1

Onderwerp: koekjesvraag (wijnsteenzuur)

Hoi allemaal,
Vandaag een recept geprobeerd uit het 500 koekjesboek. Er moest een theelepel wijnsteenzuur in op (effe tellen.......) ongeveer 650 gram totaal gewicht aan ingredienten.
Voor degene die het boekje ook heeft: het recept van snicker doodles (blz 28)
Ik vond ze wel lekker geworden maar ook behoorlijk zurig. (Dochter legde meteen de associatie met appeltaart. Zit nl ook nogal wat kaneel in ;) ) Hoort dat zure zo en moet ik daar gewoon aan wennen? (Heb nog niet eerder met wijnsteenzuur gebakken) of zou er toch minder in moeten?
( Mannie proeft er net ook een en vindt het lekker)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: koekjesvraag (wijnsteenzuur)

Wijnsteenzuur is ter verbetering van de zuurgraad. Bij gebruik als enkelvoudig zuur: 1 - 2 theelepels (3 - 6 gram) op 5 liter. Voor levensmiddelen beperkt gebruiken. Buiten bereik van kinderen bewaren.

Zo gebruik ik wijnsteenzuur. Maar ik bak er geen koekjes mee, ik gebruik het bij het maken van wijn.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

wijnsteenzuur wordt bij bakken gebruikt als rijsmiddel? Ik gebruik het bijna altijd, ipv. bakpoeder, omdat ik het  makkelijk vind dat het in een potje te koop is. Heb ik niet van die halve zakjes bakpoeder staan. Blijft het lekker opgeruimd in mijn keukenkastjes.
Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn baksels er zurig van worden.

groeten, Kippie

4 Laatst bewerkt door Naära (03-06-2008 12:45)

Via de zoekfunctie kwam ik bij deze topic.
Waar kopen jullie wijnsteenpoeder? Ik was net bij de Herberie (natuurwinkel) omdat ik wijnsteenpoeder en zuiveringszout moest hebben. Zuiveringszout hadden ze wel maar wijnsteenpoeder niet. Ze hadden enkel wijnsteen bakpoeder, maar toen ik naar de ingredi

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

5 Laatst bewerkt door WendyV (03-06-2008 15:20)

let wel op ! wijnsteenpoeder en wijnsteenzuur zijn NIET hetzelfde !!!! De benamingen worden helaas door elkaar gebruikt en vaak verkeerd vertaald. Wijnsteenzuur is een zwak zuur (zoals citroenzuur) en komt voor in druiven. Wijnsteenpoeder is een zout dat neerslaat bij de wijnbereiding en wordt gebruikt als rijsmiddel samen met natriumbicarbonaat. Er wordt dan koolzuurgas gevormd tijdens het bakken en zo komt er lucht in het gebak en zal het rijzen. In Amerika wordt wijnsteen ook wel puur gebruikt voor het maken van o.a. Royal Icing en heet daar cream of tartar. In Belgi

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

6

Hoi Naära, om te bakken gebruik je id de wijnsteen bakpoeder, die heb ik thuis ook staan en is het magische ;) ingredi

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

7

Wijnsteenzuur (dus geen wijnsteenpoeder of wijnsteenbakpoeder) koop ik bij de winkel waar ik al mijn spullen voor het maken van wijn koop. Na de vakantie gaan we bottelen, Yes :Y. Maar goed dat heeft hier weer niets mee te maken.

Groetjes, Carin

8

Heb nog even naar het bewuste recept gekeken (kokostorentjes met chocolade) en de benaming daar is echt wijnsteenpoeder.
Dus ik moet die bakpoeder hebben Lara? Dan is het waarschijnlijk toch die ene die ik zag bij de Herberie.
Vroeg me trouwens vanmiddag af of ik het zou missen als ik het gewoon weglaat. Er hoeft nl. niets te rijzen en er moet maar een snufje in. Vraag me dus af wat zo'n klein beetje dan voor effect heeft.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

9

Naära schreef:

Heb nog even naar het bewuste recept gekeken (kokostorentjes met chocolade) en de benaming daar is echt wijnsteenpoeder.
Dus ik moet die bakpoeder hebben Lara? Dan is het waarschijnlijk toch die ene die ik zag bij de Herberie.
Vroeg me trouwens vanmiddag af of ik het zou missen als ik het gewoon weglaat. Er hoeft nl. niets te rijzen en er moet maar een snufje in. Vraag me dus af wat zo'n klein beetje dan voor effect heeft.

Ja dat is hem inderdaad. Als er maar een klein beetje ingaat en gezien het recept van Kokoskoek-achtig (klopt toch? ) denk ik dat je het gewoon zonder kunt proberen hoor.
In mijn scones recept gaat gelijk ruim 2 theelepels dus dat is dan gelijk alle rijsmiddel maar hier.... gewoon lekker maken joh! :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

10 Laatst bewerkt door WendyV (03-06-2008 19:45)

hmmm, wijn maken....  hips

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

11

:lol:
Jajaja jullie dachten dat de champagnecreme het enige was :lol:

Groetjes, Carin

12

Tjah maar nou weet ik nog niet waar je het kan kopen? Ook ik heb wijnsteen zuur nodig voor koekjes bakken. Drogist ofzo? Of kan je het bij de apotheek bestellen?

13

Wijnsteenpoeder heb ik gehaald bij een natuur/reformwinkel.
En inderdaad van het merk Natufood zoals Naära aangaf..

14

Ik heb even gezocht op het internet naar een webwinkel waar je produkten kan kopen die nodig zijn om wijn, kaas, en bier te maken. Die zit in Jubbega en dat is niet eens zo hele ver weg. Daar hebben ze meer dan alleen wijnsteenzuur. En ook niet duur. Ook heb ik contact gehad met de apotheek maar is de benaming van wijnsteenzuur niet dihydroxybutaandizuur maar noemen ze het anders. En komt een pot van 250 gr op 45 euries. Terwijl bij de wijnbenodigdhedenwebwinkel (leuk scrabble woord) een pot van 250 gr 5,25 kost. Je kan daar ook in kleinere hoeveelheden kopen. Ook hebben ze daar glycerine, 100 ml voor 2,25 en druivensuiker 1000 gr 2,50
Ik heb dus al een winkellijstje gemaakt.