1

Onderwerp: Doffe ellende

Ik snap er niets van. Ik heb een taart die aan het uitlopen is. Ik heb gisteren een andere bakmix gebruikt. Zonder eieren en alleen maar water toevoegen. Toen ik mijn taart aan het afkoelen was, bleef hij kleven aan het bakpapier en bleek nog drijfnat te zijn aan de onderkant.

Ik heb hem toen weer in de oven gezet. Nadat hij redelijk was afgekoeld heb ik hem gevuld en bestreken met botercreme. Daarna het marsepein erover. Helaas is er een klein stukje aan de zijkant geweest wat te dun was, maar op zich heeft het niet gescheurd. Toen ik vanochtend ging kijken naar de taart, was het marsepein uitgelopen precies op het gedeelte waar het marsepein zo dun was. Er lag een plasje vocht naast de taart.

Vanochtend heb ik dat weggehaald met een doekje en er een rand tegenaan geplakt. Maar het lijkt wel of het besmettelijk is, want de plek die uitgelopen was, spreid zich uit over de rest van de taart.

Ik wordt er helemaal moedeloos van. Zeker omdat de taart zelf echt heel mooi is geworden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCVFFN6P.jpg

Weet iemand hoe dit allemaal kan en vooral ook hoe ik het "smelten" kan stoppen, voordat al mijn marsepein naast de taart ligt?

Groetjes,

Nanda

Groetjes,
Nanda

2

Re: Doffe ellende

je moet hem wel helemaal goed laten afkoelen.
heb je 1 op1 botercreme gebruik of de mix.
als je mix heb gebruikt om af te smeren kan het daar aan liggen.

3

ventilator erop zetten, kan iets helpen.

4

jojade schreef:

heb je 1 op1 botercreme gebruik of de mix.
als je mix heb gebruikt om af te smeren kan het daar aan liggen.

dat van de mix van de shop is mij dus ook overkomen, ik had altijd smelt taarten nu gebruik ik botercreme 1 op 1 en heb het niet meer:)

Gezondheid gaat met de jaren, maarwijsheid komt met de jaren!

5

Wat bedoelen jullie met botercreme 1 op 1?

Ik gebruik inderdaad de mix van de webshop, maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Moet wel toegeven dat ik nu iets meer botercreme heb gebruikt voor het afsmeren dan normaal.

Zou het hier aan kunnen liggen?

Groetjes,
Nanda

1 op 1 wil zeggen evenveel boter als poedersuiker, zie recept hier op de site

Groetjes Renske

7

Het zou inderdaad ook wel te maken kunnen hebben met je biscuit, maar ik heb deze week een smeltende taart gehad, waarvan de biscuit wel goed gelukt was. Bij mij was het denk ik te wijten aan de combinatie van botercreme met vocht erin (van de mix van de webshop) en een ander merk marsepein. Die van funcakes had ik gebruikt bij de taart die problemen gaf, met de extra blanke marsepein heb ik geen problemen gehad. Bij mijn topic "Het drama van de smeltende topsy turvy" hielp niets en ben ik uiteindelijk overnieuw begonnen. Spijtig maar waar...

Sterkte,
Annemiek

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek