1

Onderwerp: tip van een bakker

Hoi,
Mijn broer heeft een paar jaar bij een banketbakker gewerkt.
Ondertussen ben ik dus begonnen met deze leuke hobby.
Nu werd ik vanmorgen opgebeld, en hij vertelde me dat hij net een stukje taart van mij ophad.
Die had mijn zus in de vriezer gestopt, nou ja, wat er van over was dan, en daar kreeg hij dus een stukje van.
Hij belt me bijna nooit, dus wel heel erg leuk.
Hij zei dat de taart zo lekker was, als hij nog niet bij de bakker was tegengekomen.
Hij vond de bokkepootjes creme met bbc en marsepein echt geweldig.
Wel gaf hij 1 tip: Maak de taart niet te hoog.
Nou ik schoot in de lach, ik zeg: Dat vinden wij hier van het forum juist een kunst, liefst zo hoog mogelijk.
Daar was hij verbaasd over, en zei dat ze dat niet wilden bij de bakker.
Dat, omdat je dan makkelijker een hap kan nemen van het taartje en zo de smaak proeft van alle vullingen.
Nu was mijn taart maar 8 cm. hoog, maar ik moet hem wel een beetje gelijk geven.
Meestal neem ik nu eerst een hapje van de bovenste helft, en de onderste helft.
Dus als hij nog hoger wordt, zoals ik van plan was, wordt dat nog lastiger.
Zijn tip was dus: Bak dan een grotere taart, kan je er meer versiersels opdoen, en geef desnoods grotere stukken.

Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Doen wij nu echt ons best voor niets?
Hij dacht dus dat ik per ongeluk misschien meer beslag had gebruikt, als moest.

2

Re: tip van een bakker

Ik vind die hoge taarten echt heel mooi hoor maar ik maak ook liever wat grotere en lager in verband met het snijden en opeten daarvan.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

Ik vind het uiterlijk toch ook wel erg belangrijk. Als je je stukje neerlegt, kun je toch met je vorkje van elk laagje iets afprikken?

Groetjes Renske

4

WAHAHA, ik heb een grote mond, daar gaat best een hoge taart in

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5 Laatst bewerkt door Carin (28-09-2008 21:51)

Hoe hoger hoe mooier!!!!!!!
Maar het klopt dat de bakker lage taarten maakt. Dat "hoort" zo. Vinden zij. Dat leren ze zo op school.
Mijn man is banketbakker (

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Ik vind hoge taarten toch ook veel mooier dan lagere!
En zoals Carin zegt, hoe hoger, hoe meer lekkere vullingen er in kunnen!

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

7

Ik kan me overigens wel vinden in de opmerking dat je een taart maakt waarin alle smaken op elkaar zijn afgestemd, en dat je dat pas echt goed proeft als je een hapje van alle lagen tegelijk kunt nemen.
Neemt niet weg dat ik hoge taarten ook gewoon mooier vindt hoor!

Groetjes, Tessa

Ik heb die opmerking ook al een paar keer gehad. Sommige mensen vinden het jammer dat ze zo hoor zijn en dat dan de stukken zo groot worden. Maar ik vind ze zelf een stuk mooier als ze hoog zijn hoor. Vaak vraag ik het nu van te voren of dat ze een hoge of lage taart willen. Dan kan ik rekening houden met het formaat van de taart. En ik geef er als tip bij dat ze bij een hoge taart de stukken wat kleiner moeten snijden dan dat ze normaal zouden doen.