1

Onderwerp: help: biscuit groeit eerst en dan zakt hij weer in.

Hoi,

Ik heb vorige week een biscuit kapsel gebakken.
Die groeide goed. Maar toen ik na 30 minuten de over open deed, en met de prikker erin prikte, zakte hij ineens in elkaar.
Dus ik dacht, misschien was ik wat te vroeg.

Nu weer geprobeerd, kleinere vorm volgegoten tot 1 cm. boven de rand.
Verhoogd met bakpapier.
En ik zag de taart groeien, hij werd bijna 2 keer zo hoog als de vorm.
Dus ik al blij.
Nu de over pas na 40 minuten open gemaakt, hij zag er mooi gaar uit.
Met de prikker bleef er toch iets aan de onderkant plakken, dus de oven weer dicht gedaan. Ik was blij dat hij niet ging zakken.
Nu dus om de 5 minuten prikken, nu zit hij al een uur in de oven:
En tot mijn verbazing, nog steeds niet helemaal gaar, en wat erger is, hij is weer in elkaar gezakt, en de zijkanten zitten niet meer tegen het bakpapier aan.
Heeft dus al losgelaten. Hij is nu net zo hoog als toen ik het beslag erin deed.

Help, ik snap het niet. Doe het zoals eerdere keren, maar lukt nu niet meer.

Re: help: biscuit groeit eerst en dan zakt hij weer in.

was de beslag vloeibaar toen je hem in de bakvorm deed?

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

3 Laatst bewerkt door witje75 (26-09-2008 10:42)

vrij stevig, ik kon een kuiltje in het midden maken.

En toen ik de taart op de kop zette, leek hij wel gaar. Maar toch bleef er steeds iets aan de punt van de naald vastplakken.
Of moet ik de naald niet helemaal tot de bodem erin doen? Dan had ik de taart na 40 minuten eruit gehaald, en was hij nog groot?

4

Als je een grote taart maakt (26+ centimeter) is het geloof ik beter voor de warmteverdeling om er een hitteverdeler in te zetten, bijvoorbeeld een flower-nail. Als de taart loslaat van de zijkant, is hij er te lang in geweest, denk ik.
Als hij heel erg bol wordt en daarna inzakt, heb je kans dat hij van de bovenkant te snel is dichtgebakken. Je kunt beter in etappes bakken, bijv 15 minuten op 140, 15 minuten op 160, even kijken hoe het gaat en dan op 180 (elke keer even kijken) tot hij gaar is. Ik prik ook altijd met een prikker en die komt er dan droog uit, maar ik voel altijd eerst zachtjes aan de bovenkant. Als deze niet meeveert, maar je je afdruk erin ziet, is hij nog niet gaar.
Ik ben ook nog niet zo lang aan het bakken, dus ben verre van expert. Beetje uitproberen.

Heb een oven met verschillende standen. Ik vind 3D hete lucht fijn, maar hij doet bijvoorbeeld over boven en onderwarmte. Als er alleen lucht van boven komt, wordt de bovenkant bol en rond en de onderkant niet goed gaar, dus daar kan het ook nog in zitten.

Succes ermee en blijven bakken!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

5 Laatst bewerkt door witje75 (26-09-2008 13:50)

Net nog een taart gebakken, in de 24 cm. vorm. En nu de naald niet zo ver naar beneden in gestoken. Die was al gaar na 35 minuten.
Eerste was dus maar 18 cm.
Ik had er evenveel beslag in gedaan, dus die van 18 cm. had hoger moeten zijn.
Ze waren even hoog: 5 cm.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VAVTBMCC.jpg

6

Annemiek schreef:

Heb een oven met verschillende standen. Ik vind 3D hete lucht fijn, maar hij doet bijvoorbeeld over boven en onderwarmte. Als er alleen lucht van boven komt, wordt de bovenkant bol en rond en de onderkant niet goed gaar, dus daar kan het ook nog in zitten.

He Annemiek!
Ik ben ook een beginner en heb een oven met o.a. 3d (Bosch oven). Ik gebruik deze alleen nooit. Ben jij hierop overgestapt omdat je kapsel er bol aan de bovenkant uitkwam? Dat lijkt mij toch de bedoeling; wordt vanzelf weer plat bij het omkeren.
Mijn eerste kapseltjes staan momenteel af te koelen en ziet er best goed uit.
Maar nu ik goed kijk, lijkt de onderkant een beetje een rand te hebben, doordat dat eerst de bovenkant was en boven de bakvorm uitrees op een bolle manier.
Snap  je 'm nog?
Zou ik misschien te veel vulling in de vorm gespateld hebben?

7

Te veel vulling kan niet, of het moet een niet verhoogde bakblik zijn, en er overheen lopen.
Sommige bakken ze wel 10 cm hoog.

8

Had daarnet precies hetzelfde probleem met de Funcakemix voor biscuit.
26 cm bakvorm (rond), opgehoogd met bakpapier.
8 min. gemixt op hoogste snelheid, 2 min. op laagste. Mix was mooi wit.
Hoeveelheden, temp en baktijd volgens de tabellen op deze site, flowernail erin.
Na 40 min. veerde hij niet terug, 5 min, erbij gegeven. Prikker schoon.
Resultaat dus een ingezakte taart die is gekrompen aan de randen. :(

Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!

9

Hertje schreef:

Had daarnet precies hetzelfde probleem met de Funcakemix voor biscuit.
26 cm bakvorm (rond), opgehoogd met bakpapier.
8 min. gemixt op hoogste snelheid, 2 min. op laagste. Mix was mooi wit.
Hoeveelheden, temp en baktijd volgens de tabellen op deze site, flowernail erin.
Na 40 min. veerde hij niet terug, 5 min, erbij gegeven. Prikker schoon.
Resultaat dus een ingezakte taart die is gekrompen aan de randen. :(

Dan weet je nu dat de taart dus 45 min. nodig heeft. Volgende keer hoef je dan niet meer te prikken, of de oven te openen, maar na 45 min. eruit halen.
Waarschijnlijk heb je dan wel mooie zijkanten.

10

Elke oven is anders en je moet de jouwe echt leren kennen. Ik heb pas en nieuwe en ben ook nog volop aan het exiprimenteren, gisteren dacht ik dat ik het gevonden had, mijn eerste twee baksels waren super en mijn derde kwam ook weer net iets omlaag, zodus wat mijn oven betreft ik denk dat hij door de tijd een beetje warmte verliest en ik voor meerdere baksels de t

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!