1

Onderwerp: Het bekleden lukt me gewoon niet!

Hoi,

Ik ben zo onderhand 2 weken op het forum ofzo en ik vind het echt superleuk. Ook erg leuk hoe snel iedereen tips geeft.
Ik heb nu een vraag die al aardig wat keren aan bod is gekomen maar een echte oplossing heb ik toch nog niet gevonden.
Bij de webshop heb ik blanke marsepein gekocht. Ik wil dit dan kleuren met de wilton colours. Ik doe er dan genoeg kleur door dat weet ik zeker want de kleur is fel genoeg, maar ik krijg het echt niet in een egale kleur. Het is altijd gemarmerd en wordt nooit mooi egaal. Hoe los je dat op?
Nu kan ik ook totaal niet overweg met marsepein. Het plakt overal een vast en het uitrollen wil ook steeds niet lukken.
Nu had iemand het al over fondant maar plakt dat dan ook echt minder? En ik heb ook al gelezen dat dat niet lekker is. Is dat echt zo?
En dan nog een klein vraagje die hier eigenlijk niet bij hoort maar ach...
Als ik mijn cupcakes bak dan laat het papiertje altijd los. Ik doe het zo: de papiertjes in de muffinvorm. Dan het beslag erin. Dan in de oven. Dan uit de oven halen. Dan iets zwaars erop zodat ze niet te hoog worden. Dan eruit halen, maar dan moet je toch iets aan het papiertje trekken, of kan dit anders? En dan af laten koelen.
Nou ik hoop dat jullie met tips komen, dat zou ik echt erg fijn vinden!

Groetjes Suze

2

Re: Het bekleden lukt me gewoon niet!

De smaak van fondant is echt heel persoonlijk, de 1 zweert bij fondant de ander HAAT het. Ik ben er ook niet echt weg van en ik vind het juist weer wel plakken.

Het kleuren, ik ben bang dat je het toch langer moet door kneden. Na het kleuren de marsepein inpakken in plastic en lekker even weg leggen. Ik kleur altijd een dag van te voren, zo trekt de kleur er mooi in en plakt het ook niet zo erg bij het verwerken.

De cupcakes...
Ik bak ze, haal ze uit de oven, leg er een snijplank op voor een paar seconden en haal de cakejes dan uit het bakblik en laat ze (met papiertjes erom) afkoelen op mn aanrecht. Ik begrijp niet zo goed waar je aan het papiertje zou moeten trekken..trekken doen ze bij mij pas tijdens het opeten.

3

De enige remedie om marmeren van marsepein te voorkomen, is d

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

idd een tijd van tevoren kleuren, even in de koelkast, in vershoudfolie, wil ook wel eens helpen. Als het dan nog erg plakt, poedersuiker! iets op het werkblad en op je roller,tenminste, ik gebruik een ouderwetse deegroller, het schijnt ook met een pvc buis te kunnen en dat zal dan weer minder moeten plakken (bij mij plakt het niet).
Ik vond de fondant vies, zwaar, maar wel prettig werken. Omdat het bij de taart toch om smaak gaat, heeft marsepein mijn voorkeur.

cc's? Ik zo het niet weten, ik heb er voor het goede doel eens een heleboel gebakken,maar dan zonder toevoegingen en gewoon lekker hoog boven het papiertje uit (muffins dus).

groetjes Ellen

5

Hoi,

Zo wat zijn jullie snel zeg. Ik gebruik inderdaad een deegroller en daar plakt het dus heel erg aan vast. Ik zal het nu is proberen met wat poedersuiker. Ik zelf kneed de marsepein niet (ik heb er te weinig kracht voor) Ow nee: ik heb er geen kracht meer voor haha! Dus dat doet mijn moeder maar die wordt echt gek van dat kneden. Ik heb ook wel is gelezen dat je het in de keukenmachine kunt doen maar die hebben wij niet helaas. Ik heb nog wat marsepein dus ik zal het weer is proberen. Misschien moet ik anders maar de al gekleurde marsepein kopen dan hoef je natuurlijk niet zo te kneden. Maar dan heb ik de kleurstof weer voor niks...
En om de cupcakes uit de muffinvorm te halen moet je toch ietsje aan het papiertje trekken om ze omhoog te laten komen. Hoe moet je ze er anders uithalen? Je moet het bakblik toch ook niet op de kop gooien en de cupcakes eruit laten vallen haha! Lijkt me niet de bedoeling he?
Nou nogmaals super bedankt voor de snelle en handige tips!
Echt super zo'n forum!

Groetjes Suze

6

Suze schreef:

En om de cupcakes uit de muffinvorm te halen moet je toch ietsje aan het papiertje trekken om ze omhoog te laten komen. Hoe moet je ze er anders uithalen? Je moet het bakblik toch ook niet op de kop gooien en de cupcakes eruit laten vallen haha! Lijkt me niet de bedoeling he?

Je kunt ze eruit wippen met iets eronder (palet)mes, lepel, zoiets.

Ik laat ze er wel altijd op de kop uitvallen en dan draai ik ze heel snel weer om.

Groetjes Renske

8 Laatst bewerkt door Carin (06-10-2008 20:19)

Kneden is een kunst op zich. Als je het doet als de bakker dan ben je heel snel klaar. Maar ik kan je werkelijk niet met woorden uitleggen hoe dat dan moet :s

De cc's met blik en al gewoon omkeren en dan snel weer rechtop zetten.

Als het bekleden met marsepein niet lekker lukt zou ik z

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

9

Ik heb van de week voor het eerst een taart gedecoreert met marsepein i.p.v. fondant en er zitten aan beide voor- en nadelen. Met marsepein krijg je makkelijker felle kleuren, het barst niet zo gauw en ziet er denk ik wel iets mooier uit (glimt meer). Maar ik vond er ook wel wat nadelen aan zitten. ik werd ook echt gek van het geplak (ik had extra blanke en gebruik ook wiltonkleurstoffen), zowel bij het kleuren als bij het decoreren. Qua smaak is het heel persoonlijk. Ik had eerst het starterspakket van fondant en dat rook in ieder geval heel vies, maar van bakels ruikt prima en schijnt ook lekker te smaken (ja ik houst zelf helemaal niet van fondant en marsepein, dus moet altijd op een ander af gaan). marsepein daar moet je van houden. De een lust het wel en de ander niet.
Persoonlijk vind ik nu fondant fijner werken, maar dat is dus bij iedereen anders zoals je merkt.

Ik haal mijn cc met een sateprikker uit de bakblikken, gewoon erin steken en op de plek zetten waar het moet, je bekleed het toch dus het gaatje zie je niet meer.

gr monica
En mijn website is in de lucht www.monicake.nl

11

ik doe als ik de fondant kleur tussen je handen wrijven zodat je sliert krijgt dan dub vouwen en weer rollen todat de kleur uiteindelijk egaal is.

en met rollen idd poedersuiker gebruiken dat helpt

wist eerst ook niet hoe ik dat egaal kreeg tot ik dit deed, ik heb vloeibaar kleurstof van de taartjesfabriek hier in de stad dus elke keer een paar druppeltjes.

en de kleur was mooi rood en egaal :D
zie mijn topic in 18+

met cc kan ik je niet helpen nog nooit gebakken

gr. wendy

http://fototaartjes.hyves.nl regio kerkrade/heerlen e.o

12

Wauw wat een reacties al weer. Echt super dat jullie me zo helpen. Ik ga zometeen weer een berg cc bakken ( mn vader is vrijdag jarig) en dan ga ik ze maar op de kop gooien, lachen ja! Balkbrug ligt nogal in de rimboe. In de buurt van Zwolle, Meppel, Hoogeveen. Niet in de buurt van Oegstgeest dus. Maar wel superleuk dat je dat aanbied. Ik denk dat ik dan maar een tijdje van de marsepein afzie en het nu gewoon ga proberen om het verder echt onder de knie te krijgen (ben nog een echte beginneling) en als dat allemaal gelukt is kijk ik wel weer verder. Maar bedankt voor alle tips, ik ben er erg blij mee!

Groetjes Suze

13

Marianne schreef:

[edit] Petra typt v

14

x-el schreef:

even in de koelkast, in vershoudfolie,

Bij mij gaat het nooit de ijskast in

15

Suze schreef:

Hoi,

Groetjes Suze

En dat is nou precies wat ik wel doe! Ik kiepe het bakblik op en hoppaaaaaaaaa liggen ze op mn aanrecht! Even omdraaien en ze staan me weer blij an te lachen!

16

Hoi!

Nou de eerste groep cakejes is al uit de oven en ik heb ze dus mooi op de kop gegooid! Werkt echt super! Bedankt voor de tip!

17

Tegen het plakken op je werkblad zweer ik bij crisco. Wat een geweldig spul. Je roller ermee insmeren en je werkblad en je krijgt de mooiste plakken om te bekleden. Fondant vindt ik wel fijn om mee te werken maar is plakkeriger dan marsepein. Qua smaak is het heel persoonlijk. Ik vind fondant heel vies maar is wel prachtig als je een witte taart wil hebben.

18

Ik ben maar een beginneling, maar ik heb nu twee x een taart gemaakt, met de helft marsepein, en de helft fondant. Gaat prima!!! Scheurt niet, en vind het lekkerder smaken dan alleen fondant. Misschien dat je dat eens kan proberen?

Groetjes.....Laura

19

Ik gebruik bij het uitrollen geen poedersuiker, ik heb een plank bekleed met dat plastic om boeken mee te kaften en een plastic roller en het plakt nooit meer. Ik heb het ook van het forum hier en voor mij is dat echt de uitkomst omdat ik met poedersuiker soms wel vlekken kreeg. En het kleuren doe ik ook tussen mijn handen rollen dan weer een bal maken en weer rollen en weer ..... tot je zelfs je spieren in je tenen voelt en dan ben je klaar! Zo gebeurt! hahaha

Groetjes Desiree
mijn taartjes vindt je op Nieky.nl of op hyves! Niekytaarten

20

Nog steeds nieuwe tips!
Echt super hoor!
Ik doe het nu gewoon eventjes zonder marsepein omdat ik er iedere keer nogal boos van werd.
Nu versier ik ze gewoon met een mooie toef!
Ziet er ook best leuk uit.
Ik ben ook nog maar een beginneling dus dan mag dat wel haha!

Berichten [ 20 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Het bekleden lukt me gewoon niet!