevig genoeg boven op de loco zou blijven staan.

ik heb hiervoor overigens een gewoon cakeblik van 30 cm gebruikt. voor 2 wagonnetjes gewoon het biscuit door de helft en een beetje bijgesneden. en voor de loco

5

Hoi,

Ik lees mee. Ik ben van plan mijn allereerste taart te bakken en te bekleden (zal wel tig keer gaan mislukken, haha).
Mijn dochter is ook 15 december jarig en ik hoop dat het dan inmiddels gaat lukken.
Ik wil graag uit de webshop bestellen. Wat heb ik allemaal nodig om te satrten ?
Ik wil graag een taart bekleed met marsepein met een bepaald figuurtje erop van marsepein oid.

groetjes, Danielle

6

pas maar op.. als je in de webshop kijkt, dan wil je meteen álles hebben!!

ik heb voor mijn 1e taart alleen wat marspein besteld en een bloemuitsteker en 1 setje lettertappits.
heb me prima kunnen redden met een aardappelschilmesje en een coctailprikker, de achterkant van een gebaksvorkje enzenz

dus ik zou niet gelijk teveel bestellen. misschien vind je er wel nix aan (is erg onwaarschijnlijk)  maar dan heb je alles voor niets aangeschaft.

veel succes en plezier met maken enne.. wel showen h

ik had voor de 1e keer funmix besteld, smoother, wat bloemenuitstekers, marsepijn + wilton icing colors 12 set en een taartzaag..!

Groetjes Nicky

8 Laatst bewerkt door Roos1985 (23-10-2008 20:06)

Daantje75 schreef:

Hoi,

Ik lees mee. Ik ben van plan mijn allereerste taart te bakken en te bekleden (zal wel tig keer gaan mislukken, haha).
Mijn dochter is ook 15 december jarig en ik hoop dat het dan inmiddels gaat lukken.
Ik wil graag uit de webshop bestellen. Wat heb ik allemaal nodig om te satrten ?
Ik wil graag een taart bekleed met marsepein met een bepaald figuurtje erop van marsepein oid.

groetjes, Danielle

Wat toevallig dat je dochter ook op 15 dec. jarig is! Hoe oud wordt ze?

Heel erg bedankt voor jullie tips, en dan met name de tip dat ik eens bij FAQ moest kijken, whaha. Ik dacht altijd dat dat technische informatie over de website was, hoe ik daar nou toch bij kom...:/

Anyway, ik heb gisteren mijn eerste taartje bekleed, maar dat was zo'n mislukking dat ik er geen foto van ga plaatsen, whaha.
Ik had t geduld niet echt om er voor te gaan zitten, en heb het halverwege op gegeven. Erg he...

Anyway, er is hier in Arnhem waar ik woon, een handige winkel(kookeiland) met heel veel spullies, en heb daar rolfondant blank, rolfondant rood, en een vierkante taartform(22x22) en een min-cakeblik gehaald.
Ik schrok een beetje van de prijzen, en wilde niet meteen honderd kleurstofjes enzo halen, dus heb t daar maar bij gelaten.
En heb ook nog bij de plus minimarshmellows gehaald, goeie tip trouwens, in die zak zitten vier kleurtjes (roze, oranje, groen en geel) met allemaal een ander smaakje. Heb er mmf van gemaakt, en dat ging heel goed. Heb de roze en oranje gemengt, en werd een mooi pastel roze kleurtje, en de groene en de gele, dat werd een mooi zacht-groen kleurtje. En lekker ook nog!

Heb cake gebruikt voor de taart, en gevuld met 1 laag citroenkwarktaart-pudding van mona, en 1 laag sinaasappelmarmelade.
En heb 2 wagonnetjes en een locomotiefje gemaakt, maar het leek niet op een trein, meer op een auto met 2 caravans erachter  :think:
En ik heb uiteindelijk alleen de roze en groene mmf gebruikt, en wat fondant met cacao voor de wieltjes.

De taart was wel lekker, maar ongelofelijk machtig. Dus volgende keer toch biscuit.

En t onderwerp voor de taart voor mijn zoontje heb ik aangepast, zag namelijk verschrikkelijk leuke piraten-uitstekers bij die kookwinkel, en aangezien hij toch al een piraatjes-kamer heeft, wordt het een piratentaart. Vind die uitstekers ook wel geruststellend.;)

9

hebben ze daar bij het kookeiland dan ook echt ingredi

10

Hoi roos,

Mijn dochter wordt twee jaar. Gek van Bumba, Nijntje en Dora dus ik kan nog kiezen wat het gaat worden.
Ik ben bang dat mijn eerste creatie net zoiets gaat worden ls jouw caravan, hihi.
Maar alle begin is moeilijk, toch.

Veel succes ermee

11

Ze hadden bij het kookeiland fondant, blank en gekleurd. De blanke was vergelijkbaar qua prijs met de webshop, maar heb net even gekeken, en blijk voor de gekleurde echt veel's te veel te hebben betaald! 4,75 volgens mij, voor 250 gram. Doe ik dus nooit meer:(
En ze hadden veel kleurstoffen, van Wilton, volgens mij ook vergelijkbaar qua prijs, misschien iets duurder.
En veel sierballetjes en bloemetjes en dergelijke, en glitter en glansspray. Dus wel aardig wat, maar de webshop heeft meer;)

En Daantje, wat leuk, onze kids zijn precies even oud:) (hoe laat ben jij bevallen?:P;)) Mijn zoontje is ook weg van Bumba, maar ik helaas wat minder, vind Bumba maar een eng mannetje. Nijntje gaat nog. Gelukkig vind hij Dikkie Dik en Dribbel ook super, dus die hou ik ook nog in overweging voor de taart;)

12

Wat leuk, even oud. Ze is 's avonds om elf uur geboren. en nu niet komen dat je zoontje ook om die tijd geboren is he ?
Bumba een eng mannetje, lachen. Tja ben er ook niet kapot van, maar goed.

Ik ga, denk ik, maar het een en ander bestellen en het weekend maar eens wat proberen. Mocht ik niks showen is het grandioos mislukt. Anders natuurlijk een fotootje.