1

Onderwerp: bij bakker nooit verse taart

Hoi,

Ik hoorde van mijn broer die bij de bakker werkt, dat je nooit verse taart bij de bakker krijgt. Dat denken de mensen alleen maar.
Volgens hem worden er een stapel tegelijk gebakken, en gevuld.
Zo gaan ze de vriezer in, tot ze deze weer nodig hebben. Dan decoreren ze op het laatste moment, en zien ze er vers uit.

En dat geld dus ook voor bruidstaarten.
Is dat niet raar?

2

Re: bij bakker nooit verse taart

Dat is even vers .
Dat is ook de enige manier om met hoeveelheden te kunnen werken.

3 Laatst bewerkt door Carin (29-09-2008 14:29)

Het klopt.
Er bestaat echt geen bakker die elke dag kapsels bakt!
Het maakt ook niets uit, want als je goed vriest en goed ontdooit merk je geen enkel verschil. Het is maar net wat een mens onder 'vers' verstaat. En dat is nou eenmaal NIET dat het kapsel "vers" moet zijn.
Ikzelf vries bijna al mijn taarten in! Zoals gezegd als je het goed doet maakt het he-le-maal niets uit.

Om jouw vraag te beantwoorden: nee het is niet raar.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

ook al zijn de taarten ingevroren zijn ze nog steeds super vers hoor ;)
zoals de dames boven mij ook al zeggen.

5

oke, dus de bruidstaart die ik wil maken kan ik nu vast bakken en vullen.
Dan heeft ze straks in november nog verse taart.
En is dus niet minder lekker, dan dat ik hem 2 dagen voor de bruiloft bak en vul.

6

Nou, dat hangt er dan weer vanaf: hoe diep vriest je vriezer, hoe snel vriest jouw vriezer, hoe vaak gaat de deur open etc. Zolang je daar rekening mee houd, en dus rekening houdt met hoelang het in j

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

er zijn zoveel winkels die nooit verse producten verkopen. Denk maar eens aan de bananen die je overal kunt kopen. Die zijn echt niet vers hoor. Die worden groen geplukt, ingevroren voor het vervoer, ontdooit en dan rijpen ze verder en wordt er een soort gele kleurstof aan toegevoegd om ze extra vers te laten lijken

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

lap , geen bananen meer voor mij

Idem met vis... vers gevangen vis wordt direct in het ijs gegooid... hoe kan anders vis vanuit Azi

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

10

witje75 schreef:

oke, dus de bruidstaart die ik wil maken kan ik nu vast bakken en vullen.
Dan heeft ze straks in november nog verse taart.
En is dus niet minder lekker, dan dat ik hem 2 dagen voor de bruiloft bak en vul.

Ja dat kan. Als je vriezer van goede kwaliteit is kun je het probleemloos minimaal 2 maanden bewaren.

Vriezen is z

Groetjes, Carin

11

O maar dat is veel makkelijker dan voor mij. Veel minder stress toch?
Dan bak en vul  ik ze 2 weken van te voren, en hoef ik de dag voor de bruiloft alleen maar te bekleden.
Mijn vriezer is prima denk ik, maar gaat toch wel een paar keer in de week even open. Maar 2 weken moet dan prima gaan.

12

2 weken kan heel goed hoor.
Waarom vries je ze niet bekleed in?
Dan hoef je ze alleen nog maar te decoreren. Ik doe dat heel vaak zo. Sommige decoratie kun je ook meevriezen, maar als het een beetje rechtop staat ofzo, of roosjes bijvoorbeeld, dan doe ik dat niet.
Maar alleen de decoratie erop leggen de dag ervoor, is weinig stress.

Groetjes, Carin

13

Kan het je nog sterker vertellen, heel traditiegetrouw heb ik mijn topper van de bruidstaart een jaar in de diepvries bewaard om deze op onze 1-jarige huwelijksdag op te eten (zou de vruchtbaarheid bevorderen ;))....het was nog heeeeeerlijk....en ik was een maand later zwanger :D

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

14

In principe kan het best een jaar. Dat blijkt wel. Maar vaak wordt een taart in de vriezer na een maand of 3 tot 6 wat droger. Hij is dan heus nog wel goed, maar als 'ie te lang in de vriezer staat wordt 'ie toch wat minder lekker. Wat natuurlijk heus niet wil zeggen dat 'ie dan vies is :D

Wel geweldig dat je een maand erna zwanger was :lol:. Zie je nou wel dat die verhaaltjes gewoon waar zijn :lol:

Groetjes, Carin

15

Kadohke schreef:

Kan het je nog sterker vertellen, heel traditiegetrouw heb ik mijn topper van de bruidstaart een jaar in de diepvries bewaard om deze op onze 1-jarige huwelijksdag op te eten (zou de vruchtbaarheid bevorderen ;))....het was nog heeeeeerlijk....en ik was een maand later zwanger :D

He, dan heeft het toch geholpen he? lol

16

wij hebben idd ook een verjaardagstaartje voor de helft in de vriezer gedaan op 8 juni. pas begin september er weer uitgehaald.
maar ik vond dan wel dat het kapsel een beetje droger was geworden. en de mandarijntjes uit blik waren niet zo lekker meer. het was zeker niet vies hoor, hij is opgegaan haha!
maar ik heb dan ook niet zo'n topvriezer.. dacht ik wel dat ik hem kocht maar blijkt niet zo te zijn :(

17

Maar...wanneer een taart al ingevroren is geweest, zeggen jullie dat er dan bij tegen jullie klanten...ik bedoel kan deze taart dan nog voor een tweede keer ingevroren worden? Netzoals de topper van Kadohke hahaha
Ik dacht namelijk dat je nooit iets voor de tweede keer in kon vriezen....

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

18

Je kunt álles een tweede keer invriezen.
Zelfs vlees, alhoewel weleens wordt gezegd dat dat niet kan. Sterker nog, al het vlees wat je in de winkel koopt is al bevroren geweest, soms al 2 keer.
Als je iets 10 keer invreist gaat het er in structuur op achteruit, en daarmee dus in kwaliteit. Dat geldt vooral voor vlees.
Taart kun je gerust 2 keer invriezen.

Ik zeg niet altijd dat de taart uit de vriezer komt. Als je het namelijk goed vriest en vervolgens goed ontdooit, merk je echt helemaal niets.

Ik heb ook weleens mensen gehad die perse geen taart uit de vriezer wilden, want dat was zooooo vies :D. Bestelden ze bij mij een taart, vroor ik hem in :Y, en later hoorde ik dat het de lekkerste taart was die ze ooit hadden gehad :lol:. Sindsdien hebben ze al vaker taart bij mij besteld dus ze meenden het ook echt!
Al hun taarten komen uit de vriezer.

Bijna al mijn taarten gaan in de vriezer omdat ik op het laatste moment zelden tijd en gelegenheid heb om een taart te maken. Niemand heeft ooit iets gemerkt.

Er worden zelfs weleens opmerkingen gemaakt in de trant van 'dit is toch echt vlee malen lekkerder dan zo'n diepvriestaart'
Ik begrijp wel wat ze bedoelen, zij denken bij een diepvriestaart aan zo'n Lidl-taartje. En dat is gewoon een hele andere taart. Met het vriezen heeft het niets te maken.

Groetjes, Carin

19

Het eerste wat ik zo'n beetje leerder op Patisseriecursus was dat patisserie bestaat bij gratie van een vriezer en dat inderdaad al het gebak e.d. bij de banketbakker uit de vriezer komt.

20

Carin schreef:

Je kunt álles een tweede keer invriezen.
Zelfs vlees, alhoewel weleens wordt gezegd dat dat niet kan. Sterker nog, al het vlees wat je in de winkel koopt is al bevroren geweest, soms al 2 keer.
Als je iets 10 keer invreist gaat het er in structuur op achteruit, en daarmee dus in kwaliteit. Dat geldt vooral voor vlees.
Taart kun je gerust 2 keer invriezen.

Ik zeg niet altijd dat de taart uit de vriezer komt. Als je het namelijk goed vriest en vervolgens goed ontdooit, merk je echt helemaal niets.

Ik heb ook weleens mensen gehad die perse geen taart uit de vriezer wilden, want dat was zooooo vies :D. Bestelden ze bij mij een taart, vroor ik hem in :Y, en later hoorde ik dat het de lekkerste taart was die ze ooit hadden gehad :lol:. Sindsdien hebben ze al vaker taart bij mij besteld dus ze meenden het ook echt!
Al hun taarten komen uit de vriezer.

Bijna al mijn taarten gaan in de vriezer omdat ik op het laatste moment zelden tijd en gelegenheid heb om een taart te maken. Niemand heeft ooit iets gemerkt.

Er worden zelfs weleens opmerkingen gemaakt in de trant van 'dit is toch echt vlee malen lekkerder dan zo'n diepvriestaart'
Ik begrijp wel wat ze bedoelen, zij denken bij een diepvriestaart aan zo'n Lidl-taartje. En dat is gewoon een hele andere taart. Met het vriezen heeft het niets te maken.

Welk recept gebruik jij dan voor je biscuit? Ik denk dat daar ook verschil in zit.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

21

Ik denk niet dat daar verschil inzit. Ik gebruik overigens mix, niet van de wenshop.

Groetjes, Carin