Onderwerp: smelten/zweten door botercreme webshop

Hallo Allemaal,

Wat gebruiken jullie voor het afsmeren van de taart?
Ik gebruik sinds enige tijd botercreme van de webshop en heb naar mijn idee meer last van zweten en smelten...
Volgens een van de forumleden waar ik eventjes mee gechat heb kwam dit van de botercreme en is het beter om 1 op 1 botercreme te gebruiken....ik denk dat ze gelijk heeft, maar ben benieuwd naar jullie vergelijking tussen botercreme webshop en botercreme die je zelf maakt???
Ik vind overigens de botercreme van de webshop veel lekkerder....
Heel graag julie reacties!!

Groetjes JS

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

2

Re: smelten/zweten door botercreme webshop

ik maak ook zelf de botercreme en doe er dan een pakje saroma erin of vloeibare chocolade smaakt heerlijk en fondant zweet ook niet

3

Ik smeer zelf meestal ook af met mix-botercreme ( omdat ik het inderdaad lekkerder vind), maar ik lees vaak dat het met 1:1 beter/veiliger is. Ik bak zelf niet voor de verkoop, dus ik zit niet zo met een barstje hier of daar;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Ik vind die van de webshop veel lekkerder, maar gebruik dan 150 ml water i.p.v. 200 ml. Dat gaat prima.
Trouwens de meringue botercreme heb ik laatst geprobeerd: nog lekkerder en geen lekkage.
Dat recept staat op www.tartacadabra.nl, bij recepten --> vullingen

5

Ik gebruik altijd botercreme mix van de webshop om af te smeren en heb nog nooit last gehad van smeltende taarten.
Ik moet wel bekennen dat ik nooit zelf botercreme maak en kan dus niet echt vergelijken.

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

6

Ik gebruik meestal mix, maar dan met minder water als 'moet'. De 1:1 is niet te eten, dus die gebruik ik alleen als ik op veilig moet spelen voor een taart.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Alleen maar de creme met mix.
Ook om af te smeren.
Ik heb eenmaal in mijn leven een smeltende taart gehad. Dat was een topsy turvy, in 30 graden zomer, waarvan de bovenste 2,5 kilo woog :D, die vanaf 11.00 uur gestapeld buiten de koeling had gestaan en om 16.00 uur ging smelten.
Ik stond daar dus niet echt van te kijken :+
Verder nooit last van.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

Ik heb het ook wel eens met de mix dat het wat vochtig is onder het marsepein. Volgens mij komt dat omdat ik de botercreme niet goed genoeg (min. 10 minuten) door elkaar mix. Ik moet het nu nog met de hand doen (mijn k.a. is inmiddels besteld!) en dan denk ik na 5 min. vaak ok

9

Mijn uitgangspunt is: 8 van de 10x gaat het goed als je afsmeert met botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

ik doe als Marianne, speel op safe en alleen de buitenkant dun insmeren met de 1:1

lekker duurt het langst!

11

Heb laatst afgesmeerd met de mix die gemaakt was met margarine (normaal doe ik roomboter) Was ook al een stuk steviger!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

12

Ik zit hier dus ook al een heel aantal taarten mee te tobben en krijg het met beide niet voor elkaar :s Voorheen altijd met de mix gedaan en dat ging een heel aantal taarten goed, tot ik overstapte op mix met roomboter (gebruike voorheen bleuband boter) , toen begon hij opeens te bobbelen en te scheuren en smelten. Daarna dus op advies overgestapt op 1:1, maar bij mij blijft het dus een ramp. En baal er ook verschrikkelijk van!

Dus als iemand de oplossing heeft. Ga denk ik maar weer eens terug naar mix met bleu band, die smaakte ook erg goed en toen ging het nog goed ook. Sinds de roomboter is bij mij het gedonder begonnen ;)

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

13

taartdoos schreef:

Heb laatst afgesmeerd met de mix die gemaakt was met margarine (normaal doe ik roomboter) Was ook al een stuk steviger!

Tjee, dat is wel erg toevallig, schrijf net onder jou berichtje dat ik de margarine ook een stuk steviger vind ;)

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

14

Wat bedoelen jullie met de 1:1 mix?

Ik mix altijd 100 gr poedersuiker 100 gr botercrememix 200 ml water en een pakje roomboter...
Ik heb de laatste tijd ook meer last dat mijn taarten gaan smelten, ik dacht dat het aan mijn vochtige koelkast lag nl.. Van het weekend had ik nog een smeltende voetbal... Ik dacht oh jee te veel botercreme gebruikt met het afsmeren...

Wie heeft de gouden tip, want de botercreme vinden ik en mijn klantjes toch wel erg lekker... ;)

Mmm das pas lekker!

15

1:1 betekent gelijke delen poedersuiker en (room)boter. Er komt dus geen mix en water aan te pas, waardoor de smeltkans erg klein wordt.

Overigens smeer ik ook wel af met meringue botercr

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

16

Smeer alleen af met 1:1 botercreme, doe ik er meestal nog een lekker smaakje doorheen, vanille of amandel. Botercreme mix gebruik ik alleen om te vullen.

17

Ik smeer af met de mix van de webshop.. Heb alleen last gehad van smeltende taarten toen ik de funcake marsepein gebruikte. Nu gebruik ik weer gewoon de "oude" x-tra blanke marsepein en heb ik nergens geen last meer van.

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

18

mamandy77 schreef:

Ik mix altijd 100 gr poedersuiker 100 gr botercrememix 200 ml water en een pakje roomboter...
Ik heb de laatste tijd ook meer last dat mijn taarten gaan smelten, ik dacht dat het aan mijn vochtige koelkast lag nl.. Van het weekend had ik nog een smeltende voetbal... Ik dacht oh jee te veel botercreme gebruikt met het afsmeren...

Wie heeft de gouden tip, want de botercreme vinden ik en mijn klantjes toch wel erg lekker... ;)

Ik heb nou precies hetzelfde gehad....ik snapte er ook al niets van...zou de samenstelling veranderd zijn?????

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

Roggeknorrie schreef:
mamandy77 schreef:

Ik heb nou precies hetzelfde gehad....ik snapte er ook al niets van...zou de samenstelling veranderd zijn?????

Ik zou echt 1 op 1 gebruiken om af te smeren: Dan doe je dus bv 100 gram boter en 100 graam poedersuiker, ik gebruik voor de boeter dan 50 gram blue band (pakje) en 50 gram roomboter!!
De mix van de webshop bevat dus water en water + fondant = geen goede combi

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

20

Pooh schreef:

Ik gebruik meestal mix, maar dan met minder water als 'moet'. De 1:1 is niet te eten, dus die gebruik ik alleen als ik op veilig moet spelen voor een taart.

Ben ik het helemaal mee eens.
Nooit problemen met smelten ;)

21

corina schreef:
Pooh schreef:

Ben ik het helemaal mee eens.
Nooit problemen met smelten ;)

Ik ga ook eens minderen met het water....goede tip!

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

22

ik smeer ook af met botercrememix en echt nog nooit een smeltende taart gehad, wel smeer ik maar een heel dun laagje misschien dat dat ook scheelt?!

23

mijn vorige taart met marsepein begon ook te smelten met de mix van de webshop. Hier heb ik nog wel wat van over en ga morgen weer een taart maken. dit maal bekleed ik met home made MMF. gaat dit dan waarschijnlijk ook smelten?
anders maak ik 1:1 bc....

alvast bedankt!

Schatertheater en meer: www.kletskoek.eu

24

Ik heb op een cursus geleerd om met abrikozenjam (gezeefd) af te smeren.Vond ik persoonlijk lekkerder.

Als ieder mens een ander mens gelukkig zou maken, was de gehele wereld gelukkig
groetjes saskia

25

Wat vaak het probleem is als het gaat smelten is dat de creme niet goed is gemaakt. Je moet goed opletten dat het mengsel ook goed is doorklopt, dat je ingredienten op kamertemperatuur zijn etc. Als je cr

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat