1

Onderwerp: Recept Merengues

3 eiwitten
150 gram poedersuiker

Je klopt eerst de eiwitten zo stijf dat je de kom op z'n kop kunt houden en er valt niets uit. Dan ga je echt beetje bij beetje (ik doe per eetlepel) de poedersuiker toevoegen en je voegt pas weer het volgende beetje suiker bij als je massa weer helemaal stijf is geworden.

Als alle suiker eronder zit en je bent tevreden over de consistentie van je eiwitmassa kun je het gaan overbrengen op 'n bakplaat. Ik doe er altijd bakpapier onder, weet je zeker dat je ze los kunt krijgen.

Ik gebruik altijd 'n slagroom spuit en zorg ervoor dat ze niet te dik worden, dus geen ringen op elkaar. Het is even kliederen.

Dan kun je ze nog met iets bestrooien als je wilt.

De over zet ik op 100 graden Celsius en laat ze er ongeveer 1,5 uur inzitten. Even 1 testen of ze goed zijn.

Veel succes!

2

Re: Recept Merengues

Dank je wel Neeltje. Ik ga ze zeker eens maken. 't zijn de favorieten van mijn moeder!! (en chocolade,.....)

3

Ik heb ze net gemaakt. In

Kijk voor al mijn taarten op:
de taarten van Anne

4 Laatst bewerkt door kristien (09-02-2007 21:46)

vraagjes: kan je ze ook kleuren, en hoe?
kan je ze in vormen spuiten, bv hartjes?
blijven ze goed hoog bij het spuiten of zakken ze rap in?
hangt het van de hoogte/dikte af hoe lang ze in de oven moeten?

5

Sorry voor m'n late antwoord. je kunt ze inderdaad in ieder vorm spuiten die je wilt, als je er maar voor zorgt dat je mengsel goed stijf is. En inderdaad als ze hoger zijn moeten ze langer in de over.

Ik denk dat je ze ook kunt kleuren met kleurstof of anders met natuurlijke kleurstoffen, gewoon een heel klein beetje bijdoen. Ik doe wel 'ns wat cacao erbij. (echte cacao, geen nesquick of zo). Maar kersesap zou ook kunnen.

6

Hoe weet je wanneer ze goed zijn??

Zijn ze dan aan de buitenkant hard en aan de binnenkant een beetje hol en plakkerig???

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

7

Lekker...ga ik snel eens uitproberen....

Groetjes Marlies.

8

Lol, maar zijn ze een beetje plakkerig aan de binnenkant??

Ze staan nu 1,5 uur in de oven. De buitenkant is mooi hard en als ik hem open maak is het ietwat plakkerig maar niet nat.

Zijn ze dan gaar??

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

9

ja joh, dan zijn ze het lekkerst vind ik, zo dat je kiezen bijna opelkaar plakken :D
En ja hoor kleuren kan prima, gewoon wat kleurstof erbij. Dan heb je geen smaak eraan, maar je kunt ook smaakstof toevoegen en dan heb je verschillende smaken en kleuren, bijv, hele sterke koffie, of oploskoffie, worden ze bruin en hebben ze een mokka smaak.

10 Laatst bewerkt door smarianne (03-10-2008 22:11)

Of glitters, muisjes , oid (eetbare decoratie) op doen voor je je ze in de oven zet. Krijg je heel feestelijk geheel van. Vooral leuk met muisjes dr op en als geboorte traktatie.
Het lijkt of ze heel plakkerig van binnen zijn als ze net uit oven komen maar als ze goed afgekoeld zijn dan zijn ze van binnen ook goed hoor.

11

Koenie's aardbeienmousse ertussen en je hebt een lekker toetje, smullen maarrrrr.......

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

12

Ohhhhwwwww, lekker!
Ga ik zeker snel proberen :D

13

Das een oud topic! mmmh, lijkt me wel errug lekker! Weet iemand of dit ook met eiwitpoeder te maken is? Is wat veiliger, of zijn eiwitten op 100

De eiwitten worden op 100 graden voldoende verhit. Weet alleen niet of het ook met eiwitpoeder kan...

15

Iris Zijlstra schreef:

De eiwitten worden op 100 graden voldoende verhit. Weet alleen niet of het ook met eiwitpoeder kan...

dan ga ik helemaal niet lopen tobben met poeder!

16

ja hoor, kan ook met eiwitpoeder. Maar ik werk zelf ook liever met gewone eiwitten als het even kan.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

17

Als ik ze vanavond zou maken, kan ik ze met oud en nieuw nog eten dan?
Beste bewaren buiten de koelkast of juist niet?

18

MamavanYouri schreef:

makkelijk! Ze zijn weken houdbaar! Ik heb ze nu in een gewone plastic puntzak zitten.

19

Mijn collega maakte er voor ons kerstdiner dit toetje mee: mini pavlova's!

extra nodig: (hoeveelheden is afhankelijk van hoeveel je er wilt maken, onderstaande hoeveelheid is voor een dubbele portie merengue volgens Neeltjes recept:)

250 ml slagroom
klein bekertje creme fraiche
500 g gemengd rood fruit (diepvries of vers; bijvoorbeeld aardbeien, frambozen, kersen, zwarte bessen, granaatappel)
Beetje viervruchtenjam

Sla de slagroom stijf en meng met de creme fraiche (Suiker toevoegen hoeft niet ivm de zoete merengues). Maak het fruit indien nodig schoon, snijd het zo nodig en meng het. Vang wat van het vocht op, meng met een paar lepels jam en verwarm in de magnetron. Meng dit weer door het fruit. (Met alleen vers fruit kun je dit ook achterwege laten). Neem een merengue, schep er een royale portie room op en daarna een schep fruit... Eventueel nog bestrooien met wat poedersuiker. Ziet er mooi uit en spectaculair van smaak ;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

20

willeke k schreef:
MamavanYouri schreef:

makkelijk! Ze zijn weken houdbaar! Ik heb ze nu in een gewone plastic puntzak zitten.

Thnx! :D

21

Even een vraagje, voortbordurend op dit topic.
Ik heb zelf banketbakkersroom gemaakt vrijdagavond en ik heb eiwitten over.
Ik heb deze meteen gekoeld, tot wanneer kan ik ze dan nog gebruiken voor dit recept? Ik durf het eigenlijk niet zo goed. Graag jullie mening.

22

als je ze meteen in de koelkast hebt gezet moet het nog wel kunnen hoor. Door het verhitten worden evt. bacterien toch gedood. Wel even goed kijken en ruiken of het nog "gewoon" is.

23

klinkt lekker :Y

Pluk de dag!
liefs, Anita

24

Hey, dat is nog eens een leuke oude koe!
Gelijk geprobeerd voor de pasen, ze staan nu in de oven!  :Y

Winkel, (gast)workshops en taarten op maat. En voorjaar 2014 komt ons eerste 3d taartenboek uit!
Kijk voor meer info op; www.hetbontetaartje.nl

25

severn schreef:

Hey, dat is nog eens een leuke oude koe!

Ja top! En dan een gedeelte met cacao mengen voor de vlekken  ;)  :lol: