1

Onderwerp: goed recept voor boterkoek?

Ik heb vandaag bij de Hema zo'n doosje boterkoek blokjes gekocht.
Ik zal niet zeggen dat dit mijn favoriet is, maar wat ik wel handig vind is dat je het mooi kan snijden in hapklare brokjes.
Heeft iemand een goed recept hiervoor? En kan je eventueel nog smaken toevoegen? Of heeft iemand een recept voor een ander tamelijk vast baksel dat je ook makkelijk kan snijden? Dus niet zoals cake, dat brokkelt nogal, maar meer de consistentie van broodpudding ofzo (maar dat is dan weer niet zo geschikt als traktatie).

2

Re: goed recept voor boterkoek?

Het is eigenlijk een vrij simpel recept, maar makkelijk en zeer lekker (op een verjaardag was de boterkoek zo op :D )

1 ei
200 gram (tarwe / patent) bloem
150 gram lichtbruine basterdsuiker
175 gram zachte roomboter (op kamertemperatuur)
een mespunt zout

voor een vorm 20 cm. ongeveer 35-40 minuten op 170 graden. Gebruik de helft van het ei in het deeg en de andere helft om de bovenkant te bestrijken.

Ik heb er geen smaak aan toegevoegd, hij is lekker genoeg.

3

wat is boterkoek?

4

blackangel schreef:

wat is boterkoek?

LEKKER!!!

Maak het maar eens, heerlijk joh!

Alleen wel vet, maar ja, dat kan niet anders met zoveel boter!

5

heb het gemaakt met een recept vanuit het kookboek. Komt wel ongeveer overeen met dat van Siempie.
Schijnt iets typisch Nederlands te zijn, Nancy.
Enorm vet en zoet (vol boter en suiker), na 1 blokje heb je wel genoeg.
De 'mijne' was nog vetter dan die van de Hema :)

6

blackangel schreef:

wat is boterkoek?

http://www.fryling.nl/assets/products/62/3.2.5%20Boterkoek.jpg

"Een boterkoek is een platte ronde koek die traditioneel voor een groot deel is bereid met roomboter. De koek wordt meestal gemaakt in een boterkoekvorm met een doorsnede van 20-24 centimeter.

Overige ingredi

Made by Laura's Little Bakery