1

Onderwerp: chocobiscuit maken

Hallo allemaal,

Even een paar vraagjes:

- Ik wil graag een chocoladebiscuit maken, hoe doe ik dat? Gewoon cacao door je beslag mengen? en hoeveel dan?

- Ik heb al een paar taarten gemaakt en moest zeggen dat ze best goed waren gelukt, alleen ze kwamen er goed uit en dan na een paar minuten zakte ie in, terwijl ik m toch in oven liet afkoelen.
Nu heb ik ook al gelezen dat sommige m meteen na het bakken storten op een plateau. Wat doe ik verkeerd.
De laatste taart die ik maakte kwam er ook goed uit, laten afkoelen, uit de oven gehaald in de vorm laten zitten en hij storte in het midden in. Gestort op een plat ondervlak en toen zakte hij weer in het midden in. Wat doe ik verkeerd, moet hij langer in de oven.
Ik gebruikte 9 eieren en had m 75 min op 180 graden. Ik durf eigenlijk de temp. niet op te bouwen omdat mijn oven na het bakken meteen gaat koelen, of moet ik het gewoon doen. Dus 15 min. 150 graden, dan na het piepje van mijn oven weer wat langer en opbouwen, etc. hellup.

- Dan nog een vraagje over botercreme. Kan je dat zelf maken met gezeefde bakkerspoeder en boter, wat zijn de verhoudingen, is het lekker om je taart ermee af te smeren, wordt dit hard?. Heb nog niet echt gewerkt met fondant of marsepein, alleen met royal icing. Daar smeer ik mn taarten nu mee af, maar wordt erg zoet.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Re: chocobiscuit maken

- Als je aan 330 gram biscuitmix 40 gram cacaopoeder en 25 gram poedersuiker toevoegt krijg je chocoladetaart! Doe het dus bij de mix meteen, en zeef het even dan. Anders krijg je klontjes! Daarna pas eieren en water toevoegen, zelfde hoeveelheden hanteren.
Een extra eigeel wordt ook wel aangeraden, anders heb je kans dat het wat droog wordt.

- in 3 fasen bakken werkt echt! na het bakken meteen je bakvorm omkeren en zo de onderkant (die eigenlijk de bovenkant was) recht krijgen. Evt nog een zware snijplank erop.

- botercreme kun je zelf maken ja, zie bij recepten hier op de site. De verhouding is dan 1:1. Hier kun je prima mee afsmeren, om te vullen zijn de meningen verdeeld, ligt eraan of je het lekker vindt. Je kunt er ook een smaakje doorheen doen.

Succes!

Groetjes Renske

3 Laatst bewerkt door linda1 (05-10-2008 07:35)

Bedankt Renske voor je snelle reactie.
Nu nog ff een klein vraagje, ik gebruik geen kant en klare biscuitmix. Voor bvb een 25 cm bakblik gebruik ik 9 eieren, 202,5 suiker, 135 g. bloem en 90 g. maizena. Hoeveel cacao moet ik dan toevoegen?

En dat in fasen bakken ga ik vandaag meteen uitproberen en ik laat het weten. Ben benieuwd.

Hoe doe je een smaakje door je botercreme, wat kan je daarvoor gebruiken, smaakstoffen?

Je ziet ik ben echt een beginner, hoop dat je weer reageert, want jullie helpen me wel allemaal.

groetjes Linda

P.S. Heb ff bij je taarten gekeken, maar die zien er prachtig uit, zou ik dat ook ooit eens leren. Vooral die bruine chocotaart met groene biscuit, prachtig.

4

Ik kan je niet helpen wat betreft de biscuits want daar heb ik de laatste tijd ook weer problemen mee. (na lange tijd) Dus ik ga de stort truc ook maar eens gebruikten bij een volgende taart.

Betreft je oven... heb je een hetelucht oven?
Ik voer bij mijn oven (hetelucht) altijd de totale baktijd voor de taart in.
Begin bij 150C. Ik zet mijn mangetron teller op 10 min. Als die afgaat,
loop ik naar m'n oven en zet m'n temp. naar 160 en zo verder. Tot je
op de laatste 10 min naar 180 graden gaat. Daarna slaat je oven gewoon af.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Als je een smaakje in je bc wilt kun je daar inderdaad een smaakstof voor gebruiken. Paar druppeltjes essence van het een of ander. Sommige doen er
een beetje rum in. Als je de bc-mix van de webshop gebruikt, dan moet je als je drank toevoegd even kijken dat je dat van het aantal ml. water aftrekt zeg maar. Snap je me nog?

Jammer dat je even hebt moeten wachten op een nieuw antwoord maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt...

Veel bakplezier. Ben benieuwd naar je creatie

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

5 Laatst bewerkt door linda1 (05-10-2008 09:15)

Bedankt Suzanne voor je reactie. Ik heb gewoon een electrische oven en moet de tijd en de hoogte van het aantal graden invoeren, daarna valt ie uit en gaat in koelstand. Nu ga ik in etappes proberen te bakken. Weet jij misschien hoe ik dat precies het beste kan opbouwen. Mijn taart moet normaal gesproken (voor 7 eieren) zo'n 70 min. op 180 graden. Moet ik nu 15 min. 140, dan 15 min 160, dan de rest van de baktijd 180 doe?

6 Laatst bewerkt door Claudia Mv 2 (05-10-2008 09:19)

Ik bak ze altijd op 160 graden en dan rond 35 min enen inprikken of de gar is als hij klaar is doe ik hem gelijk ondersteboven op een rooster uitstorten en laat hem dan zo afkoelen.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

7

Ik gebruik altijd de biscuitmix van de webshop dus heb nog geen ervaring met 70 minuten bakken *lol* Maar ja je kan het inderdaad uitproberen.

Wat je ook kunt proberen is je oven voor verwarmen op 140 graden.
Dan je biscuit in de oven zetten en de temperatuur op 180 graden en je volledige baktijd.

Dan hoef je niet steeds je oven in de gaten te houden dat tie niet gaat koelen,
en langzaam aan verhoogd je oven zelf z'n temperatuur. Dit zou ook goed moeten
werken. Maar dat is een kwestie van uitproberen, en kijken of je tevreden bent met het resultaat.

Als je echt in etappes wilt bakken zou ik toch proberen om 15 min. 140, 15 min. 150, 15 min. 160 te doen, en dan de laaste 25 minuten op 180 graden. Dan heb je de meeste zekerheid dat je cake van de binnenkant goed gegaard is, en je geen rauwe cake of kauwgom bodem hebt.

8

bedankt voor jullie reacties ik ga nu bakken. duimen dan maar

9

Succes! Gaat best goed komen :)

10

En?? Is het nog gelukt??

Groetjes, Celina.

Groetjes, Celina.

11

Ja op zich kwam de taart supergoed omhoog,meer als normaal, maar helaas storte erna toch weer in, ga denk toch maar is de biscuitmix van de shop gebruiken. Maar bedankt voor al jullie reacties, wat is dit forum toch leerzaam.
groetjes Lin

12

blijven proberen...
maar ik vind wel dat ie erg lang de oven in gaat hoor!
ook gaat er in mijn vorm van 24 cm maar 5 eieren met de mix. na een minuut of 40 is hij toch echt wel klaar.
de oven verwarm ik voor op 150 graden, dan zet ik hem erin en doe ik hem op 180 graden voor 40 minuten dus.

mix je wel lang genoeg? toch wel zo'n 10 tot 12 minuten mixen op de hoogste stand.

de grote bolvorm gaat er bij mij 55 minuten in. dus kan me bijna niet voorstellen dat een gewoon rond taartje er ruim een uur in zit.

en natuurlijk niet stiekem tussendoor kijken in de oven met deurtje open!

13

Moet vanavond een chocolade taart maken en nu heb ik een vraag kan ik ook gewoon met patentbloem of cakemeel van koopmans een chocolade taart maken / en wat zijn dan de verhoudingen met het toevoegen van chocolade of cacao. Het gaat om 13 personen en mn grooste springvorm is 24 cm /taartblik is wel hoog model en is 30 bij 20 cm.
Dus wie heeft idee ,en als vulling .... aarbei (voor vlaai) en dan bovenlaag met chocolade creme of glazuur en dan haar naam en leeftijd er op ?

Dus dames graag met spoed  recepten en ow ja gebruik heteluchtoven ...
Alvast bedankt .........marian

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...