1

Onderwerp: knapperig chocolaagje te knapperig??

Ik heb tijdje terug voor mijn eigen verjaardag een taart gemaakt van chocobiscuit gevuld met laagje knapperige chocolade, aardbeientoetje van mona en aardbeienjam. Bekleed met chocofondant.
Was een groot succes en smaakte goed.....

..maar.....

dat knapperige laagje choco, ik vond het te knapperig. Ik had gewoon chocola gesmolten, erop gesmeerd, even laten stollen in de koelkast (allemaal volgens tips hier op forum), toen het monatoetje erop.
Wat mij tegenviel is dat toen ik de taart aansneed, ik best wel kracht moest zetten om door de chocolaag heen te komen. Hierdoor geen mooie punten want het toetje is zacht en dat frubbelde alle kanten op.

De smaak was wel lekker alleen het oog wil ook wel mooie punten.
hebben jullie dit ook wel eens of heb je andere tips?

Ik heb volgens mij niet te dik gesmeerd, gewoon een laagje zoals je bv nutella op je brood doet.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

2

Re: knapperig chocolaagje te knapperig??

Ik heb hetzelfde probleem ook meegemaakt toen ik een chocoladelaagje onder mijn aardbeibavarois deed. Daarom doe ik het niet meer..... Heb laatst wel eens zitten denken om gewoon wat gesmolten chocolade door wat botercreme heen te roeren, krijg je meer een ganache-achtig gebeuren, is wat zachter...
Maar misschien hebben andere veel betere tips?
Ik wacht gespannen af.....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

Gesmolten chocolade wordt idd erg hard. Maar hoe dunner het laagje hoe makkelijker je er doorheen kan snijden en dus lekkerder het is. (echt maar heeeeeeeel dun erop doen)
Verder heb ik geen tips maar blijf het dus ook volgen.

4

Precies wat Nathalie zegt. Een heel dun laagje smeren, en niet een dikke. Ik smelt voor een 24 cm taart een reep van 85 gram erop. tja denk dat er dan ongeveer 70 gram op zal komen op je taart. Aangezien er vaak veel blijft plakken aan lepels en pannen enzo.

5

Ik heb wel eens de gesmolten chocola in een spuitzakje gedaan en daar een heel klein puntje afgeknipt en toen een spinnenwebje chocola op de biscuit gespoten en toen was de taart beter snijdbaar. Ik heb ook wel zo'n ervaring gehad met een 'plank' chocola in het midden :D!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

Babs schreef:

Aangezien er vaak veel blijft plakken aan lepels en pannen enzo.

of aan je vingers :lol:

7

Nathalie schreef:
Babs schreef:

Aangezien er vaak veel blijft plakken aan lepels en pannen enzo.

of aan je vingers :lol:

:lol: inderdaad :lol:

maar inderdaad dus streven naar net iets te weinig chocolade om de hele bodem te bedekken dus daarom heeeeel erg dun smeren, dan is het heeerlijk :D
en anders inderdaad een patroontje proberen...

8

Zie je wel... De goede ide

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

9

Ik smelt de chocolade altijd met wat (ongeklopte) slagroom erdoor...krijg je een heerlijk zacht laagje...mmmmm

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

10

Ik had de eerste keer ook een nutella-laagje gedaan, was inderdaad ook flink kracht zetten!
De keer daarna heb ik een heel dun laagje gedaan, het trok eigenlijk in de biscuit. Als het dan hard geworden is, is het dun genoeg om snijdbaar te zijn en tegelijkertijd lekker knapperig!

Groetjes Renske

11

tom poes schreef:

Ik heb wel eens de gesmolten chocola in een spuitzakje gedaan en daar een heel klein puntje afgeknipt en toen een spinnenwebje chocola op de biscuit gespoten en toen was de taart beter snijdbaar. Ik heb ook wel zo'n ervaring gehad met een 'plank' chocola in het midden :D!

he dat is slim! die ga ik onthouden!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

Wat ik wel eens doe is een lepel glucosestroop er door. Wel lekker, niet te knapperig :9

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

tom poes schreef:

Ik heb wel eens de gesmolten chocola in een spuitzakje gedaan en daar een heel klein puntje afgeknipt en toen een spinnenwebje chocola op de biscuit gespoten en toen was de taart beter snijdbaar.

da's een goeie tip. Volgende keer proberen!!
Bedankt

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

14

Ik heb ook weleens stevig kracht moeten zetten (een  nutella-laagje had ik er ook op)  :) Ik heb toen alleen het knapperige laagje heeelemaal onderop de taart gedaan en daarboven op dus de vullingen. Ik had verder geen last van dat de taart kapot ging daardoor. Een vlijmscherp mes is is daarbij erg handig (dus niet 'zagend' de taart door, maar een beetje drukkend)
Zo'n knapperig laagje valt wel bij iedereen in de smaak he....hihihi :P

Groetjes Tien

15

Ik gebruik ook de "spinnenweb-manier" van Tom Poes. En alleen op het onderste plakje van het kapsel. Hele dunne "draadjes" maken, dan geeft het net een lekkere crunch zeg maar...

Wat je ook kunt doen is van die plakkies van venz voor op de boterham, dat zijn van die kleine plakjes chocolade!

JS

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl