1

Onderwerp: koekjes en bonbons

Ik wil (weer) voor het eerst koekjes gaan maken, en sowieso voor het eerst bonbons...

WAT heb ik nodig (buiten vormpjes), en waar kan ik het kopen voor een niet zo'n grote prijs...(online of reguliere winkel)
Receptjes ook van harte welkoM!

Ik eet zelf geen marsepein, mijn lief wel, en verder willen we het graag niet te vettig...

Voor oktober (borstkankermaand) wil ik nl. koekjes en bonbonnetjes maken en voor een klein centje verkopen voor pink ribbon... met wat (simpel) kan ik dan het beste een "ribbon" maken op deze dingetjes...EN wij hebben alleen een combi magnetron...

(nog nooit iets mee gebakken wat dit betreft, want taarten wilde niet en brownies ook niet, dus ben ik ermee gestopt sinds ik geen gewone oven meer heb)

HELP...

Getting married march 17th 2009...

2

Re: koekjes en bonbons

Het spijt me, ik kan je niet erg veel tips helpen, daarvoor moet je wachten op meer ervaren baksters. Ik heb wel al eens wat Pink Ribbon dingetjes voorbij zien komen, dus de zoekmachine van de site kan je al een beetje uitkomst bieden. :-)
Ook voor recepten zou ik een beetje rondneuzen op de site, ook in de ingezonden recepten rubriek staat veel lekkers.
Enne... niet te vettig valt natuurlijk niet mee voor gedecoreerde koekjes en bonbons! ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Recept voor koekjes: http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … en:Koekjes

Als je niet van marsepein houdt, kun je ze glazuren met Royal Icing:

http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … _versieren

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Je kunt ook bonbons maken van ganache. Je laat de ganache helemaal uitharden en dan maak je er balletjes van en die kan je door de gesmolten chocolade halen en dan door de hagelslag/nougatine/cacao/gekleurde hageltjes doen.

Je kunt ook amaretti koekjes nemen en daar een toef botercr

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

5

top, bedankt...
nu nog receptjes voor in vormpjes...want hoe ik dat het beste kan doen weet ik dus nog niet... ik heb het eerder gedaan, maar toen kwamen de bonbonnetjes er heel "GEMAT" uit...dus ik moet echt nog leren hoe dat werkt met temperatuur enzo...wie kan me daarmee helpen???

Getting married march 17th 2009...

6

Hoi Ayelle,

Ik ben zelf ook net begonnen met bonbonnetjes maken, heb een "thuis" cursus online gevonden op de site van 'njoychocolate.nl Je kunt het beste "echte" chocolade gebruiken bijv. de callets van callebaut die in de hebshop worden verkocht...

Je kunt de chocolade in de magnetron of au bain marie opwarmen, dit moet tot 40/45 graden (let erop dat als je het in de magnetron doet dat je de chocolade smelt in meerdere keren 15 tot 20 seconden en daarna even roeren...)

Daarna moet je de chocolade laten afkoelen, witte chocolade kun je het beste verwerken tussen de 28 en 30 graden, melkchocolade tussen de 30 en 32 graden en pure chocolade tussen de 32 en 34 graden.

Giet je vormpje helemaal vol met de chocolade, dan tegen de vorm aan tikken om de luchtbellen te verwijderen. Dan boven een grote schaal alle chocolade er uit gieten zodat er een klein laagje achterblijft in je vorm. Laat dit op zijn kop op een bakpapiertje tien minuten rusten (dan wordt je chocolade wat harder zodat het vullen makkelijker gaat)

Na die tien minuten vul je je bonbons tot 2 mm onder de rand. (dit is echt heel lastig!) dan kijk je of de chocolade die je over hebt nog warm genoeg is, als niet weer even een beetje opwarmen. Dan kun je je bonbons gaan dichten, dit doe je dus door de chocolade over je vorm te gieten  goed verdelen zodat alles echt dicht zit...en dan met een schraper over de vorm heen om de overtollige chocolade te verwijderen en de bonbons mooi glad te maken.

Laat je vorm nog even tien minuten buiten de koelkast staan (temperatuurverschil mag niet te veel zijn...) en zet ze dan voor 20 tot 30 minuten in de koelkast.

Daarna kun je ze uit de vorm tikken (zachtjes op zijn kop zetten en dan rustig tegen de vorm aantikken tot alle bonbons los zijn) en dan smullen maar!

Hoop dat je hier iets aan hebt, je kunt in ieder geval op de site van 'njoychocolate  / thuisbonbonsmaken.nl wel redelijk wat tips nog vinden....

Groetjes,
Mandy

7

bluehippo schreef:

Giet je vormpje helemaal vol met de chocolade, dan tegen de vorm aan tikken om de luchtbellen te verwijderen. Dan boven een grote schaal alle chocolade er uit gieten zodat er een klein laagje achterblijft in je vorm. Laat dit op zijn kop op een bakpapiertje tien minuten rusten (dan wordt je chocolade wat harder zodat het vullen makkelijker gaat)

Je kunt de vorm ook met een schone kwast insmeren met gesmolten chocolade. Dit werkt heel erg makkelijk.

bluehippo schreef:

Na die tien minuten vul je je bonbons tot 2 mm onder de rand. (dit is echt heel lastig!)

Met een spuitzak is dit niet lastig.

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

8

Dank je Jos