1

Onderwerp: Teveel vragen!

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik ook graag zulke mooie taarten wil maken! Mijn schoonmoeder is 14 oktober jarig en ik wil graag een taart voor haar maken. Nu heb ik bij de bakzolder in Elburg een kilo witte fondant gehaald, roze, wit en zwarte kleur (die ongelooflijk duur waren en op internet goedkoper :( ), mix voor botercreme en mix voor luchtige taart (biscuitmix). Ik ga straks nog een deegroller halen en een wat kleinere taartvorm als ik nu heb. Heb een mooie tefal gezien van 21 cm, met ronde afgevlakte randen zeg maar!

Maar nu weet ik niet zo goed wat ik moet maken. Ik ga nog groen en blauw bestellen denk ik. Ik wilde de taart heel licht roze maken en daarop wat bloemen, weet alleen niet of ik echte bloemen wil namaken of gewoon platte bloemetjes. Ook wilde ik graag een katje en een hondje maken, ze houdt namelijk van dieren.. Maar ze houdt ook van koken en haar boot, dus misschien kan ik zoiets erin verwerken?

Ik zag ook zon leuke taart met alleen een hele grote strik erop, dat is natuurlijk ook een idee. Ik ga deze week een oefentaart maken in ieder geval, misschien ook wel twee. Ik wil deze op de volgende wijze maken:

Een dag van te voren biscuit maken. Deze de volgende dag vullen met slagroom (aangevette slagroom met klopfix gebruiken?) en jam en de randjes afsmeren met een laagje botercreme, dan zakt er niets naast en reageert de fondant niet. Daarna de lagen weer mooi op elkaar, rondom smeren met botercreme die al een tijdje in de koelkast heeft gestaan, dan de fondant kleuren en uitrollen en om de deegroller half vouwen en dan over de taart leggen. Deze van onder naar boven aandrukken zodat er geen barsten ontstaan.

Ben ik iets vergeten of iets verkeerd gedaan? Laat het me alsjeblieft weten!

2

Re: Teveel vragen!

wat ik zover lees niet.
http://nl.youtube.com/watch?v=IsrgS9eB1bE

met dit filmpje kun je even zien hoe het moet :)

3

Even een tip...............koop geen deegroller.
Maar ga naar de bouwmarkt en koop daar een stuk pcvbuis.....ideaal om het fondant mee uit te rollen!!

www.bakedbytam.tk
En voor meer taartje kun je en kijkje nemen op mijn Facebook!!!

4

Haha ja, ik hoorde het net van het vrouwtje waar ik mijn spullen kocht :D Schijnt minder plakkerig te zijn dan een houten roller (die overigens heeeel duur zijn..). Had daar nog een mooie bakvorm gezien maar niet meegenomen, hoop dat ik er eentje in de stad vinden kan zo meteen :)

5

Voor marsepein gebruik ik wel een houten deegroller (poerdersuiker helpt) en bij de Xenos kun je best goede rollers krijgen die niet zo heel duur zijn, alleen even oplttenof het goed draait!
Voor de inspirtie: wat vind je moeder leuk, heeft ze een hobby, houdt ze van een bepaalde kleur, hoe is het interieur, heeft ze een lievelingsbloem. Probeer dat dan in de taart terug te laten komen. Je kan ntuurlijk ook voor het seizoen gaan, herfst, voorbeelden genoeg in de taartenparade!

Succes! en ben benieuwd wat het wordt!

groetjes Ellen

groetjes Ellen

6

Ja ik zat zelf te denken aan een hondje en een katje bovenop (daar is ze helemaal gek van) en dan wat bloemen eromheen dat het niet te saai wordt. Maar blijft een '3d' hondje/katje van fondant wel staan? En hoe lang van te voren kun je dat maken? Vrijdagmorgen maak ik de proeftaart en de maandag erop de definitieve :D Ik heb namelijk niet genoeg fondant voor 3 keer oefenen.. En vrijdag komen wat vriendinnen dus die kunnen mooi proeven. :)

7 Laatst bewerkt door x-el (04-10-2008 11:55)

ik ben (nog) niet zo van het boetseren, maar volgens mij heb je hier wel wat aan..
hondje deel 1
en
hondje deel 2

en ander als je de zoekfunctie gebruikt, vind je ook erg veel (zo heb ik bovenstaand ook gevonden: opdracht was boetseren hondje)
groetjes Ellen

groetjes Ellen

8 Laatst bewerkt door Anouk-Taart (04-10-2008 11:57)

Ja ik heb bij de links eentje gevonden van de spotted dog (3delig) en van een gewoon hondje met een tongetje uit z'n bek, echt heeel leuk :D Ik zag net ook een eenvoudige chocotaart met (kantenklare) roosjes erop, zoiets is ook wel erg leuk met het hondje en katje erbij, maar ik ben zo bang dat het te druk wordt. Vrijdag dan maar eens kijken wat ik ervan bak, haha :)

Hoe lang van te voren kun je de fondantpoppetjes/roosjes eigenlijk maken? En hoe die te bewaren?

9

mooi! succes, ben heeel benieuwd!

groetjes Ellen

groetjes Ellen

10

Nou, we hebben geshopt :D

Taartmix Moscovisch
Creme au Beurre
1 kg Rolfondant
Vanillesuiker
Klopfix
Sugarflair Melon, Ruby en Liquoric (duur, op internet zijn ze veel goedkoper:()
Hoge springvorm van 20 cm
Spuitzak
Letters
Bakspray
'Deegroller'

Nog even slagroom, poeder en roomboter halen en even nog blauw en groen in de webshop halen + nog een kilo rolfondant! :) Op de mix voor moscovisch staat 'Alles minimaal 10 minuten op hoogste snelheid bakken 25-30 minuten in ca 175 graden.' Op hoogste snelheid bakken?

11

Nee op de hoogste snelheid mixen!!................en echt niet korter dan dat doen hoor.

www.bakedbytam.tk
En voor meer taartje kun je en kijkje nemen op mijn Facebook!!!

ik denk dat dat op hoogste snelheid MIXEN moet zijn

Groetjes Karin     OPHEFFINGSUITVERKOOP!! 50% korting op alles in de webshop: www.taartenprinses.nl

13

Haha ja dat denk ik ook, het staat er alleen niet haha :D Maar ik had inderdaad al gelezen dat het minimaal 10 minuten mixen moest en dat de eieren voor een luchtig beslag niet koud moeten maar in warm water even leggen? :)

14

jep, eieren op kamer temperatuur, ik bewaar ze buiten de koelkast, dan is het altijd goed.Je hebt lekker ingeslagen!! :lol: :D

groetjes Ellen

groetjes Ellen

15

Haha jaa :D Ik heb er ook zo'n zin in!

Ik ga maandag even langs de hobbywinkels hier, kijken of de uitstekers wat goedkoper en meer naar mijn smaak zijn. Hoe lang duurt het voordat je iets krijgt dat je uit de webshop hebt besteld?

Ik heb alweer ideeen opgedaan, ik vind zon grote strik ook heeeel erg leuk, en roosjes, en diertjes, en nou weet ik niet meer wat ik moet doen! We gaan er maar eens overna denken :)

16

als je voor 9 uur 's morgens besteld heb je het de volgende dag, ander twee dagen, lekker snel dus!
En ja, er is zo ontzettend veel mogelijk! Ik vind kiezen dan ook moeilijk :) ik mag halverwege oktober weer:
Thema Herfst! en 'Buurman en Buurman' ook leuk!!
groetjes Ellen

groetjes Ellen

17

Hey Anouk-Taart, ook toevallig op fok!? Want dit komt me zo bekend voor haha.
Heel veel freubelplezier iig :).

Life is uncertain... do the wud first! ;)

18

Nou, je bent helemaal voorbereid zo te lezen!
Maarre... als je gaat afsmeren met botercreme, hoeft het niet eerst in de koelkast hoor. Ik vind het juist prettig als het lekker zacht en goed smeerbaar is.

Groetjes Renske

19

de roomboter voor de botercreme en de eieren gewoon buiten de koelkast bewaren, zijn ze altijd goed op temperatuur!
voor de botercreme mix moet je boter ook op kamertemperatuur zijn, anders is het niet te mixen en gaat je mixer eraan ben ik bang.
en de oven voorverwarmen op 150 graden, dan bakblik erin en dan op 180 graden zetten.
na 30 minuten even kijken (oven niet eerder open doen!! dan zakt ie in!!) en prikken met een lange sateprikker. als er nog deeg aan blijft plakken is ie nog niet gaar. meestal gaat bij mij een taart tussen de 35 en 45 minuten de oven in. of ze moeten heel klein zijn, dan korter natuurlijk.

20

Ja ik FOK! ook, daardoor kwam ik hier, en hier staan ook al van die prachtige taarten en ongelooflijk handige tips. De sateprikker-tip gebruik ik zelf altijd al bij cake e.d. bakken, maar iig bedankt :D Ik gooi ook nog wel eens wat boter in de magnetron, dan is het net wat makkelijker mixbaar/kneedbaar. Maar als je de botercreme nog zacht hebt, wordt de boel dan niet minder strak?

En hoe lang kun je geboetseerd fondant nu bewaren? En is het slim om Tylose toe te voegen?

21

Het is makkelijk om met zachte botercreme af te smeren, maar daarna even in de koelkast zodat de botercreme hard wordt, dan krijg je je fondant er strakker overheen.
Tylose doe ik er alleen doorheen als het echt, maar dan ook echt nodig is. Je krijgt er namelijk een beetje een lijmachtige nasmaak van, ik vind het niet heel erg lekker.

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

22

Afsmeren met zachte botercreme, daarna even in de koelkast. Dan er weer uit halen en met een warm paletmes (even onder de hete kraan en afdrogen) nog een keer eroverheen. Dan is het echt superstrak!

Groetjes Renske

23

Ik ben nu aan het bestellen, heb wat kleurstoffen gekocht en wat fondant. Nu zit ik alleen bij materialen e.d.te kijken voor wat spuletjes. Zoals een paletmes, zou zoiets als deze bijvoorbeeld goed zijn?

http://www.detaartenfee.be/winkel/produ … ucts_id=36

En een smoother, kopen of heeft er iemand een andere handige tip? :) En wat betreft 'tools'?

24

een smoother is heel erg handig, en een paletmes kun je ook bij blokker kopen :)

25

Weet je zo wat dat ongeveer kost? En welke maat is handig? Op sites zitten ze tussen de 5 en 10 euro in verschillende maten dan ook. Is er geen andere variant voor een smoother? Anders koop ik er gewoon een, je hebt er natuurlijk lang plezier van.